اجتماعی 19:13 - 14 تیر 1394
عضو هیات‌مدیره کانون سردفتران و دفتریاران گفت: همزمان با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 و در اوایل سال 87 موضوع کدرهگیری پیش آمد. قصد داشتند از این بانک اطلاعاتی املاک برای مقاصدی غیر اقتصادی استفاده کنند که قوه قضاییه تمکین نکرد و اطلاعات را دراختیار دولت گذشته قرار نداد.

عضو هیات‌مدیره کانون سردفتران و دفتریاران: در دولت احمدی‌نژاد دلالی رونق داشت، بنگاه‌های املاک ۸۰ درصد رشد کردند

شاهین بحری: در اطراف محل زندگی‌تان چند بقالی، سوپرمارکت و گل فروشی و کفاشی تعطیل شده و به بنگاه معاملات ملکی تغییر نام داده است؟ مغازه‌های قدیمی که زرق و برقی گرفته اند و به «دفتر مشاور املاک» بدل شده اند را شمرده اید؟ احتمالا حسابشان از دست سازمان های مربوطه هم در رفته است. املاک آنقدر پر رونق هست که هرکسی بیکار می ماند، سراغ بنگاه داری و دلالی مسکن می رود. احمدعلی سیروس، یک عضو هیات‌مدیره کانون سردفتران و دفتریاران می گوید در دولت گذشته دفاتر مشاوره املاک، ۸۰ درصد رشد کرده است. 



چندی پیش اعلام کرده بودید طی 5 سال، مشاورین املاک 80 درصد افزایش پیدا کرده اند. در حالی که اخیرا آقای مصطفی قلی خسروی، عضو هیات مدیره مشاورین املاک و رئیس پیشین اتحادیه صحت این موضوع را تکذیب کرده و تاکید دارد که بر تعداد مشاورین املاک افزوده نشده است.

آمار ما همان آمار ارائه شده از سوی اتحادیه مشاورین املاک است. آقای قلی خسروی در سال 87 اعلام کرده که حدود69 هزار مشاورین املاک در کشور داریم و مجددا در مصاحبه ای که من نیز همراه ایشان حضور داشتم، بیان کردند که 124 هزار مشاوراملاک در کشور وجود دارد. ایشان حتی به شوخی گفت به نیت 124 هزار پیغمبر، 124 هزار مجوز برای مشاورین املاک صادر کرده ایم؛ بنابراین جای تعجب است که ایشان منکر افزایش80 درصدی مشاوراملاک نسبت به سال 87 می شوند. به استناد حرف های او، باید در حال حاضر حدود 80 هزار مشاوراملاک وجود داشته باشد ولی قطعا مواردی که ایشان اعلام کرده اند و طبق مصاحبه موجود ایشان در رسانه ها می توان استناد کرد که این آمار از کجا آمده است.



مشاهدات عینی چه اندازه صحت یا عدم صحت این آمار را اثبات می کند؟

مشاهدات عینی را نمی پذیرم. اینکه در محله ها تعداد مشاوران املاک زیاد شده، معیاری برای اثبات این آمار نیست. اما آمار رسمی و دقیق را می توان از طریق پروانه های صادر شده توسط اتحادیه مشاورین املاک به دست آورد. مشاور املاک محل تلاقی بین خریدار و فروشنده است؛ ضمن اینکه ما با کم یا زیاد بودن تعداد مشاورین املاک مخالفتی نداریم زیرا این شغل لازمه یک جامعه است و در تمام دنیا وجود دارد. اما با این حال نباید برای افزایش مشاوران املاک جاذبه ای ایجاد کنیم که دیگر بخش های فعال تولیدی و خدماتی تعطیل شود؛ زیرا از جنبه های اقتصادی و اجتماعی به صلاح نیست و اتحادیه مشاوران املاک باید برای این موضوع یک راهکار مناسب بیندیشد و بر اساس ارزیابی درست و ضوابط اصولی پروانه صادر کند. همانگونه که برای ایجاد یک دفتر اسنادرسمی مراحل متعددی ازجمله اختبار، امتحان کتبی و شفاهی، طی کردن مراحل گزینیش پیش روی سردفتر است. حتی برای دفتریاران اول و دوم و کارمند دفاتر اسنادرسمی دقت زیادی صورت می گیرد. به همین جهت توقع داریم که برای مشاورین املاک هم قانون رعایت شود و با حساسیت و دقت بیشتری عمل کنند.

آقای عقبایی، رئیس اتحادیه مشاورین املاک اعلام کرده است دو هزار مشاوراملاک غیرمجاز بدون پروانه وجود دارد.

