گوناگون 08:30 - 12 خرداد 1394
افشای گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ترکیه نشان می‌دهد که آنکارا به بسیاری از توصیه‌های آژانس عمل نکرده است.

 روزنامه حریت ترکیه به این گزارش 98 صفحه‌ای دست یافته و بخش‌هایی از آن را منتشر کرده‌است. پیش از این وزارت‌انرژی ترکیه درخواست‌ها برای انتشار علنی این گزارش را رد کرده‌ و گفته‌بود که محتویات این گزارش محرمانه است. اکنون اما بخش‌هایی از این گزارش به رسانه‌های ترکیه راه یافته و خبرساز شده‌است.

این گزارش در 20فوریه سال گذشته توسط آژانس به مقام‌های ارشد ترکیه تحویل داده شد و تا به امروز فاش نشده بود. محور آن پروژه نیروگاه اتمی «آککویو» در استان مرسین در جنوب ترکیه است که توسط روس‌ها اجرا می‌شود. در این گزارش آمده است: دولت ترکیه باید طرح بلندمدتی را برای مدیریت پسماندهای رادیو‌اکتیو درنظر بگیرد و یک سیاست ملی برای تمام انواع پسماندهای رادیواکتیو و شناسایی مسئولان سازمان مدیریت پسماند ملی اجرا شود. یکی از مولفه‌های اصلی گزارش آژانس، وظایف سازمان انرژی اتمی ترکیه به‌عنوان ناظر مستقل بود که به‌رغم امضای کنوانسیون امنیت هسته‌ای توسط ترکیه، محقق نشده است.

سازمان انرژی اتمی ترکیه همچنان در حال بررسی محل نیروگاه اتمی آککویو است. در گزارش آژانس آمده است: ترکیه باید از انتشار قانون جامع انرژی اتمی در نخستین فرصت ممکن اطمینان حاصل کند و به‌صورت مناسب به شماری از مسائل مهم ازجمله لزوم تشکیل هیات نظارت توجه کند که اعضای آن از سازمان‌ها و نهادهایی که منافعی در تصمیمات دارند مجزا باشند. همچنین در این گزارش آمده که ترکیه باید برای آسیب‌های هسته‌ای تعهد بدهد. فقدان چنین اقداماتی ترکیه را تنها مسئول هرگونه حادثه‌ای می‌کند.

اطلاع‌رسانی به مردم درباره پروژه تاسیسات اتمی استان مرسین یکی دیگر از ناکامی‌های دولت ترکیه است. وزارت انرژی ترکیه و مسئولان پروژه که روس‌ها هستند، درخصوص این گزارش اظهارنظری نکرده‌اند. آژانس 24توصیه به ترکیه ارائه کرده بود که باید اجرایی می‌شد. براساس یکی از آنها دولت ترکیه باید نقش‌ها و وظایف توسعه انرژی هسته‌ای میان وزارت انرژی و منابع طبیعی، سازمان اجرای پروژه انرژی هسته‌ای و مقام‌های انرژی اتمی را مشخص کند. همچنین دولت ترکیه باید پیش‌نویس سیاست ملی و استراتژی را برای استفاده به‌عنوان نقشه راه در توسعه‌های بیشتر در برنامه هسته‌ای ملی نهایی کند. روزنامه حریت ترکیه متن کامل این گزارش را در سایت خود منتشر کرده‌است.


6489383
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است