اقتصادی 10:38 - 21 آبان 1398
تابستان سال جاری درحالی سپری شد که با توجه به خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌ شده‌ تابستان سال ۱۳۹۷، کم‌تر کسی گمان می‌کرد در تابستان سال ۱۳۹۸ خاموشی رخ ندهد، اتفاقی که با طراحی پرونده ۰۹۸ به وقوع پیوست و به نظر می‌رسد پرونده مشابه تحت عنوان ۰۹۹ برای گذر از تابستان سال آینده بدون خاموشی روی میز وزارت نیرو قرار دارد.

برنامه ۰۹۹ روی میز وزارت نیرو قرار گرفت

به گزارش ایسنا، خاموشی در تابستان سال گذشته بر ایران سایه انداخت و کشور به‌دلیل وجود بحران آب، با خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده مواجه شد. اتفاقی که با طراحی برنامه ۰۹۸ برای گذر از تابستان سال ۱۳۹۸ بدون خاموشی، رخ نداد بلکه شاهد سه رکورد بهره‌برداری از ۳۲۵۰ مگاوات نیروگاه جدید، صرفه‌جویی ۳۸۷۴ مگاواتی در مصرف برق پیک و صادرات ۲.۳ میلیارد کیلووات ساعت انرژی به کشورهای همسایه در فصول گرم در این زمینه هم بودیم.

براساس پیش‌بینی‌هایی که سال گذشته صورت گرفته بود، اوج بار مصرف برق امسال در کشور، حدود ۶۱ هزار مگاوات تخمین زده شده بود ولی امسال بیش از ۳۸۰۰ مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی گرفته تا پیک مصرف امسال به ۵۷ هزار مگاوات برسد. برای تولید علمی ۳۳۰۰ مگاوات باید ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه ساخته شود که این امر نیازمند سرمایه‌گذاری پنج میلیارد دلاری بیش‌تر برای پاسخگویی به مصرف است ولی همراهی مردم در سازگاری با وضعیت دما و استفاده درست از سیستم‌های سرمایشی موجب صرفه‌جویی ۳۳۰۰ مگاواتی در مصرف برق شده است.

به طور کلی میزان پیک در تابستان امسال نسبت به سال گذشته حدود یک درصد رشد داشت. میزان رشد مصرف طی ۱۰ سال قبل حدود ۴.۷ درصد و در ۴۰ سال اخیر ۷.۲ درصد بوده است. کارشناسان بر این باورند که کاهش رشد مصرف نشان دهنده این است که اقدامات مدیریت مصرف به خوبی جواب داده است.

اما کار عمده‌ای که صورت گرفته، ناشی از انجام اقدامات تشویقی است، زیرا نرخ برق به صورتی نیست که مشترکان تشویق شوند مصرف خود را در ساعات پیک کاهش دهند. در حالی‌که در سایر کشورها قیمت‌ها در ساعات اوج تا ۱۰ برابر قیمت پایه افزایش می‌یابد و باعث می‌شود مردم رعایت کنند.

به طور کلی وزارت نیرو برای ۰۹۸، ۱۱ محور تعیین کرده که شامل تشویق کشاورزان و صاحبان صنایع برای کم مصرفی در زمان اوج مصرف برق، اتصال مولدهای خود تامین به شبکه سراسری برق، مدیریت روشنایی ادارات، معابر عمومی و پارک‌ها و... می‌شد. محورهایی که به گفته رضا اردکانیان- وزیر نیرو - در پرونده ۰۹۹ نیز تکرار شده‌اند. به گفته وی وزارت نیرو در نظر دارد تابستان پیش رو مانند تابستان گذشته بی‌خاموشی سپری شود. در این راستا برنامه ٠٩٩ در وزارت نیرو کلید خورده است تا ضمن افزایش تولید و صادرات برق، در تابستان سال ١٣٩٩خاموشی برنامه‌ریزی شده نداشته باشیم.

انتهای پیام


10291369
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، بنگاهداری بانک‌ها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین، برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس، مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تا امروز تعداد مجوز‌های تبدیل شده به شناسه یکتا از مرز ۴۲۷ هزار گذشت و استان لرستان و سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه صدرنشین هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: از امشب بارش‌ها در تهران و سایر نقاط به ویژه در شرق و جنوب شرق کشور تشدید می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه اکسپو گفت: برآورد ما افزایش دوبرابری میزان قرارداد‌های تجاری ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ نسبت به دوره‌ قبل است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان توسعه تجارت گفت: گوشت گرم از کنیا، آفریقای جنوبی و تانزانیا به ایران وارد می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح خودکفایی برنج گفت: با احتساب جمعیت کشور و اتباع و همچنین ذخایر استراتژیک، سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که با رفع موانع صادرکنندگان، صادرات زعفران تا پایان سال به ۴۰۰ تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر صدور مجوز‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت: در ۵ سال گذشته ۴ هزار و ۸۰۰ درخواست مجوز شروع فعالیت دامداری و پرورش طیور داشته ایم که به دلیل نداشتن فاصله طولی و جرائم تایید نشده و امکان شروع برای فعالیت این بخش‌ها فراهم نشده است.  
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران»  مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: متقاضیان طرح جوانی جمعیت باید به این نکته توجه کنند که به هیچ عنوان امتیاز‌های  اراضی طرح جوانی جمعیت و یا نهضت ملی مسکن قابل خرید وفروش نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است