اقتصادی 14:14 - 01 اردیبهشت 1397
معاون وزیر کشاورزی:
در حالیکه یکی از نمایندگان مجلس در طرح سوال از وزیر کشاورزی در چهارشنبه هفته گذشته مدعی "واردات سه میلیون تنی از مبادی رسمی و غیررسمی" شده، معاون وزیر کشاورزی این ادعا را تکذیب و اعلام کرد: در شرایطی که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج از مبادی قانونی به کشور وارد شده، چگونه می‌شود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن از این محصول استراتژیک را حدود ۱۰۰ هزار دستگاه تریلر می‌شود، به ایران قاچاق کرد؟!

تکذیب واردات ۳ میلیون تنی برنج/ مدعیان ثابت کنند

به گزارش ایسنا، پس از آنکه نمایندگان مجلس در جلسه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی از توضیحات او قانع شدند و مجددا به حجتی برای باقی ماندن در وزارت جهاد کشاورزی اعتماد کردند، طرح سوال از وزیر جهاد کشاورزی در مجلس کلید خورد که دو نماینده پارس آباد و بیله سوار و لنگرود آن را کلید زده بودند که البته پورحسین نماینده پارس آباد و بیله سوار در همان تاریخ (۲۹ فروردین امسال) از طرح سوال خود اعلام انصراف کرد.

اما مهرداد لاهوتی - نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی - انتقادات تندی را علیه وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد که مهم‌ترین آن به "واردات سه میلیون تنی برنج از مبادی رسمی و غیررسمی" بازمی‌گردد.

او در این زمینه گفت که "آقای وزیر شما روزی گفتید که نیاز سالانه هر ایرانی به برنج ۳۶ کیلو است که جمع آن دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم و برنج می‌شود. ما در کشور سالانه دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید برنج داریم، یعنی باقیمانده نیازمان در کشور ۵۰۰ هزار تن است، اما بیش از ۳ میلیون تن برنج وارد کشور می‌شود".

این اظهارات در حالی مطرح شد که علی اکبر مهرفرد - معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی - در این باره به ایسنا گفت: حدود سه میلیون تن در سال به برنج برای مصرف داخلی نیازمندیم که میزان تولید آن به حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال می‌رسد بنابراین به چیزی حدود ۸۰۰ هزار تن واردات برنج نیاز داریم و در سال ۱۳۹۶ حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج از مبادی قانونی به کشور وارد شده بود که این نشان می‌دهد واردات سه میلیون تنی ادعای نادرستی است و کسانی که این ادعا را مطرح می‌کنند باید صحت آن را ثابت کنند.

وی افزود: البته برخی مدعی شده‌اند که میزان واردات سه میلیون تنی از مبادی رسمی و غیررسمی بوده است. حال آنکه بر اساس این ادعا، با احتساب میزان واردات قانونی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی برنج، باید پذیرفت که حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج به کشور قاچاق می‌شود که این ادعا درست نیست. چرا که مگر می‌شود این حجم بسیار زیاد از برنج که در واردات قانونی‌اش با صدها و هزاران کشتی بزرگ در گمرکات کشور تخلیه شده، به صورت قاچاق وارد شود؟

معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز متولی محاسبه و اعلام میزان قاچاق وارداتی در زمینه محصولات مختلف است، تاکید کرد: باید میزان قاچاق برنج را از دستگاه متولی‌اش یعنی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پرسید چرا که آنها بر اساس روش‌های محاسباتی گوناگون میزان آن را محاسبه می‌کنند. البته به نظر می‌رسد که حدود ۴۰۰ هزار تن برنج به صورت قاچاق به کشور وارد شود اما یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن امکان‌پذیر نیست چرا که میزان ۱.۵ برابر واردات قانونی برنج بود و حداقل به بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه تریلی نیاز دارد و این یعنی اینکه ۱۰۰ هزار تریلی حامل برنج قاچاق به راحتی در کشور تردد کرده‌اند که امکان‌پذیر نیست.

مهرفرد تصریح کرد: کسانی که چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند باید صحت و سقم و درست بودن آن را ثابت کنند و بگویند که از کجا و با کدام آمارها مدعی چنین مسائلی می‌شوند؟

انتهای پیام


9752713
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است