فرهنگی‌هنری 03:11 - 09 بهمن 1398
ابراهیم پشت‌کوهی مطرح کرد:
ابراهیم پشت‌کوهی که نمایش «تنها خرچنگ خانگی لای ملافه‌ها خانه می‌کند اتللو» را در سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه می‌برد، معتقد است که جشنواره می‌تواند مکانی برای گفتگوی چالشی هم باشد چراکه تنها فرصت خانواده تئاتر، خود تئاتر است.

جشنواره‌ی تئاتر فجر می‌تواند محلی برای گفت‌وگوی چالشی هم باشد

او که در دوره‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر در این رویداد هنری حضور داشته است، در پاسخ به این پرسش که جشنواره چقدر توانسته بستری برای گفت‌وگو و تعامل میان هنرمندان و فرصتی برای تبادل تجربه میان آنان فراهم آورد، به ایسنا می‌گوید: در تمام دنیا کشورهای صاحب فرهنگ و هنر با برگزاری جشنواره‌های هنری، اعتبار کسب می‌کنند و جشنواره‌ها به عنوان ویترینی برای ارایه آثار و هویت فرهنگی‌شان، اهمیت بسیار دارند.

او سپس از بخش بین‌الملل جشنواره سخن می‌گوید: در سال‌های اخیر در حوزه بین‌الملل، ضعیف‌تر شده‌ایم؛ هم از نظر حضور خودمان در رویدادها و جشنواره‌های بین‌المللی و هم در بخش دعوت از مهمانان خارجی به جشنواره‌های خودمان و اینها سبب شده که بخش بین‌الملل تئاترمان کمرنگ‌تر شود.

این کارگردان که زادگاهش بندرعباس است و تا چند سال پیش در این استان فعالیت می‌کرد، ادامه می‌دهد: جشنواره تئاتر فجر همچنان بزرگترین جشنواره ما و مرکزیت تئاتر ماست و هنوز هم می‌تواند به کانون توجه تبدیل شود. البته برای رسیدن به این مقصود، ما به عنوان خانواده تئاتر باید طوری رفتار کنیم که این هنر به عنوان ضرورتی مهم در جامعه، شناخته و جدی گرفته شود.

او تاکید دارد ما به عنوان اهالی تئاتر باید طوری درخواست‌هایمان را ارایه دهیم که باعث پررنگ شدن نقش آن در جامعه شود نه اینکه موضع انفعال را انتخاب کنیم یا به حاشیه برویم که هیچ یک از این دو روش، سودی برایمان نخواهد داشت.

این کارگردان تئاتر که پیش از این نمایش‌هایی مانند «مثل آب برای شکلات» و «آخرین انار دنیا» را به صحنه برده است، از سال‌ها پیش علاقه‌مند بود تا سه‌گانه‌ای را بر اساس نمایشنامه‌های شکسپیر روی صحنه ببرد. او اول به سراغ «مکبث» رفت که نتیجه آن اجرای نمایش «تنها سگ اولی می‌داند چرا پارس می‌کند مکبث» شد و حال نیز نمایش تازه‌اش را با نام «تنها خرچنگ خانگی لای ملافه‌ها خانه می‌کند اتللو» برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر آماده می‌کند که بلافاصله بعد از جشنواره در تالار قشقایی تئاتر شهر اجرای عمومی خود را انجام خواهد داد.

پشت‌کوهی درباره این نمایش که از نامش پیداست نگاهی به نمایشنامه «اتللو» شکسپیر دارد می‌گوید: این نمایش نگاهی تازه و برداشتی کاملا متفاوت از «اتللو» است و داستان آن در بندرعباس مدرن و معاصر اتفاق می‌افتد و ماجراهای آن به سمت قاچاق سوخت و مسایلی از این دست می‌رود. البته مانند نمایش‌های دیگرم با فرهنگ، آیین‌ها و اسطوره‌های جنوب نیز آمیخته شده است.

او ادامه می‌دهد: از مدت‌ها پیش علاقه‌مند به اجرای این سه گانه بودم و خوشبختانه دو نمایش آن به نتیجه رسیده است و امیدوارم با اجرای نمایش «تنها گربه جن‌گرفته جیغ نمی‌کشد میراندا» برداشت خودم از «طوفان» شکسپیر را هم به صحنه بیاورم.

نمایش «تنها خرچنگ خانگی لای ملافه‌ها خانه می‌کند اتللو» با طراحی و کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی روزهای شنبه و یکشنبه 19 و 20 بهمن ماه در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه می‌رود و بعد از آن نیز از روز 23 بهمن ماه اجرای عمومی خود را در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر ادامه می دهد.

اصغر همت، ناهید مسلمی، ایمان اشراقی، غلام فرج‌زاده، مسیح کاظمی، منصور صوفی، گاتا عابدی بازیگران این نمایش هستند.

بهرنگ عباس‌پور آهنگساز آن است و گروه موسیقی «بادگیر» که از گروه‌های مشهور موسیقی هرمزگان هستند، او را در بخش موسیقی این نمایش همراهی می‌کنند. طراحی صحنه را پشت‌کوهی همراه با علی تهرانچی انجام می‌دهد و طراحی لباس را مقدی شامیریان بر عهده داشته است.

انتهای پیام


10367453
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک فعال و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در دنیای مدرن و همین طور، روش‌های راستی‌آزمایی اخبار توضیحاتی داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است