این را می دانند با این وجود آیا اقدامی برای جلوگیری از فعالیت آنها صورت نمی گیرد؟ اما آیا شنیده اید که یک دفتر اسنادرسمی غیر مجاز و تقلبی وجود داشته باشد؟ فعالیت غیر مجاز یک بقالی آیا می تواند به مردم خسارت وارد کند؟ ولی وقتی که یک مشاور املاک دارای پروانه جعلی باشد و به صورت غیرمجاز فعالیت کند با زندگی، امنیت اجتماعی، مالکیت و امور مالی مردم برخورد می کند. بنابراین در این خصوص باید دقت بیشتری صورت بگیرد



چرا زمانی که بازار مسکن راکد بود تعداد دفاتر مشاور املاک زیاد شد؟

اتفاقا این موضوع در شرایطی به وجود آمد که بازار مسکن راکد نبود. اگر درحال حاضر گفته می شود که تعداد کم می شود در شرایطی است که با رکود مواجه شده ایم. تورم 40 درصدی از سال 92 موجب رکود، تحریم، مشکلات ورود مصالح ساختمانی، موجب عدم توسعه ساخت و ساز و روند نزولی پروانه های ساختمانی شده است که نشان می دهد فشارهای اقتصادی به وجود آمده تاثیرگذار بوده است و به همین دلیل با ساخت و ساز کمتر با معاملات کمتری مواجه می شویم.



اجباری شدن دریافت کدرهگیری برای اخذ مالیات چه اندازه در افزایش دفاتر مشاورین املاک موثر بود؟

یکی از دلایل سودآوری مشاورین املاک، حمایت بی دریغ دولت وقت از آنها بود و همچنین وادار کردن مردم در مراجعه به مشاوران املاک حتی اگر مشاور املاک در معرفی خریدار و فروشنده و سرگرفتن معامله نقشی نداشته باشد! چنانچه حدود 25-30 معاملات به صورت بی واسطه و از طریق آگهی در روزنامه ها و معامله بین آشنایان صورت می گیرد. طبق ماده 347 قانون تجارت، حق العمل کاری که هیچ تلاشی برای دلالی خود نکرده باشد مشمول دریافت حق الزحمه ای نمی شود. زمانی که این موضوع مطرح شد اتحادیه مشاورین املاک اعلام کرد در قبال دریافت 10 هزار تومان کدرهگیری ارائه می دهد. ولی درواقع اتحادیه ها و مشاورین املاک از این قضیه استقبال نکردند. ضمن اینکه اطلاع رسانی مناسبی صورت نگرفت و مردم هم نمی دانستند که باید به کجا مراجعه کنند. بنابراین فقط به مشاورین املاک مراجعه می کنند. همین رویه موجب شد شخصی که بابت کاری زحمت نکشیده است درآمد کاذبی بدست آورد و جاذبه رویگردانی از مشاغل دیگر به سمت مشاورین املاک را ایجاد کند.



برخی معتقدند کدرهگیری، نانی است که دولت گذشته در مقابل دریافت اطلاعات املاک مردم در دامن مشاوران املاک گذاشت؛ نظر شما چیست؟

احتمال صحت این موضوع بسیار زیاد است چون همزمان با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 و در اوایل سال 87 موضوع کدرهگیری پیش آمد. قصد داشتند از این بانک اطلاعاتی املاک برای مقاصدی غیر اقتصادی استفاده کنند که قوه قضاییه تمکین نکرد و اطلاعات را دراختیار دولت گذشته قرار نداد. بنابراین تصمیم گرفتند بانک اطلاعاتی موازی دیگری برای خودشان ایجاد کنند که بتوانند از آن استفاده کنند. باید مشخص شود که هدف دولت از در اختیار داشتن این بانک اطلاعاتی چیست؟ اگر هدف پیشرفت جامعه بود، قوه قضاییه مخالفتی نمی کرد به احتمال زیاد هدفی دیگر پشت آن بود که موجب مخالفت قوه قضاییه قرار گرفت.

۴۷۴۷


6701025
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک جرم شناس به پلیس پیشنهاد کرد تا در راستای افزایش بازدارندگی مجازات مجرمان، دوره‌های آموزش و چک لیست‌هایی را برای ماموران میدانی خود پیش‌بینی کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا از تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر تعاون گفت: اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌ها تامین شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر تعاون گفت: اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌ها تامین شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور گفت: نجاتگران این جمعیت به بیش از ۱۰ هزار نفر خدمات امدادی ارائه کردند و ۱۲۵۱ نفر را اسکان اضطراری دادند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد، تسهیلات درمانی در نظر گرفته شده در مصوبه تعرفه‌های درمانی سال ۱۴۰۳ توسط دولت را تشریح کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان که در اقدامی هولناک مادرش را به قتل رسانده، در حالی قرار است بزودی پای میز محاکمه بایستد که مدعی است بدگویی‌های پدرش باعث شده تا او از مادرش متنفر شود و دست به جنایت بزند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» چهار زندانی محکوم به مرگ سحرگاه چهارشنبه برای اجرای حکم در زندان قزل‌حصار پای چوبه دار رفتند، اما سه نفر از آنها با دریافت مهلت و قبول درخواست اعاده دادرسی درپرونده‌شان به سلول خود برگشتند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرد جنایتکار وقتی فهمید همسر اولش از ازدواج او باخبر شده وی را به باغی کشانده و به قتل رساند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است