وبگردی 10:01 - 30 مرداد 1396
بیش از سی سال انتظار جهت تصدی وزارت بر بالاترین مرجع تصمیم گیری علمی کشور با انتخاب وزیری در حوزه جامعه شناسی پایان یافت.

بالاخره وزیر علوم انسانی

این پدیده از چند جهت حائز اهمیت فراوان است :

1. باتوجه به گزینش وزرای علوم پس از انقلاب که عمدتاً  با پیشینه های فنی-مهندسی و پزشکی بوده اند. انتخاب سرپرست این وزارتخانه مهم و تاثیرگذار در حوزه علوم انسانی شایسته تقدیر است. ضرورت و دلایل حضور استادانی از این گروه علمی در خلال چند سال اخیر در همین جا بارها یادآوری کرده ام.

2.بی گمان انتخاب استادی از حوزه علوم انسانی جهت هدایت وزارت علوم و فناوری سرآغاز جریانی نو در  خط مشی گذاری های اساسی نظام تعلیم و تربیت کشور خواهد شد به گونه ای که نخبگان جوان و  استعدادهای برتر به رشته های متنوع و متفاوت علوم انسانی متمایل خواهند شد و بنیه و توان  بسیاری از  این رشته ها بیش از پیش مستحکم خواهد گردید.

3. اکنون گستره انتخاب برای مسئولین عالی کشور گسترده و پردامنه شده است. اگر تا دیروز جهت معرفی وزیر این وزارتخانه  تنها  چند نفر استاد شاخص در  بخش پزشکی و عمدتاً فنی –مهندسی به ذهن متبادر می شد-که  برخی از آنها چند مرتبه وزیر بوده اند- حالا صدها استاد ممتاز  دیگر اضافه شده اند و از این نظر نیز  جالب توجه است.

4.درصورت تثبیت این انتخاب می توان شاهد تغییر و تحولات اساسی در ریاست دانشگاهها با  هدف سازماندهی، ارزیابی و مدیریت علمی در  کمیت و کیفیت دروس و  برنامه ها بود چرا که دانشمند علوم انسانی با نگاه کلان نگر در صورتی که واجد شرایط لازم بوده باشند قادرند بخش عظیمی از مشکلات  امروز  دانشگاهها و  موسسات عالی کشور را تعدیل  کنند.

5.اکنون  رسالت استادان علوم انسانی و وظایف عملی آنان  در حوزه روشنگری و مدیریت فکری  جامعه علمی بسیار حساس شده است. اگرچه  بنیه و بنیاد رشته ها به دلیل نبود سیاستگذاری صحیح به دلایل مادی و معنوی چندان قوی و پرمایه نیست لکن بایستی با تمام توان نشان داد که علوم انسانی  کاراست و می تواند بهتر از علوم کمی گرا خیل عظیم  جوانان  مستعد در دانشگاهها را مدیریت کند.

6. نوع نگاه جزئی نگر به رشته های علوم انسانی چنان بوده است که کمتر نخبه ای فی المثل در رتبه های نخست کنکور بتواند-حتی اگر بخواهد- از شهرت و موقعیت مادی و معنوی رشته های فنی مهندسی و پزشکی بگذرد و رشته های حوزه علوم انسانی را انتخاب کند و  این تصویر و تصور چنان قوی و موثر است که بیم آن می رود مقاومت ها در بدنه  و ساختار وزارت علوم مانع رشد و گسترش برنامه های نو و تحولزا گردد  بدین اعتبار حمایت قاطبه  استادان صاحب رای شرط تداوم  سیاست های  جدید است.

7. روشن است تبیین نکات فوق به هیچ وجه به معنی  نادیده انگاشتن تلاش های بزرگان  و شخصیت های کارآمد در رشته های پزشکی و فنی-مهندسی نیست چرا که کشور ما در این رشته ها سرامد منطقه و حتی  اغلب مناطق جهان است و نخبگان  این رشته ها فخر جامعه و مایه مباهات ملت ایرانند به گونه ای که از نظر عملکرد ی شاهد خدمات موثر پزشکی در کشور هستیم و از لحاظ فنی-مهندسی ساخت صدها پل و تونل و ابداع و  اختراع هزاران قطعه فنی در صنایع مختلف از هوافضا تا ماشین آلات کشاورزی نشانگر موقعیت برتر و  مناسب در این  عرصه ایم. ولی در صورت مدیریت صحیح و ارزیابی غیرشتابزده و نگاه کلا ن و مدبرانه مطمئناً  نحوه بهره بری از دانش، تجربه و توان تمام افراد و از جمله دانشجویان و استادان حوزه های فنی-مهندسی و پزشکی نیز پیش از پیش فراهم خواهد آمد.


9379401
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» این گزارش به دنبال بررسی‌های علمی یکی از باورهای اشتباه مردم در خصوص آبلیموهای سنتی تهیه شده است. شاید پس از مطالعه آن، بیشتر از قبل در خرید آبلیموهای به اصطلاح سنتی تامل کنیم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» این روز‌ها واژه رژیم‌های سم‌زدایی زیاد به گوش‌مان می‌خورد و اکثر افراد در مورد «سم زدایی» یا «پاکسازی» صحبت می‌کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه عملیات وعده صادق به معنای عبور ایران از قدرت بازدارندگی به قدرت تهاجمی نیست، گفت: این عملیات بازتعریف آستانه تحمل جمهوری اسلامی نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی در رابطه با...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» برخی بر این باورند که سر راه هم قرار گرفتن افراد برای ازدواج اتفاقی نیست و سرنوشت و قسمت برخی افراد را سر راه هم قرار می‌دهد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مهمان خانه پدر موشکی ایران، حاج «حسن طهرانی مقدم» می شویم و قرار است همسر این قهرمان از فراز و فرودهای زندگیش بگوید که شنیدن و خواندنش هزار حرف و درس زندگی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وقتی ما به عنوان والدین به قول خود عمل می‌کنیم، این کار به فرزندانمان کمک می‌کند احساس امنیت کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کسانی که از انسانیت دور می‌شوند باید آماده مواجه با آثار اعمال خود باشند. با این حال خداوند برای جهنمیان و انسان‌های گناهکار تخفیفاتی نیز در نظر گرفته است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تیتراژ سریال «آژانس دوستی» به عنوان یکی از بهترین و خلاقانه‌ترین تیتراژ‌های مرتبط با سریال‌های دهه هفتاد سیما محسوب می‌شود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» با نزدیک شدن به روز‌های کنکور بازار صفحات و کانال‌هایی در فضای مجازی گرم شده که مدعی فروش یا پیش فروش سوالات کنکور هستند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یافتن فرد مناسب برای ازدواج به مهمترین دغدغه جوانان برای تشکیل خانواده تبدیل شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است