استانی 15:55 - 11 شهریور 1393
خواجه نژاد خبرداد:
گرگان - خبرگزاری مهر: معاون فرهنگی، هنری حوزه هنری گلستان از برپایی سومین جشنواره منطقه ای تئاتر سوره ماه در گلستان خبر داد و گفت: جشنواره تئاتر سوره ماه و پس از تئاتر فجر دومین اتفاق فرهنگی در حوزه تئاتر کشور است.

اجرای سومین جشنواره منطقه ای تئاتر "سوره ماه" در گلستان

به گزارش خبرنگار مهر، محمود خواجه نژاد بعد از ظهر سه شنبه در نشست خبری با احصاب رسانه با بیان اینکه شهرستان گرگان در گذشته مهد تئاتر بوده، افزود: تمام تلاشمان این است تا سطح این منطقه را با روزهای اوج خودش باز گردانیم.

وی ادامه داد: متاسفانه خیلی از آن دوران فاصله گرفته ایم؛ نیاز است با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و حوزه هنری جایگاه تئاتر این منطقه به شرایط اول بازگردد.

خواجه نژاد کمبودهای فعلی به لحاظ کیفیت در کار تئاتر را فاصله بین پیشکسوتان و نسل فعلی علاقمندان به هنر تئاتر دانست و افزود: مطبوعات یکی از ابزارهایی است که می تواند شکاف بین نسل ها را برطرف کند.

هنر تئاتر، حلقه اتصال برای سایر هنرهاست

این مسئول گلستانی خاطر نشان کرد: هنر تئاتر اگر زنده شود هنرمندان تجسمی، موسیقی، نویسندگان و شعرا را می توانند متصل کنند؛ با درایت مطبوعات این شکاف می تواند برطرف شود تا برای باری دیگر هنرمندان استانی در رشته های مختلف در کشور بدرخشند.

وی از کمبود امکانات در حوزه هنری استان ابراز ناخرسندی کرد و گفت: به دلیل نداشتن فضای مناسب برای هنرمندان برای تمرین تئاتر و اجرای آن برای مردم قدری این هنر مظلوم مانده است.

وی خواستار میزبانی ثابت جشنواره تئاتر سوره ماه در هر سال شد و افزود: امیدواریم بتوانیم سایر استانها را متقاعد کنیم که گلستان به دلیل سابقه ای که در این رشته هنری دارد برای همیشه میزبانی جشنواره تئاتر سوره ماه را در منطقه چهار کشور داشته باشد.

خواجه نژاد ضمن یادآوری این نکته که در سالهای گذشته این جشنواره به صورت سراسری برگزار می شد، افزود: با هداف ارتقا سطح جشنواره مدت سه سال است که  جشنواره سوره ماه به صورت منطقه ای برگزار می شود و آثار برگزیده به جشنواره سراسری در تهران راه پیدا می کند.

وی با بیان اینکه آثار پس از باز سازی و بازیابی به مرحله نهایی راه پیدا می کند، گفت: برای ایجاد تمرکز استانهای کشور را به پنج منطقه تقسیم کرده اند که گلستان منطقه چهار کشور به شمار می رود.

معاون فرهنگی، هنری حوزه هنری گلستان ادامه داد: استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی، البرز، مازندران، گیلان و گلستان در منطقه چهار کشور قرار دارند.

وی آثار جشواره را 9 کار دانست و افزود: یک کار از استان البرز، دو اثر از خراسان شمالی، 2اثر از گلستان، دو اثر از مازندران و دو اثر از استان گیلان در این جشنواره نمایش داده می شود.

خواجه نژاد از حضور داوران کشوری به این جشنواره خبر دادو گفت: سه داور برای این جشنواره در گلستان حضور می یابند و آثار برگزیده را برای نمایش در جشنواره سراسری انتخاب می کنند.

وی با اعلام این نکته که جشنواره سراسری سوره ماه از 20 تا 27 مهرماه در تهران برگزار خواهد شد، افزود: آثار برگزیده در این جشنواره به جشنواره فجر راه پیدا می کنند.

مراسم اختتامیه جشنواره سوره ماه، متمایز از سایر برنامه های اختتامیه است

در ادامه این نشست دبیر سومین جشنواره منطقه ای سوره ماه، گفت: به جز نمایش آثار در دو سالن تالار فخرالدین اسعد گرگانی  فوق برنامه ای هم در قالب ایستگاه عکس، رادیو، سیما، کتاب و تحقیق و پژوهش در این برنامه تدارک دیده شده است.

مسعود طاهری با بیان اینکه مراسم اختتامیه این جشنواره متمایز از سایر برنامه های اختتامیه است، افزود: آئین اختتامیه برنامه هم به صورت نمایشی خواهد بود تا جشنواره از حالت رسمی همیشگی خارج شود.

وی ادامه داد: میانگین گروه سنی شرکت کنندگان در جشنواره سوره ماه منطقه چهار، 25 سال است و این یعنی قشر جوان و علاقمند قدم به عرصه هنر تئاتر گذاشته اند.

وی با بیان این نکته که اکثر این جوانان پرورش یافته حوزه هنری هستند، گفت: نمایش تئاتر هم سایه های خانه شیشه ای به نویسندگی نسترن بشر دوست و کارگردانی مسلم خردمند و پیله های خیس نوشته مجید انوری و کارگردانی رضا پورتراب زاده از آثار راه یافته به این جشنواره هستند که جوانان گلستانی آن را خلق کرده اند.

دبیر سومین جشنواره منطقه ای سوره ماه از حضور رئیس و معاون اجرایی اداره کل مجلس و امور استانهای حوزه هنری در این جشنواره خبر داد و گفت: مراسم افتتاحیه سومین جشنواره منطقه ای سوره ماه در صبح پنجشنبه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی با حضور مسئولین گلستانی و علاقمندان به هنر تئاتر برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و سومین جشنواره سراسری تئاترسوره ماه در دو مرحله جشنواره های  منطقه ای و سراسری برگزار می شود که جشنواره های  منطقه ای، در دو بخش اصلی و تجربه های جوان به صورت رقابتی است؛ در هر بخش به نفر برگزیده در زمینه نمایشنامه نویسی، کارگردانی، بازیگری زن، بازیگری مرد و طراحی صحنه جایزه تعلق می گیرد.

نمایش های راه یافته به جشنواره سراسری در اختتامیه جشنواره های منطقه ای معرفی خواهد شد. از مجموع مناطق جمعا 10 نمایش در بخش اصلی و 5 نمایش در بخش تجربه های جوان به جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه معرفی خواهند شد.


4629454
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است