استانی 00:04 - 13 بهمن 1393
تکرار/آیت‌الله اعرافی:
امام جمعه قم گفت: انقلاب اسلامی پایانی بر تئوری«عصر دین رو به اتمام است» بود.

انقلاب اسلامی پایانی بر تئوری«عصر دین رو به اتمام است» بود/قدرت روحی امام دنیا را تکان داد/هشداری که سیدحسن نصرالله به صهیونیست‌ها داد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی یکشنبه‌شب در مراسم جشن انقلاب که به همت جبهه پیروان خط امام و رهبری در مسجد امام زین‌العابدین (ع) قم برگزار شد، اظهار کرد: بُعد بین‌المللی انقلاب در اندیشه امام و رهبری دارای جایگاه رفیعی است و اهمیت بیشتری هم نسبت به بسیاری از مسائل دارد.

وی ادامه داد: قم پایگاه، خاستگاه و آغازگر درخشش انقلاب بود و همواره امواج برخاسته از قم در جهان در حال پیشرفت است.

امام جمعه قم با اشاره به وضعیت جهان پیش و پس از انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب، تئوری خاصی بر عالم حاکم بود؛ مبنی بر اینکه عصر دین رو به اتمام است.

* انقلاب ملت ایران ظرفیت‌های دین را آشکار کرد

این مسئول تصریح کرد: این نظریه سکه رایج دانش علوم اجتماعی و سیاسی بود و بیشتر نظریه‌پردازان آن را قبول کرده بودند و عقیده‌ جا افتاده با توجه به پیشرفت‌های صنعتی و علمی آن روزگار با اتکا به رویکرد مادی موجود در غرب به شمار می‌رفت.

اعرافی با بیان اینکه این تفکر محصول تمدن غرب بود، اضافه کرد: با این حال پس از شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی، بیداری دینی در میان مسلمانان و حتی در بین مسیحیان به وجود آمد و پیروان ادیان الهی دریافتند که ظرفیت‌های مختلفی در دین موجود است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به نگاه رهایی‌بخشی در مسیحیت، تصریح کرد: به این ترتیب انقلاب توانست این نگاه در بین مسیحیان را روشن سازد و به آنها بفهماند، راهی که می‌پیمایند، اشتباه است.

وی تشریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی همگان دریافتند که عصر پایان دین نظریه‌ای اشتباه است و دین ظرفیت‌هایی دارد که می‌تواند حکومت تشکیل دهد؛ البته این ظرفیت در اسلام بیشتر است.

اعرافی با اشاره به تقسیم‌بندی سیاسی و اجتماعی جهان پیش از انقلاب به بلوک شرق و غرب، بیان کرد: در این بین جهان اسلام اصلاً به حساب نمی‌آمد و متفقین جهان را براساس شاخصه‌های خود تقسیم کرده بودند.

* برهم خوردن معادلات سیاسی جهان به واسطه وقوع انقلاب اسلامی

امام جمعه قم بیان داشت: نظام‌های سرمایه‌داری به رهبری آمریکا و کمونیستی به سردمداری شوروی سابق، کره زمین را به دو پاره تقسیم کرده بودند و مسلمانان هم نقشی در اداره جهان نداشتند که این وضعیت برآمده از جنگ جهانی دوم و کشورهای پیروز این جنگ بود؛ پس از چندی جنبش غیرمتعهدها شکل گرفت، اما به دلیل اینکه ایدئولوژی خاصی نداشت نتیجه‌ای هم به دست نیاورد؛ ضمن اینکه کشورهای عضو نیز عمدتاً در طرف بلوک غرب یا شرق حضور داشتند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران این معادله را تغییر داد، عنوان داشت: اسلام سیاسی و ولایت فقیه یک قدرت در جهان محسوب می‌شود و در حال تبدیل شدن به یکی از قطب‌های بین‌المللی است.

اعرافی، دهکده جهانی و ادعای قدرتمندی غرب و شرق را افسانه‌ای خواند که آمریکا و دیگر قدرت‌ها ساخته‌اند و افزود: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، در نقطه عطف تاریخی به سر می‌بریم و باید در این بین، امت اسلامی جایگاه خود را در معادلات جهانی پیدا کند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه مبارزان در مقابل رژیم صهیونیستی بیشتر به سمت کمونیسم گرایش پیدا می‌کردند، گفت: حتی مسلمانان هم خجالت می‌کشیدند در سطح بین‌المللی اعلام کنند به عنوان یک مسلمان با صهیونیسم می‌جنگند؛ رفتن زیرپرچم مارکسیسم و کمونیسم یکی از سکه‌های رایج سیاسی آن دوران محسوب می‌شد و حتی در کشور ما نیز گروه‌های التقاطی از کمونیسم تأثیر می‌پذیرفتند، مجاهدین خلق می‌گفتند ما مسلمان هستیم، اما راه مبارزه را باید از مارکس آموخت که البته این سخن آنها نوعی شرک محسوب می‌شد که منطق اسلام را در مبارزه قبول نداشتند و به دیگر مکاتب روی می‌آوردند.

این مسئول، جمهوری اسلامی را پدیده مبارکی برگرفته از اسلام ناب دانست و توضیح داد: انقلاب ملت ایران این معادله را نیز تغییر داد و اکنون می‌بینیم هرجا سخن از مبارزه باشد، اسلام هم در آنجا حضور دارد و حتی دشمنان برای کاهش نفوذ اسلام، نسخه‌های بدلی از این دین الهی می‌سازند.

اعرافی با بیان اینکه نسل جوان امروز عصر انقلاب را درک نکرده‌اند، عنوان کرد: باید به خوبی این مسائل را برای آنها تبیین کرد.

