وبگردی 23:15 - 08 خرداد 1395
اگر نشانه‌ها را نادیده بگیریم، واقعه به دیدار ما خواهد آمد

تجاوز دسته‌جمعی، نمونه‌های مصری، پاکستانی و برزیلی

سال‌ها است که در میان خبرهایی که از مصر می‌رسد هر از چندی خبری در میان انبوه خبرها پیدا و بعد ناپدید می‌شود، خبر تجاوز گروهی. این تجاوزها معمولا در شب‌های عید و جشن‌های سراسری یا اعتراضات خیابانی که خیابان‌ها آکنده از مردم هستند و شهرها حالت عادی ندارند در شهرهای بزرگ خصوصا در قاهره رخ می‌دهد. جمعیت نسبتا بزرگی که معمولا حدود سیصد مرد و پسر نوجوان هستند به زنی حمله می‌کنند و او را طعمه‌ی خود قرار می‌دهند. طبیعتا چنین ضربه‌ی جسمی و روحی بزرگی هرگز جبران‌پذیر نیست و چنین جنایتی صرف نظر از ابعاد حقوقیش با قتل قابل مقایسه است.



نمونه‌های تجاوزهای قبیله‌ای که در پاکستان به عنوان مجازات قبیله‌ای به کار می‌رود هم تاکنون بسیار بوده است. علاوه بر این‌ها مدتی است که خبری از تجاوز ۳۳ نفری به یک دختر ۱۶ ساله در برزیل نیز در میان خبرها پیدا و پنهان می‌شود. این گروه مردان مسلح دختر را ربوده به او تجاوز کرده و از این رفتار خود فیلم گرفته و روی شبکه‌های اجتماعی گذاشته‌اند. این اتفاق افکار عمومی برزیل را شدیدا تحت تاثیر قرار داده است.

آنچه از عوامل تا حدی آشکار چنین واقعه‌هایی می‌توان برشمرد این‌ها است:

۱. رواج قضاوت فرهنگی و شبه اخلاقی در مورد کسانی که به هر دلیلی شبیه قضاوت‌کننده نیستند، افرادی از قومیتی دیگر، مذهبی دیگر، خانواده‌ای دیگر، زبانی دیگر یا گروهی دیگر.

۲. پذیرش فرهنگی تعرض جنسی به عنوان راهی برای آزار و انتقام.

۳. وجود گروه‌ها و نهادهای اجتماعی نسبتا بزرگ، اغلب موقت، متکی به زور، غیر رسمی و طردشده از سوی نهادهای حکومتی، مثل قبیله‌ها، گروه‌های تجارت مواد مخدر، خیابانگردان.

۴. اصرار بر طرد و انکار این گروه‌ها به جای یافتن راهکارهای قانونی برای برخورد در چهارچوب قانون. برای مثال اراذل و اوباش نامیدن عده‌ای بی این که چنین عنوانی بر جرمی قانونی قابل تطبیق باشد یا ساختن تصویری وحشیانه از قبیله‌ها و عشیره‌ها بی این که الزاما ساختار قبیله‌ای ساختاری مضر به حال جامعه باشد.

آن‌ها که تخصص دانشگاهی دارند باید پژوهش‌های دقیق میدانی کنند و بگویند ما از وقوع چنین فاجعه‌هایی در ایران چه قدر فاصله داریم و با تمهید چه ابزارها و سازوکارهایی می‌توانیم از این فجایع در آینده نیز در امان بمانیم. 

 


7933017
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور قرار است در سفر به سریلانکا طرح عظیم و چندمنظوره «اومااویا» که ساخت ایران است را افتتاح کند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» «یک زن فلسطینی که غرق ماتم است جسد خواهرزاده‌ اش را در آغوش گرفته است» این عکس که توسط محمد سالم گرفته شده است عکس خبری سال ۲۰۲۴ شد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» انگ اجتماعی هرگونه نگرش منفی، پیش‌داوری و تعصب یا باور‌های غلط مرتبط با ویژگی‌ها یا شرایط خاص افراد جامعه را شامل می‌شود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» عملیات طوفان الاقصی نیز به مانند تمام نبرد‌های سرنوشت ساز تاریخ سبب صعود و سقوط افراد بسیاری از هرم قدرت در سرزمین‌های اشغالی شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» ازجمله اهداف واشنگتن از وتوی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد، حذف جنبش مقاومت فلسطینی حماس از عرصه قدرت است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» انواع مختلفی از رفتار‌های پدر‌ها وجود دارد که عامل آسیب‌های دوران کودکی و مسائل مربوط به روابط بزرگسالی دختران‌شان هستند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در طول نهضت ملی شدن صنعت نفت، امام خمینی بیشتر به پیگیری مسائل حوزه و کار تدریس و تالیف و مشاوره با آیت‌ا... بروجردی و تقویت دستگاه مرجعیت مشغول بودند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کمتر کسی اسم جانباز شهید «احد ترشیچی» را شنیده است. مرد مجاهدی که ۱۴ سال رنج جانبازی را تحمل کرد و سرانجام روز ۱۵ فروردین ۱۳۷۵ به خیل شهیدان پیوست.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در آستانه برگزاری نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم آزمون‌های سراسری، مجازات‌هایی را برای متخلفان کنکور پیش‌بینی کرده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حادثه فرقان از عبرت‌های تاریخ انقلاب است. افرادی متدین، نمازخوان، نماز شب خوان و دائم روزه‌دار با شعار اسلام آمدند و بهترین آدم‌های متدین انقلاب را به شهادت رساندند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است