اقتصادی 14:50 - 06 مهر 1399

فرق روتر و سوییچ در تجهیزات شبکه چیست؟

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، به عبارتی دیگر راه اندازی شبکه کامپیوتری تنها از طریق تجهیزات جانبی امکان پذیر خواهد بود. امروزه تمامی سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌های بزرگ و کوچک توانسته‌اند با بهره‌مندی از شبکه و تجهیزات آن تا حد زیادی سطح کارایی خود را افزایش دهند. تجهیزات شبکه به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارتند از تجهیزات غیر فعال و تجهیزات فعال، که هر کدام از آن‌ها از ویژگی خاصی برخوردارند.

تجهیزات شبکه غیر فعال یا پسیو برای کارکرد نیاز به انرژی الکتریکی ندارند که از جمله این تجهیزات می‌توان انواع کابل شبکه، اتصالات، انواع رک و کانال را نام برد.

تجهیزات شبکه فعال یا اکتیو از طریق انرژی الکتریکی برق کار می‌کنند، که از جمله این تجهیزات می‌توان به کارت شبکه، سوئیچ شبکه، روتر، مبدل فیبر نوری و پرینت سرور اشاره کرد.

سوئیچ شبکه (Switch)و روتر (Router) هر دو از مهم‌ترین تجهیزات برای راه‌اندازی شبکه محسوب می‌شوند که از طریق این دو می‌توان اتصال میان کامپیوترها را برقرار نمود. شرکت مفتاح رایانه افزار عرضه کننده بهترین محصولات تخصصی در حوزه شبکه و تجهیزات شبکه مورد نیاز آن قصد دارد در این مقاله به بررسی کامل عملکرد این دو دستگاه مهم برای راه اندازی شبکه بپردازد.

روتر چیست و عملکرد آن به چه صورت است؟

روتر یا مسیریاب دستگاه الکترونیکی کوچکی است است که برای متصل نمودن شبکه و کامپیوترها مورد استفاده قرار می‌گردد، روتر بر روی لایه ۳ شبکهOSI قرار دارد که وظیفه اصلی آن تبادل بسته‌های اطلاعاتی میان Nodeها یا گره‌های شبکه است. برای این منظور روتر ابتدا IP address را بازرسی نموده و بر اساس محاسباتی که انجام می‌دهد بهترین مسیر را برای ارسال انتخاب می‌کند.

عملکرد روتر

روتر برای ارسال اطلاعات ابتدا IP address مقصد را دریافت کرده و آن را با جدول مسیریابی خود مقایسه می‌کند و از این طریق بهترین مسیر را انتخاب می‌کند.جدول مسیریاب دارای لیستی از تمام مسیرها به شبکه مقصد است که روتر براساس عوامل مختلفی مانند هزینه، بهترینِ آنها را انتخاب کرده و از آن برای ارسال داده‌ها استفاده می‌کند.البته جدول مسیریاب خود به صورت پیشفرض یک مسیر را برای زمانی که روتر نتواند گزینه‌های محاسباتی را برای انتخاب بهترین مسیر داشته باشد در نظر می‌گیرد تا از آن استفاده کند. از روترها در شبکه‌های محلی LAN و WAN استفاده می‌کنند.

سوئیچ شبکه چیست و انواع آن کدام است؟

سوئیچ شبکه دستگاهی است که از طریق آن می‌توان رایانه‌ها را در یک شبکه به هم متصل نمود، لازم است که بدانید سوئیچ ها تنها برای شبکه‌های محلی LAN کاربرد دارند و رایانه از این طریق می‌توانند با هم تبادل اطلاعات داشته باشند. سوئیچ شبکه در لایه ۲ شبکه (لایه پیوند داده) قرار دارد و برای تبادل داده میان کامپیوترها از آدرس Mac استفاده می‌کند.هدف اصلی در استفاده از سوئیچ شبکه در شبکه کاهش پهنای باند می‌باشد و عملکرد آن به این صورت است که پیام را از دستگاه مبدا که در شبکه وجود دارد دریافت، و بعد از این که دستگاه مقصد را براساس Mac آدرسِ آن شناسایی کرد، پیام را فقط برای دستگاه مقصد ارسال می‌کند، از این طریق علاوه بر کاهش پهنای باند، پیام‌ها نیز به صورت محرمانه ارسال می‌شوند زیرا سایر دستگاه‌های موجود در شبکه نمی‌توانند به پیام ارسالی دسترسی داشته باشند.

