اقتصادی 13:06 - 03 اردیبهشت 1393
در سکوت بانک مرکزی و بازار داغ وعده‌ها رخ داد
در حالی که قیمت‌ها در بازار ارز روند صعودی طی می‌کند از اقدامات عملی و حتی رسانه‌ای بانک مرکزی به عنوان تنها متولی بازار ارز، خبری نیست.

شتاب افزایش نرخ ارز در بازار/ سکه یک میلیون و دلار ۳۳۷۰ تومان شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز در بازار ارز و طلای تهران قیمت انواع سکه و ارز افزایش داشته است.

در حال حاضر دلار با نرخ‌های مختلفی در صرافی‌ها به فروش می‌رسد. برخی صرافی‌ها 3330 تومان، برخی دیگر 3350 تومان و چند صرافی هم 3370 تومان این ارز را برای فروش درج کرده‌اند.

یورو هم حدود 4575 تومان و درهم 905 تومان به فروش می‌رسد.

با این حساب از ابتدای صبح تاکنون دلار حدود 25 تومان، یورو 65 تومان و درهم 14 تومان رشد قیمت داشته است.

مشاهدات خبرنگار فارس، حاکی است بازار ارز نه تنها از کنترل بانک مرکزی بلکه از مدیریت صرافی‌ها هم خارج شده و مسیر قیمت‌ها را دلالان ارز که اغلب در کنار صرافی‌ها و یا نبش خیابان منوچهری فعالند، تعیین می‌کنند. این روزها خریداران حرفه‌ای یا همان دلالان ارز، به شدت سرگرم خرید و فروش هستند و همین کار آرام آرام قیمت‌ها را بالا برده است.

یکی از صراف‌ها به فارس گفته بود: علت اصلی افزایش قیمت‌ ارز در هفته‌های اخیر دلالانی هستند که معاملات صوری انجام می‌دهند.

وی افزود: افرادی در خیابان فردوسی جمع می‌شوند و به شکل صوری قیمت‌ها را بالا و پایین می‌برند. در این تجمع خرید و فروش ارز برای تحویل در روز آینده انجام می‌شود و در صورتی که نرخ ارز بیش از رقم توافق شده باشد، موجب سودآوری برای خریدار خواهد شد.

این صراف تصریح کرد: به همین دلیل، دلال به دنبال تغییر قیمت ارز برای روز آینده است، این روند موجب می‌شود همواره بازار ارز با نوسان نرخ‌ها روبرو باشد.

به گزارش فارس، در شرایطی که دلالان به راحتی در بازار ارز جولان می‌دهند، از بانک مرکزی در این میان نیست.  به غیر از یک مصاحبه کوتاه رئیس کل بانک مرکزی در هفته گذشته مبنی بر تامین ارز کالاهای اساسی و غیراقتصادی دانستن رشد قیمت‌ ارز، اقدام عملی و یا حتی رسانه‌ای از این نهاد مشاهده نشده است.

در این شرایط که فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها تا یکی دو روز آینده اجرایی خواهد شد و تنها متولی مدیریت بازار ملتهب ارز طبق قانون، بانک مرکزی است.

به نظر می‌رسد مسئولان بانک مرکزی این نوسانات را چندان جدی نگرفته و معتقدند این تحولات موقتی است. اما تجربه سال 91 نشان داد موقتی دانستن این تحولات به ماندگار شدن نرخ‌های بالا منجر خواهد شد.

قیمت‌ها امروز در بازار سکه هم تحت تاثیر ارز، افزایش یافت. سکه طرح جدید در اغلب صرافی‌های میدان فردوسی حدود یک میلیون و 10 هزار تومان تا یک میلیون و 15 هزار تومان درج قیمت شده است، اما قیمت سکه طرح جدید در سطح بازار تهران هم‌اکنون 999 هزار تومان، سکه طرح قدیم با 6500 هزار تومان افزایش 998 هزار تومان و نیم سکه با رشد 4 هزار تومانی 537 هزار تومان به فروش می‌رسد.

ربع سکه با 2 هزار تومان رشد 320 هزار تومان، سکه گرمی 206 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار با 580 تومان افزایش به 102 هزار و 270 تومان رسید.

قیمت اونس جهانی در حال حاضر با یک دلار و 20 سنت افزایش 1285.50 دلار معامله می‌شود.

طلا و ارز قیمت میزان تغییر قیمت
سکه طرح جدید 999000 تومان 8500 تومان
سکه طرح قدیم 998000 تومان 6500 تومان
نیم سکه 537000 تومان 4000 تومان
ربع سکه 320000 تومان 2000 تومان
سکه گرمی 206000 تومان 1000 تومان
هر گرم طلای 18 عیار 102270 تومان 580 تومان
اونس 1285.50 دلار 1.20 دلار
دلار 3330 تومان 25 تومان
یورو 4575 تومان 65 تومان
درهم 905 تومان 14 تومان

انتهای پیام/ 

 

 


3558833
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ابر پروژه اومااویا که با حضور رئیس جمهور و و زیر نیرو در سریلانکا افتتاح شد، گامی برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و رسیدن به هدف ۵ میلیارد دلاری بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: طی پنجشنبه همه فعالیت‌های مرتبط با طبیعت مانند کوهنوردی و دره‌نوردی خطرناک است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، بنگاهداری بانک‌ها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین، برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس، مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تا امروز تعداد مجوز‌های تبدیل شده به شناسه یکتا از مرز ۴۲۷ هزار گذشت و استان لرستان و سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه صدرنشین هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: از امشب بارش‌ها در تهران و سایر نقاط به ویژه در شرق و جنوب شرق کشور تشدید می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه اکسپو گفت: برآورد ما افزایش دوبرابری میزان قرارداد‌های تجاری ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ نسبت به دوره‌ قبل است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان توسعه تجارت گفت: گوشت گرم از کنیا، آفریقای جنوبی و تانزانیا به ایران وارد می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح خودکفایی برنج گفت: با احتساب جمعیت کشور و اتباع و همچنین ذخایر استراتژیک، سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که با رفع موانع صادرکنندگان، صادرات زعفران تا پایان سال به ۴۰۰ تن برسد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است