گوناگون 16:28 - 08 خرداد 1394
یک مقام قضایی:
خبرگزاری ایسنا زندانی هیولا نیست
رئیس کل دادگستری لرستان با تاکید بر تقویت روحیه همدلی کمک در بین مردم، گفت: مجازات‌ها باید جنبه اسلامی و تربیتی داشته باشد نه جنبه انتقام‌جویی.

زندانی هیولا نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه لرستان، جعفر بدری در مراسم «نسیم مهر» بیان کرد: انتظار می‌رفت که با کمک و مساعت مردم نیکوکار این مناسبت‌های فرهنگی باشکوه برگزار شود تا روحیه همدلی کمک در بین مردم تقویت شود.

وی با اشاره به این‌که مؤسسات فرهنگی وظایف بسیار سنگینی دارند، افزود: بنگاه‌های خبری، رسانه‌ها و صدا و سیما مسئولیت فرهنگ سازی در زمینه کمک و همکاری در کارهای خیر و اعمال خدا پسندانه را دارند.

رئیس کل دادگستری استان بیان کرد: در کشور ما افراد در زمینه‌های فرهنگ سازی و جذب افراد نیکوکار کوتاهی می‌کنند ولی باید بدانند که پاداشی که خداوند در رفع مشسکلات و گرفتاری‌ها قرار داده است در قبال عبادت شما، اعتبار و ارزش بیشتری دارد.

وی عنوان کرد: باید به انجمن حمایت از زندانیان کمک کنیم تا بر اساس یک سیستم نظام‌مند فعالیت‌های خود را انجام دهد، ولی ما بر اساس یک سیستم بدون برنامه کار می‌کنیم. زندانی امروز نیازمند توجه است و یک عنصر اضافی در جامعه ما نیست.

بدری با بیان این‌که رویکرد مجازات‌ها در دنیا قبلا ً دارای نظام قبیله‌ای و روحیه انتقام‌جویی بود، تصریح کرد: امروز دیدگاه‌ها عوض شده و سه هدف برای مجازات‌ها در نظام دنیا در نظر گرفته‌اند که باید محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: اهداف ما از زندانی کردن شخص و اجرای مجازات کاهش جرم در جامعه، جلوگیری از ایجاد رعب و وحشت برای دیگران و سوم اصلاح فردی است که مجازات می‌شود، ولی در نظام کیفری ما این هدف سوم مغفول مانده و مجازات‌ها به‌جای این‌که جنبه اسلامی و تربیتی داشته باشد جنبه انتقام‌جویی دارند.

رئیس کل دادگستری استان لرستان گفت: نتیجه‌ای که سیستم‌های قضایی در اجرای مجازات‌ها داشته‌اند هیچ‌گاه سبب کاهش جرم نشده است و چاره‌ای نداریم جز این‌که به‌دنبال اصلاح برویم؛ چرا که هدف ما از زندانی کردن یک فرد این است که امکان ارتکاب جرم از طرف این فرد سلب شود، دیگران عبرت بگیرند و خودش نیز اصلاح شود.

وی بیان کرد: عده زیادی از جامعه ما افراد معمولی هستند و درصد کمی هستند که آسیب دیده‌اند و باید تحت مداوا قرار گیرند. برنامه‌های فرهنگی و دینی زندان‌ها که به‌ویژه در زندان‌های خرم‌آباد انجام می‌شود، کافی نیست.

بدری افزود: دید ما از زندانی این است که فرد به زندان می‌رود، خود و خانواده‌اش سرزنش می‌شوند ولی بعد از آزادی نیز امکان کار کردن برای او فراهم نیست چراکه حبس او در سابقه‌اش ثبت می‌شود؛ با وجود این‌که خداوند توبه شخص را می‌پذیرد ولی ما زمانی‌که سابقه فرد را می‌بینیم در گزینش او را استخدام نمی‌کنیم و این‌ها گرفتاری‌هایی است که کمتر به آن‌ها توجه می‌کنیم.

وی اظهار کرد: انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان نیز باید برنامه‌ریزی کند؛ چراکه اداره شدن انجمن با کمک‌های مردمی قابل قبول است ولی اعتقاد من این است که این‌کار نمی‌تواند انجمن را در رسیدن به اهداف یاری دهد و باید یک منابع درآمد مستمر توسط دستگاه‌ها و شهرداری‌ها برای انجمن ایجاد کنیم.

رئیس کل دادگستری تصریح کرد: انجمن حمایت از خانوده‌های زندانیان باید به یک بنگاه اقتصادی فعال تبدیل شود و درآمدهایی برای خانواده‌های در معرض آسیب داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: مسائل اقتصادی خانواده زندانیان گاهاً سبب سرخوردگی فرزندان این خانواده‌ها می‌شود و در نهایت بروز افکار شیطانی و سرنوشتی مانند سرپرست خانواده را پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: بودجه فرهنگی کشور بودجه کلانی است که آثار عملی از این بودجه های صرف شده ندیدم و یکی از آثار عملی این بودجه را می توان در راه اصلاح افراد آسیب دیده صرف کرد؛ چرا که هرچه برای جامعه پشگیری کنید به همان مقدار امنیت را برای کشور به ارمغان آورده و آرامش فکری را در جامعه به‌وجود آوریم.

رییس کل دادگستری استان لرستان تصریح کرد: بخشی از بودجه فرهنگی باید در خدمت انجمن قرار گیرد تا برای رفع مشکلات زندانی، خانواده زندانی و زندان انجام شود.

وی گفت: دادگاه‌ها در مجازات کردن سرگردان هستند؛ چرا که بعد از زندانی یک خانواده را سرگردان کرده و آینده فرد را نابود کرده‌ایم و اگر مجازات‌ها را آسان بگیریم امنیت مردم به خطر می‌افتد و مال باخته نیز فقط به‌دنبال خسارت اتفاقی است که برای او افتاده و این قاضی و زندان است که می‌داند فردی که مرتکب جرم شده در چه شرایطی بوده است.

بدری عنوان کرد: فکر نکنید مجرم و زندانی یک هیولا است. بیشتر آنها افرادی قابل اصلاح هستند مانند فردی که 14 سال در زندان است و فقط به‌خاطر نارضایتی یک نفر از شاکی‌ها در زندان مانده است.

وی بیان کرد: ما حداقل باید نیازهای ضروری خانواده زندانی را رفع کنیم و با کار بدون برنامه نمی‌شود. ما نباید به این فکر کنیم که مردم چه‌قدر کمک می‌کنند و چه می‌شود، از یک طرف انتظار اجرای کامل قانون را داریم و از طرفی خانواده زندانی‌ها را بدون حمایت می‌گذاریم. نهادهای حمایتی باید فعال باشند و هر یک از نهادها در حد خود باید برای خانواده‌های زندانیان برنامه‌های فرهنگی برپا کنند و نیازهای ضروری آن‌ها را برطرف کنند تا اینکه بتوانیم حداقل از مجازات فرد نتیجه بگیریم.

انتهای پیام


6465621
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است