استانی 15:48 - 30 اردیبهشت 1398
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: پروانه‌های خانم قشنگ نه تنها مضر نیستند، بلکه برای کنترل برخی علف‌های هرز مفیدند.

پروانه‌های "خانم قشنگ" برای کنترل علف‌های هرز مفیدند

به گزارش ایسنا و به نقل از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، قنادزاده اظهار کرد: پروانه‌ای نارنجی- مشکی با سایز متوسط این روزها در شهر بسیار دیده و در سمت جنوب استان، تعداد آن‌ها بیشتر می‌شود.

وی افزود: گونه این پروانه "vanessa cadui " است که توانایی بالایی در تطابق خود با شرایط اقلیمی متفاوت دارد. لارو این پروانه توانایی تغذیه از طیف وسیعی از گیاهان را داشته که همین عامل، باعث توانایی آن‌ها در انتشارشان می‌شود.

قنادزاده ادامه داد: در سال‌هایی که بارش‌ها فراوان می‌شود، زمستان معتدل و آب‌و ‌هوای مدیترانه‌ای ایجاد شود شاهد افزایش این نوع پروانه هستیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تشریح کرد: در 30 سال گذشته 5 بار حضور و هجوم این پروانه‌ها را شاهد بودیم. از اواسط دی ماه در استان‌های جنوبی مانند سیستان و بلوچستان شاهد حضور پروانه‌ها بودیم و هر چه هوا رو به گرمی می‌گذارد آن‌ها به سمت نوارهای شمالی کشور حرکت کرده و در نهایت با گرم شدن هوا و کاهش بارندگی از جمعیت آن‌ها کاسته خواهد شد.

وی تصریح کرد: در سال جاری بارش‌های فراوان منجر به حضور بیشتر حشرات در طبیعت شده که امری طبیعی است و منجر به پایداری زیست محیط می‌شود. وجود حشراتی مانند پروانه‌ها در گرده افشانی، تولید بذر گیاه و ذخیره بانک بذری طبیعت لازم است. همچنین حضور این حشرات باعث می‌شود چرخه غذایی بسیار از گونه‌های جانوری تاثیرگذار باشد.

قنادزاده با اشاره به استفاده غذایی این پروانه‌ها گفت: این پروانه‌ها بیشتر از علف‌های هرز تغذیه می‌کنند و به عنوان آفت محصولات کشاورزی به حساب نمی آیند. بیش از 40 گونه گیاهی میزبان این پروانه‌ها هستند که لارو این پروانه از آن تغذیه می‌کند و مشکل خاصی برای محصولات کشاورزی ایجاد نخواهند کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی بیان کرد: این پروانه‌ها نه تنها مضر نیستند بلکه برای کنترل برخی علف‌های هرز مفیدند. علف هرز خارلته یکی از علف‌های هرزی است که از طریق رقابت و آللوپاتی خسارت زیادی به محصولات کشاورزی وارد می‌کند که لارو این پروانه از قسمت ساقه و شاخه‌های اصلی و فرعی این علف تغذیه می‌کند و تنها برای معدودی از گیاهان دارویی مانند پنیرک و گل گاوزبان تهدید محسوب می‌شود.

انتهای پیام


10131955
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است