استانی 18:09 - 26 مرداد 1397

دسترسی آزاد به اطلاعات به شفافیت در جامعه کمک می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعباس صالحی بعد از ظهر جمعه در نشست خبری با تاکید بر اینکه قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به شفافیت در جامعه کمک می‌کند، افزود: امروز مرحله گذار را پشت سر می گذاریم و این مرحله به معنای اتمام حجت است اما در مرحله دوم این‌گونه نبوده و گزارش تخلف دستگاه‌ها در اختیار رئیس‌جمهور قرار داده خواهد شد.



وی با بیان اینکه رویکرد شفاف‌سازی در جامعه باید نهادینه شده و در این راستا همراهی همه دستگاه‌ها یک ضرورت است، تصریح کرد: معتقدیم دستگاه‌ها باید برای کمک به این رویکرد، اسناد غیرمحرمانه خود را به مردم اطلاع‌رسانی کنند تا بتوانیم گامی بلند در راستای شفاف‌سازی عملکردها برداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه، توجه به اقتصاد هنر را یکی دیگر از موارد مورد توجه مسئولان این حوزه عنوان کرد و یادآور شد: در همین راستا ۱۳ فیلم در حوزه سینما به صورت مشترک با کشورهایی که اشتراک فرهنگی داریم در حال تولید است که یک موضوع مهم در عرصه هنر سینما محسوب می‌شود.

صالحی با یادآوری اینکه تصویب لایحه مالکیت فکری در مجلس کمک شایانی به بهبود فضای فرهنگی و هنری در کشور خواهد کرد، ادامه داد: معتقدیم این نشست‌ها فرصت مناسبی برای گفت‌وگو برای دریافت اطلاعات از سوی اصحاب فرهنگ و هنر در بستری مناسب را فراهم می‌کند تا موجب افزایش اعتماد و کاهش سوء تفاهم شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سفر به استان زنجان تفاهمنامه ای را با استانداری منعقد کرده ایم، افزود: بر اساس نگاهی که در وزارت ارشاد مطرح است، باید از تمامی امکانات و خلاقیت های کشور استفاده شود.

صالحی  حضور خود در استان زنجان را هفتمین سفر استانی خود عنوان کرد و اظهار داشت: زنجان، استان زرخیز فرهنگی، تاریخی و با عمق ارادت و دیانت و علائق مذهبی است.

وی  با اشاره به تفاهمنامه ۴۳۲ میلیارد ریالی با استانداری زنجان ، گفت: این تفاهمنامه در دو بخش تعهدات نقدی و غیر نقدی تنظیم شده است.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه این تفاهمنامه سه ساله خواهد بود، تصریح کرد: این تفاهمنامه باید به صورت جدی پیگیری شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه این تفاهمنامه کمک خواهد کرد تا نگاه جامعی به کل استان داشته باشیم، گفت: اینکه گفته می شود سرانه امکانات فرهنگی شهرستان ابهر دو سانتیمتر مربع است، لزوم استفاده از تمام ظرفیت های استان را تقویت می کند.

وی حضور خود در برنامه های استانی را بسیار تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: هرگز احساس مشکلات استان ها از روی نامه نگاری به اندازه حضور و دیدن آنها نیست.

صالحی با اشاره به لایحه دولت درباره مالکیت فکری و معنوی بیان داشت: این لایحه در کمیسیون قضایی مجلس در حال پیگیری است و در صورت تصویب کمک شایانی در صیانت از فضای فرهنگی و هنری کشور خواهد داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تاکید بر اینکه شورای فرهنگ عمومی در کشور دارای شبکه‌ای وسیع است، اظهار کرد: این مهم یکی از نقاط تاثیرگذار است و فعال‌سازی شورای فرهنگ عمومی و تقویت دبیرخانه برای پایش فرهنگ عمومی و حضور فعال‌تر در آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی و کمک به توسعه فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی مدنظر این وزارتخانه است.

صالحی با اشاره به اینکه اقدامات متعددی در راستای کنترل بازار چاپ و نشر انجام شده و در این راستا اعتقاد راسخ به این مهم داریم که کاغذ جزو کالاهای اساسی به‌شمار می‌رود، بیان کرد: این وزارتخانه وظیفه خاصی در مقابل کاغذ نداشته اما در کنار مصرف‌کنندگان بود، اما وقتی شرایط بازار را که قدری پرتلاطم شده دیدیم احساس کردیم باید در این زمینه ورود پیدا کرده و در حوزه سیاست‌گذاری اقداماتی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه نگاه مورد توجه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نگاه توسعه عدالت فرهنگی در کشور است، خاطرنشان کرد: در همین راستا سفرهای استانی را به‌عنوان یکی از راهکارهای اصلی این رویکرد مدنظر قرار دادیم.


9877281
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است