اجتماعی 09:07 - 05 مهر 1399
درحالی که سازمان بهزیستی کشور برای یارانه مراکز توانبخشی، افزایش ۲۰ درصدی را پیشنهاد داده است، مسئولان انجمن مراکز توانبخشی معلولان و سالمندان به دلیل افزایش بالای هزینه‌های خدمات و لوازم توانبخشی خواستار افزایش ۴۱ درصدی این یارانه هستند.

افزایش ۲۰ درصدی یارانه مراکز توانبخشی کفاف هزینه معلولان را نمی‌دهد

به گزارش ایسنا، طی چند روز گذشته محمد نفریه، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از پیشنهاد سازمان بهزیستی مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی یارانه مراکز توانبخشی خبر داد و گفت: در همین ارتباط سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد ۱۵ درصد افزایش یارانه‌ها داده است اما سازمان معتقد است که یارانه مراکز باید حدود ۲۰ درصد افزایش یابد.

این درحالیست که به نظر، مسئولان مراکز توانبخشی معلولان بر افزایش ۴۱ درصدی یارانه مراکز توانبخشی تاکید دارند و معتقدند که افزایش ۲۰ درصدی کفاف هزینه‌های معلولان را نمی‌دهد؛ به طوریکه علی ضرابی- مدیرعامل و رئیس هیات مدیره مرکز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی ایران با بیان اینکه مراکز توانبخشی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سازمان بهزیستی است، به خبرنگار ایسنا گفت: هزاران معلول بی‌پناه و نیازمند برای دریافت خدمات توانبخشی به مراکز مراقبتی و توانبخشی مراجعه می‌کنند تا بتوانند شرایط خود را حفظ کنند؛ اما از یک سو تحریم‌ها و گرانی‌های کمرشکن و از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا مشکلات مراکز توانبخشی را چند برابر کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مراکز توانبخشی با افزایش هزینه پرسنل و اجاره بها و افزایش هزینه‌های بهداشتی و توانبخشی و حتی در بسیاری مواقع با کمبود لوازمی مانند سوند، پوشینه و ... مواجه هستند. اکنون هر ویلچر معمولی پنج میلیون تومان و ویلچرهای برقی که از وسایل ضروری معلولان ضایعه نخاعی است ۲۵ میلیون تومان قیمت دارد و برخی از لوازم توانبخشی با افزایش پنج تا ۱۰ برابری قیمت مواجه است.  

رئیس هیات مدیره مرکز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی ایران با اشاره به مصوبه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان بیان کرد: در این قانون آمده است که سالیانه هزینه مراکز توانبخشی مطابق نرخ تورم اعلامی افزایش یابد. در همین راستا انجمن مراکز توانبخشی معلولان خواستار افزایش ۴۱ درصدی یارانه مراکز هستند.

ضرابی تصریح کرد: باتوجه به شرایط امروز قانع به افزایش ۴۱ درصدی یارانه‌ها هستیم و اگر یارانه مراکز توانبخشی به میزان ۴۱ درصد افزایش نیابد، مراکز توانبخشی از هم می‌پاشند. سازمان بهزیستی شرایط مراکز توانبخشی را درک می‌کند و اگر معتقدند که باید یارانه مراکز توانبخشی ۲۰ درصد افزایش یابد، به این دلیل است که شاید دولت با افزایش ۴۱ درصدی یارانه مراکز توانبخشی موافقت نکند. 

در این راستا رئیس هیات مدیره مرکز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی ایران از دولت خواست که به مصوبه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان احترام بگذارد و آن را اجرا کند.

وی با بیان اینکه وقت آن رسیده سازمان برنامه و بودجه به معلولان توجه بیشتری داشته و در رابطه با پرداخت بودجه‌های معلولان خساست نکند، تصریح کرد: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال ۸۳ مصوب شد و بعد از تلاش بهزیستی و ان جی او ها در سال ۹۷ مجددا بازنگری، تصویب و ابلاغ شد. برای اجرای این قانون حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه درخواست شد که نهایتا مجلس شورای اسلامی حدود ۱۳۷۰ میلیارد تومان برای اجرای این قانون را مصوب کرد که البته تمامی این بودجه جذب نشده است و همین میزان مصوب شده نیز کافی نیست.

ضرابی با تاکید بر اینکه اگر معلولان خدمات توانبخشی دریافت نکنند با مشکلات ثانویه‌ای همچون زخم بستر، مشکلات گوارشی، مشکلات روحی و روانی و افسردگی و ... مواجه می‌شوند و خانواده‌هایشان نیز دچار مشکلات عدیده ای می شوند که نهایتا این مشکلات هزینه های زیادی را به سیستم درمانی بهداشتی و اجتماعی کشور وارد می کند، گفت: لازم است دولت و مجلس با نگاه حمایت‌گری به مراکز توانبخشی توجه، آنها را پشتیبانی و قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را نیز به طور کامل اجرا کنند و همچنین بودجه‌های مصوب را در اختیار سازمان بهزیستی در جهت رفاه و آسایش درمان معلولان قرار دهند.

همچنین علی‌همت محمودنژاد- مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد که افزایش ۲۰ درصدی یارانه مراکز توانبخشی به هیچ عنوان نمی‌تواند جوابگوی نیاز معلولان باشد.

محمودنژاد افزود:​ هزینه نگهداری افراد دارای معلولیت باتوجه به تحریم‌ها و تورم بسیار بالاست و این هزینه‌ها شرایط زندگی را برای آنها و خانواده‌هایشان سخت کرده است.

وی ادامه داد: باتوجه به شرایط موجود و افزایش هزینه‌های نگهداری معلولان و دستمزد پدریاران و مادریاران شرایط برای معلولان بسیار سخت شده است و به دنبال این افزایش هزینه، مدیران مراکز توانبخشی و مراقبتی معلولان درخواست دارند که یارانه این مراکز تا ۴۰ درصد افزایش یابد، این درحالیست که دولت با افزایش ۱۵ درصدی یارانه مراکز توانبخشی موافق است. 

محمودنژاد در ادامه با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۴۷۰ هزار معلول در کشور نیز در منازل و توسط خانواده‌هایشان تحت مراقبت هستند، درباره مستمری معلولانی که در خانه نگهداری می‌شوند توضیح داد: در حال حاضر مستمری افراد دارای معلولیت و حق پرستاری آنها بسیار کم است؛ به طور مثال یک فرد دارای آسیب نخاعی با ۵۵۴ هزار تومان حق پرستاری چه کار می‌تواند کند؟ لازم به ذکر است که ماهانه مستمری معلولان معادل با دو کیلوگرم گوشت هم نیست.

انتهای پیام


10733622
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۶ شهر تهران جزئیات احداث ۳ پارکینگ بیمارستانی را در جوار ۳ بیمارستان مهم تهران اعلام کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است