علمی فناوری 16:52 - 05 اسفند 1398
معاون پژوهش‌وفناوری علوم پزشکی مشهد اعلام کرد
اولین پارک علم و فناوری سلامت در شمال شرق کشور طی مراسمی در پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افتتاح شد.

داروهایی که در اولین پارک فناوری سلامت شمال شرق کشور تولید شدند

به گزارش ایسنا، دکتر محسن تفقدی، معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این مراسم گفت: اقتصاد سلامت هم ‌اکنون  یکی از فعالترین اقتصادها بویژه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به شمار می‌رود.

تفقدی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با قدمت ۷۰ ساله‌ خود، هشت سال فعالیت در زمینه فناوری سلامت را هم در کارنامه خود دارد، خاطر نشان کرد: فناوری سلامت در راستای ماموریت‌هایی است که دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای خود تعریف کرده و متولی اصلی این حوزه در سطح استان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و وزارت بهداشت است.

وی افزود: با پیگیری‌هایی که این معاونت در خصوص پارک علم و فناوری سلامت و در حوزه وزارت بهداشت داشته است، با فراهم شدن مقدمات و زیرساخت‌های لازم، در نهایت مجوز پارک فناوری سلامت از شورای گسترش وزارت بهداشت در سال گذشته دریافت شد و کار رسمی خود را از چند ماه پیش با مصوبه هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای استقرار پارک فناوری سلامت در پژوهشکده بوعلی آغاز کرد.

دکتر تفقدی تصریح کرد: تمرکز اصلی فناوری سلامت بیشتر بر روی دارو، تجهیزات پزشکی، آی‌.تی سلامت و زیر مجموعه آی‌.تی که در این گروه‌ها وجود دارد، مانند بایو تکنولوژی، نانو تکنولوژی، فناوری سلامت، انفورماتیک پزشکی و علوم شناختی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه خوبی که دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه فناوری دارد، حدود ۱۰۰ شرکت فناور در مراکز رشد در این مکان مستقر است و حدود ۱۵ شرکت از شرکت‌های مستقر در مجموعه فعلی نیز مجوز دانش‌بنیان را دریافت کرده‌اند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تاکنون محصولات متعددی در این مرکز تولید شده است، خاطر نشان کرد: به عنوان مثال می‌توان به نخستین محصول مبتنی بر فناوری نانو در کشور در حوزه دارویی، تحت عنوان داروی سینا دوکسوزوم اشاره کرد که حاصل فعالیت‌های همین مرکز بود و در حال حاضر نیز این دارو در سراسر کشور توزیع شده است.

دکتر تفقدی افزود: علاوه بر این نیز چند داروی دیگر با همکاری سازمان بهداشت جهانی در حوزه نانو فناوری برای درمان سالک و بیماری‌های دیگر با دانش فنی به دست آمده که در این مرکز به تولید رسیده و در کشور نیز توزیع می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شرکت‌های فناوری که در مراکز رشد ما مستقر هستند، محصولات متعددی دارند که بسیاری از این محصولات مجوز لازم را دریافت کرده‌اند و وارد بازار شده‌اند و برخی نیز طبق ماموریتی که مراکز رشد دارند، برای روانه کردن محصولات به بازار، نیاز به حمایت‌هایی دارند.

وی با بیان اینکه پژوهشکده بوعلی با پنج هزار هکتار مساحت فضای بسیار مناسبی برای انتخاب پارک فناوری سلامت است، تصریح کرد: در واقع از جمله امکاناتی که در این مکان وجود دارد می‌توان به دو مرکز رشد که یکی در حوزه دارو و زیر مجموعه‌های دارو مانند نانوتکنولوژی، داروهای شیمیایی، داروهای آرایشی- بهداشتی و داروهای مبتنی بر طب اسلامی و مرکز دیگر هم مرکز رشد فناوری سلامت است که در دوشاخه آی تی سلامت، حوزه کیت‌ها و تجهیزات پزشکی و سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: با توجه به حمایت‌هایی که معاونت فناوری ریاست جمهوری، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام داده است، در این مرکز بالغ بر یک هزار متر کیلوریوم در زمینه‌های تولید داروهای تزریقی، داروهای کلاسیک، بحث سلول درمانی و تجهیزات پزشکی تهیه شده است که مرکزیت و مقدمات لازم و خوبی را برای فعالیت در حوزه سلامت فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما در بحث پارک فناوری سلامت، بر روی یکسری فعالیت‌های ویژه‌ای در خصوص دارو و تجهیزات پزشکی، متمرکز هستیم که بر همین اساس عمدتاً رویکرد اصلی این پارک حمایت و تحصیل‌گری در زمینه اخذ مجوزها و دستیابی به بازار است.

دکتر تفقدی اظهار کرد: همواره به دلیل اینکه وزارت بهداشت، امتیازی ویژه و منحصر به فرد را در حوزه سلامت دارد، از این رو وزارت بهداشت در این حوزه بر روی نیاز بازار، عمده مجوزها و همچنین بازار مصرف متمرکز است و این امر کمک می‌کند که وزارت بهداشت، به نوبه خود پارک‌های تخصصی خود را در حوزه سلامت داشته باشد و با حمایت کافی از این شرکت‌های فناور و دانش‌بنیانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، بتواند به صورت هدفمند و متمرکز برنامه‌های خود را پیش برد.

انتهای پیام


10411591
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت، از اجرای آزمایشی عرضه اینترنتی دارو خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ادوبی اعلام کرده است که ابزار‌های جدیدی را به فتوشاپ اضافه می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۸۰ مورد IRC تمدید و صادر شده است
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رویداد «مانوین» ویژه صنایع خلاق و فرهنگی همزمان با رویداد «اینوتکس» از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاونت بهداشت وزارت بهداشت از برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با هماهنگی وزارت کشور تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری در همه مناطق کشور اندیشیده شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت آغاز شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از انتخاب رشته بیش از ۷۲۰ هزار نفر خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت:مدارس برای ارتقای جایگاه علمی و افزایش میانگین نمرات نهایی دانش آموزان باید اقدامات موثری انجام دهند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است