انواع سوئیچ شبکه

* مدیریتی یا غیر مدیریتی: سوییچ‌های پایه‌ای که نیازی به تنظیمات در کابل‌ها ندارند و مطابق با تنظیمات شرکت سازنده عمل می‌کنند سوییچ‌های غیر مدیریتی هستند. و سوئیچ مدیریتی، نوعی سوئیچ هوشمند است که علاوه بر امکاناتی که در زمان تولید برای آن‌ها تعبیه شده دارای یک نرم‌افزار درونی نیز می‌باشد که این نرم‌افزار را می‌توان هر چندوقت یک بار برای عملکرد بهتر بروزرسانی کرد.

* یک طرفه یا دوطرفه: شبکه‌های LAN این قابلیت را دارند که به هر دو حالتِ یک طرفه و یا دو طرفه کار کنند. در حالت یک طرفه، سوئیچ‌ها به صورت همزمان ارسال و دریافت داده‌ها را انجام نمی‌دهند بلکه در لحظه فقط یکی از عملیات ارسال و یا دریافت قابل انجام است. برعکس در حالت دوطرفه سوئیچ‌ها می‌توانند هر دو عملیات ارسال و دریافت را بدون آن که هیچگونه اختلالی ایجاد شود انجام دهند.

* ساده یا ماژولار: سوئیچ‌ها به دو صورت ساده یا ماژولار ساخته می‌شوند. در حالت ساده، سوئیچ دارای یک شاسی و چندین درگاه ثابت است. در صورتی که سوئیچ‌های ماژولار به گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که انتخاب نوع و تعداد پورت‌ها و همچنین نوع پردازنده را مدیر شبکه بقتواند انتخاب نماید.

* لایه ۲ یا لایه ۳: در مدل‌های قدیمی‌تر، سوئیچینگ در لایه ۲ شبکه قرار داشته و در آنجا داده‌ها براساس آدرس MAC به مقصد ارسال می‌شدند. ولی امروزه این امکان وجود دارد که از طریق لایه ۳ و صرفاً با داشتنِ IP آدرس مقصد، داده را به آن آدرس IP ارسال کرد.

سوئیچ شبکه چه مزایایی دارد؟

* امکان برقراری ارتباط میان صدها کامپیوتر در شبکه

* ساماندهی پهنای باند مصرفی و کاهش آن با سوئیچ امکان‌پذیر است

* ساماندهی و نظارت بر دسترسی کاربران به قسمت‌های مختلف شبکه

* نظارت بر عملکرد کاربران شبکه

* ارتباط بین اجزای مختلف شبکه با استفاده از سوئیچ با سرعت بسیار بالایی انجام می‌گیرد

* گسترش شبکه بدون این که سایر بخش‌های آن با مشکل مواجه شوند

* امکان گردآوری تعداد فراوانی پورت به منظور دسترسی و ارتباط سریع رایانه‌ها، روترها و حتی سرورهای شبکه با استفاده از سوئیچ

* کاهش هزینه برای کابل‌های مصرفی

* راه اندازی آسان بدون این که نیاز به مهارت بالایی داشته باشید

* ارسال سریع داده‌ها میان آدرس مبدا و مقصد

* قابلیت تغییر رمز سوئیچ شبکه

* برخورداری از قابلیت آپدیت نرم افزار نصب شده بر روی سوئیچ شبکه

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


10736512
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ گفت: ضعف در عرضه و پخش مویرگی منجر به فروش قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان در برخی مغازه‌ها شده که این امر کاملا گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: با توجه به شرایط مساعد بارش و پیش بینی ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی گندم انتظار می رود که هرچه سریع تر جایزه تحویل اعلام شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد گفت: ایران در راستای دستیابی به حفاظت، احیا و توسعه پایدار سرزمین، اقدامات بنیادین مختلفی در زمینه مدیریت پایدار مراتع، حفظ و صیانت از جنگل‌ها و به طور ویژه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار خود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: انسداد محور‌های شریانی و غیر شریانی بر اثر سیل در شهر‌های جنوبی کشور به ۱۰ محور رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی از صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به شتاب‌گیری روند جمع‌آوری گاز‌های همراه و مشعل در سال ۱۴۰۳، گفت: تا پایان امسال مشعل‌های گازی واحد‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز مبادله گفت: بیست و یکمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، قرار است هفته آینده یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برگزار شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: براساس قولی که داده شده بود ۵۰۰۰ میلیارد تومان اول اردیبهشت به بورس انرژی تزریق شده بود و اکنون در هفته‌ی دوم اردیبهشت نیز ۵۰۰۰ میلیارد تومان دوم نیز تزریق شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است