* انقلاب اسلامی، اسلام ناب را عرضه کرد

امام جمعه قم در ادامه به دیگر شرایط دوران پیش از انقلاب اشاره کرد و افزود: اسلام ناب در آن دوران عرضه نمی‌شد، بلکه اسلام درباری سعودی و پادشاهی، التقاطی و گروه‌هایی مانند منافقان جریان داشت و صدای اسلام حقیقی شنیده نمی‌شد، اما امام خمینی(ره) فریادی برآمده از دین ناب الهی را بر سر زبان‌ها انداخت.

وی بیان داشت: اسلام در غرب از دیگر محورهایی است که انقلاب ملت ایران بر روی آن اثر گذاشت؛ امروز مسلمانان در بیشتر کشورهای جهان اگرچه در قالب اقلیت مذهبی حضور دارند که تعداد آنها حدود 300 میلیون نفر است، این افراد تا پیش از انقلاب کاملاً در حاشیه بودند و ارزشی در نظام‌های سیاسی نداشتند، اما انقلاب اسلامی ایران این معادله را نیز تغییر داد.

امام جمعه قم با بیان اینکه اتفاقات اخیر در اروپا و آمریکا نشان‌دهنده این حقیقت است که غربی‌ها دریافته‌اند، نمی‌توانند در مقابل موج عظیم اسلام در جهان بایستند، گفت: دور کردن جهانیان از اسلام هدف اقدامات غربی‌هاست و پیام رهبر معظم انقلاب هم در همین راستا به جوانان اروپا و آمریکا صادر شد تا آنها اسلام ناب و عقلانی را در مقابل اسلام جعلی و بدلی بشناسند.

نقش مهم انقلاب اسلامی در گسترش فرهنگ اهل بیت (ع)

رئیس جامعه المصطفی العالمیه اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران در گسترش فرهنگ و اندیشه اهل بیت(ع) دستاورد بی‌نظیری داشته است؛ گروهی هستند که با نام ولایت افراط‌هایی را ترویج می‌کنند که این امر بیشترین ضربه را به تشیع می‌زند.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی بهترین راهبرد، وحدت میان مسلمانان است، یادآور شد: امروز در کشوری مانند نیجریه که خبری از شیعه نبود، بیش از 10 میلیون نفر شیعه زندگی می‌کنند؛ در بیش از 30 کشور آفریقایی جریان شیعی پایه‌ریزی و بذر فرهنگ اهل بیت(ع) کاشته شده است.

این مسئول با تأکید بر اینکه نباید از مبانی و اصول ناب اسلام پیشرو و انقلابی فاصله بگیریم، تصریح کرد: مبادا نسل‌های بعدی ما این حقایق ناب را تشخیص ندهند و از راه پرافتخاری که پایه‌ریزی شده، دور بیفتیم.

امام جمعه قم به مقابله انقلاب اسلامی با رژیم جعلی و فاسد صهیونیستی اشاره کرد و افزود: مطالعه تاریخ جنگ‌های میان صهیونیست‌ها و اعراب نشان می‌دهد که این رژیم جعلی توانسته بود بخش‌های مهمی از کشورهای اسلامی را تصرف کند و در مقابل مسلمانان با خفت و خواری تسلیم می‌شدند، مصر کشور بزرگی در جهان اسلام به شمار می‌رود، اما طی چند روز در حمله‌ای برق‌آسا از سوی صهیونیست‌ها، همه چیز را از دست داد و هنوز هم نتوانسته زمین‌های خود را بازپس بگیرد، اما بعد از انقلاب همه معادلات تغییر یافت و برای نخستین بار، قدرت حزب‌الله در جنوب لبنان جلوه‌گر شد و رژیم منفور صهیونیستی را شکست داد.

اعرافی با اشاره به سخنان اخیر سید حسن نصرالله، عنوان کرد: دبیرکل حزب‌الله هشدار داد که ما تعیین می‌کنیم در کجا بجنگیم و صهیونیست‌ها نمی‌توانند بازیگردان صحنه باشند.

* آیت‌الله خامنه‌ای مفسر کامل و آگاه انقلاب و اندیشه امام راحل هستند

وی با بیان اینکه امام راحل در رأس رهبری نهضت اسلامی تأثیر بسزایی در پیروزی ملت ایران داشتند، خاطرنشان کرد: غیرت دینی امام، شجاعت ایشان و قدرت روحی رهبری او عالم را تکان می‌داد و امروز همین موارد را باید به نسل جوان به ویژه دانشجویان و طلاب انتقال دهیم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه توضیح داد: امام خمینی(ره) زندگی خود را برای اسلام و قرآن فدا کرد، اما آرامشی وسیع نیز داشت؛ آرامش، عرفان و اخلاق امام لازمه امروز جامعه ماست.

وی تصریح کرد: مشاهده کردیم بیداری اسلامی موج عظیمی بود که شکل گرفت، اما نتیجه مطلوبی در برخی کشورها نداشت؛ برخی هم آمده‌اند و می‌گویند می‌خواهیم خلافت اسلامی را احیا کنیم، اما مشکل همه آنها این است که برنامه‌ و تئوری خاصی برای حکومت ندارند، در حالی که امام راحل دارای یک برنامه منسجم و کامل براساس اسلام ناب در جریان نهضت اسلامی بود و این همان گمشده امروز دنیای عرب است و به همین دلیل بیداری موجود به نتیجه منسجمی نمی‌رسد.

اعرافی در پایان با بیان اینکه اندیشه‌های امام راحل نیازمند مفسری دقیق و آگاه است، گفت: رهبر معظم انقلاب مفسر کامل انقلاب و تفکرات امام خمینی(ره) هستند، امیدواریم همه ما بتوانیم پایبندی کامل خود را به ایشان و راه امام حفظ کنیم.


5753851
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است