استانی 14:22 - 06 مرداد 1393
نماز عید فطر نماد وحدت و انسجام امت اسلامی
نماز وحدت آفرین عید سعید فطر توسط مسلمانان جهان در حالی اقامه می‌شود که دشمنان جهان اسلام به دنبال تفرقه افکنی و ایجاد اختلاف در بین مسلمانان هستند و امسال با توجه به شرایط موجود اقامه این نماز از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اقامه نماز عید فطر تحکیم بخش وحدت امت اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عید سعید فطر مصادف با اولین روز ماه شوال است که نماد وحدت و همدلی امت اسلامی است، در روز عید فطر همه مسلمانان با هر مذهبی در کنار یکدیگر و دوشادوش هم نماز عید فطر را اقامه می‌کنند و به پاس یک ماه میهمانی خدا شکرگزاری می‌کنند و از خدا طلب می‌کنند توفیقی حاصل شود تا بار دیگر بر سر این سفره پربرکت نشسته و از میزبانی خداوند بهره‌مند شوند.

نماز عید فطر،با معنویت‏خاصی که دارد،دل‌ها را متوجه خدا می‏کند،حالت توبه و استغفار در دل‌ها ایجاد می‏سازد و مستحب است که‏انسان،پیش از نماز عید،غسل کند دعاهای خاصی را بخواند و در فضای باز و در زیر آسمان به نماز بایستد، امام رضا (ع) می‌فرماید: « انما جعل یوم الفطر العید،لیکون للمسلمین مجتمعا یجتمعون فیه و یبرزون لله عز و جل فیمجدونه علی ما من‏علیهم، فیکون یوم عید و یوم اجتماع و یوم زکوة و یوم رغبة و یوم تضرع‏ » خداوند روز فطر را بدین سبب‏ «عید» قرار داد تا مسلمانان مجمعی داشته باشند که در آنروز جمع شوند و در برابر خداوند به خاطر منت‏ها و نعمت‏هایش، به تمجید و تعظیم بپردازند، پس آنروز روز عید و تجمع و زکات و رغبت و نیایش است.

در این حدیث شریف که در صفحه 141 جلد پنجم از کتاب وسائل الشیعه نقل شده است فلسفه نماز عید فطر در چهار محور اجتماع و گردهمایی مسلمین، زکات و رسیدگی به فقرا و مستمندان، رغبت و گرایش به عبادت و مناجات با خدا، تضرع و نالیدن به درگاه الهی ذکر شده است و همین مسأله نشان از اهمیت برگزاری و حضور در نماز عید فطر دارد.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب‌رضا ارزانی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان نماز عید فطر را دارای ابعاد مختلفی دانست و گفت: اولین منظری که می‌توان به عید فطر نگاه کرد تشکر و قدردانی از خداوند است برای اینکه توفیق استفاده از ماه پر فضیلت رمضان را پیدا کردیم و یک ماه به میهمانی خدا رفتیم.

وی در ادامه تصریح کرد: نماز عید فطر برخلاف دیگر نمازهای مستحبی باید به جماعت اقامه شود و وحدت و همدلی امت اسلامی فارغ از اختلافات مذهبی و فرقه‌ای مهم‌ترین مؤلفه‌ای است که در این نماز مطرح می‌شود، زمانی که بحث وحدت مطرح باشد برخی احکام اولیه‌ای که وجود دارد از اولویت خارج شده و تبدیل به احکام ثانویه‌ می‌شوند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ضمن تأکید بر وحدت جهان اسلام در روز عید فطر خاطر نشان کرد: به هنگام اقامه نماز عید فطر جهان اسلام همه با هم متحد می‌شوند و دیگر خبری از اختلافات مذهبی نیست، یکی از برکات ماه مبارک رمضان تلطیف روح است که با نماز عید فطر حرکتی آغاز می‌شود که این فضای معنوی حاکم بر روزه‌داران و میهمانان رمضان در طول سال و دیگر ماه‌ها نیز ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امروزه جهان اسلام بیش از هر زمانی نیازمند اتحاد و یکپارچگی است، در شرایطی که دشمنان اسلام با استفاده از مسائل قومی و قبیله‌ای و اختلافات مذهبی و فرقه‌ای سعی می‌کنند تا آتش جنگ و دشمنی را در بین مذاهب و کشورهای اسلامی افروخته و از این طریق به مقاصد شوم خود برسند، لازم است که مسلمانان با استفاده از فرصت مغتنمی که در عید سعید فطر به وجود آمده است با اقامه نماز عید فطر ضمن ابراز انزجار از تفرقه‌افکنان اتحاد و همدلی و یکپارچگی خود را به همه دنیا ثابت کنند و نشان دهند که مسلمانان امتی واحد هستند و با حفظ وحدت و انسجام به پیروزی نهایی علیه شرک و ظلم و دنیاپرستی خواهند رسید.


4348277
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است