بین‌الملل 23:27 - 08 مرداد 1395
یک روزنامه انگلیسی در گزارشی خشک‌ترین شهرهای جهان را با کمترین میزان بارندگی سالانه معرفی کرد.

کم‌آب‌ترین شهرهای دنیا/صنعا در شرایط بحرانی قرار داردبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: حدود دو میلیارد و هفتصد میلیون نفر در جهان  دست‌کم یک ماه در سال، از دسترسی به آب آشامیدنی تازه محروم هستند. با ادامه روند کنونی مهاجرت از روستاها به شهرها، این مشکل در آینده جدی‌تر خواهد شد. در حال حاضر، 4 میلیارد نفر از مردم جهان در شهرها زندگی می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود تا پیش از سال 2050 (1429)، نیز 2.5 میلیارد نفر دیگر بر جمعیت شهرهای جهان افزوده شود. این بدان معناست که در آینده‌ای نه‌چندان دور، شمار افرادی که دسترسی به آب تازه نخواهند داشت، بیش از پیش افزایش خواهد یافت. 


در ادامه این گزارش نام شهرهای جهان با کمترین میزان بارندگی سالانه آمده است.


اَسوان شهری در جنوب مصر یکی از گرم‌ترین و پرآفتاب‌ترین نقاط کره زمین محسوب می‌شود. دمای هوای این شهر در تابستان تا 41 درجه سلسیوس می‌رسد. میزان بارندگی در اسوان کمتر از یک میلی‌متر در سال است. برخی سال‌ها نیز در این شهر بارندگی وجود ندارد. با این حال، اهالی اسوان مشکل چندانی برای تأمین آب مورد نیاز خود ندارند؛ زیرا این شهر نزدیک رود نیل قرار دارد. سد اسوان نیز در فاصله کمی از این شهر و در جنوب آن واقع شده است. از سوی دیگر، دریاچه ناصر، یکی از بزرگترین دریاچه‌های مصنوعی جهان، نیز نزدیک این شهر قرار دارد. 


در برخی نقاط جهان –از جمله ایالت «کالیفرنیا» در آمریکا- در پی خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارندگی‌ها، برداشت از آب‌های زیرزمینی به‌طور نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است. «لس‌آنجلس» آمریکا و «سائو پائولوی» برزیل نیز از خشکسالی چند سال‌ اخیر در امان نماندند. گزارش‌ها نشان می‌دهد در طی خشکسالی اخیر، ذخایر آبی در سائو پائولو به 6 درصد کاهش یافت و برخی ساکنان این شهر را وادار به مهاجرت به مناطق دیگر کرد. با عبور از دوران بحرانی، اکنون نام این دو شهر دیگر در میان مناطق کم‌آب جهان قرار ندارد.   


«لیما،» پایتخت پرو که نزدیک «ساحل پرو،» یکی از خشک‌ترین بیابان‌های جهان قرار دارد، نیز یکی دیگر از شهرهای کم‌آب جهان است. جمعیت این شهر حدود 8.5 میلیون نفر است. میزان بارندگی سالیانه در لیما به سختی به یک سانتی‌متر می‌رسد. یک‌پنجم ساکنان این شهر به شبکه آب آشامیدنی شهری دسترسی ندارند. با این حال اهالی لیما با به‌دام انداختن رطوبت بالای هوا که گاهی تا 98 درصد می‌رسد، کمبود آب شرب خود را جبران کرده‌اند. 


میزان بارندگی در منطقه خاورمیانه نیز بسیار پایین و منابع آب شرب این منطقه بسیار محدود است. در حقیقت، پنج کشور کویت، بحرین، امارات، مصر و قطر دارای کمترین میزان منابع آب شرب تجدیدپذیر هستند. با این وجود، این کشورها به‌همراه عربستان بخشی از ثروت بدست‌آمده از صاردات نفت را در کارخانه‌های نمک‌زدایی از آب شور سرمایه‌گذاری می‌کنند. 


میزان بارندگی سالیانه در سنگاپور نیز در مقایسه با جمعیت این شهر پایین است. مسئولان این شهر از طریق واردات آب از مالزی، بازیافت فاضلاب و نمک‌زدایی از آب شور به مقابله با بحران کم‌آبی پرداخته‌اند. 


در این گزارش از نوار غزه و شهر امان، پایتخت اردن نیز به‌عنوان دو منطقه دیگری که با بحران کمبود آب آشامیدنی درگیر هستند، نام برده شده است. شاید بتوان گفت «صنعا،» پایتخت یمن، کم‌آب‌ترین شهر جهان است. خشکی طبیعی و کمبود بارندگی، سوء‌مدیریت، افزایش روزافزون جمعیت و برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی پایتخت یمن را در وضعیت بحرانی قرار داده است. حتی پیش از آغاز حملات متجاوزان ائتلاف سعودی نیز این شهر با مشکل بحران کمبود آب آشامیدنی دست به گریبان بود. تنها 48 درصد ساکنان این شهر (با جمعیت 2.2 میلیون نفر) به آب لوله‌کشی دسترسی دارند. بقیه اهالی صنعا مجبورند آب آشامیدنی خود را 10 برابر گران‌تر و از تانکرهای آب تأمین کنند. 






انتهای پیام/

8068991
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» قسام خانه‌ای را پس از ورود اشغالگران اسراییلی منفجر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور اوکراین در تماسی تلفنی با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار ارسال کمک‌های فوری به کی یف شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف، عنوان کرد که سران ارمنستان با بهانه‌هایی غیرواقعی به دنبال برهم زدن روابط با مسکو هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه در سخنانی گفت نمی‌تواند غمی را که در دیدار با پناهندگان فلسطینی در سفرش به مصر و اردن تجربه کرده از بین ببرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جمع خانواده های اسرای این رژیم مدعی شد که ارتش آن در حال آماده شدن برای ورود به شهر رفح در نوار غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کارگروهی به ریاست هلسینکی به این نتیجه رسیده است که توافقنامه دفاعی با آمریکا حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است