اجتماعی 14:22 - 12 فروردین 1394
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در آستانه سیزده فروردین روز طبیعت، از هموطنان خواست به منظور بهره‌مندی از محیط زیستی زیبا، سالم و بانشاط، در پاسداشت طبیعت کوشا باشند و تخلفات زیست محیطی به وی‍ژه در روز طبیعت را به سامانه۱۵۴۰ این سازمان گزارش دهند.

توصیه‌های سیزده بدری ابتکار

به گزارش سرویس «محیط زیست» ایسنا، معصومه ابتکار با تبریک سال نو و تجدید حیات طبیعت به هموطنان، اظهار کرد: احترام به محیط زیست، احترام به خالق یکتا و احترام به زندگی است و تخریب آن خیانت در امانت و ظلم به نسل‌های آینده است.

وی با اشاره به دیدار دست اندرکاران حوزه محیط زیست با رهبر معظم انقلاب در اسفند ماه سال گذشته گفت: توجه راهبردی ایشان به مباحث محیط زیست اتفاق کم نظیری بود که نشان داد ایشان نگاه جامعی به همه ابعاد محیط زیست دارند و محیط زیست را یک مسأله ملی می‌دانند که همه قوا در حفظ آن مسئولیت دارند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط با محیط زیست، هماهنگی و همراهی بیشتری داشته باشند.

ابتکار سپس به نقش مردم در حفظ محیط زیست تاکید و با اشاره به فرا رسیدن 13 نوروز روز انس با طبیعت، افزود: مسافران گرانقدر با همت و تلاش خود ضمن بهره‌مندی از این موهبت‌های الهی و ارزش‌های خدادادی با رعایت اخلاق طبیعت‌گردی و به کار بستن توصیه‌های زیست محیطی، در حفظ و حراست طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.

وی با بیان اینکه گسترش شهر ها و آلودگی های محیط زیست، زندگی و بقای حیوانات و سایر موجودات زنده را با مخاطرات جدی مواجه کرده است ، گفت: گیاهان و حیوانات نیز مانند ما حق زندگی دارند پس در سفرها و در روز طبیعت ، پاسبان طبیعت و ساکنان آن باشیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، سیزدهم فروردین"روز انس با طبیعت" را نقطه عطفی در رویارویی انسان با مظاهر طبیعی دانست و گفت: هنر بهره‌مندی از آموزه‌های دینی و اخلاق زیست محیطی ایجاب می‌کند با اراده و همتی مضاعف صیانت از جلوه‌های الهی را سرلوحه رفتار و منش خود قرار داده تا این روز با عمل به توصیه‌های زیست محیطی به خوبی سپری شود.

به گفته وی، گیاهان و درختان به عنوان جزئی از طبیعت زیبای کشور سهم بسزا و نقشی بسیار مهم در زندگی ما دارند که تلطیف هوا، تعادل دمای محیط، تصفیه هوا، حفاظت از خاک و تامین بخشی ازمواد غذایی مورد نیاز انسان، اندکی از سودمندی‌های فراوان آنهاست که در سخنان معصومین (ع ) نیز از تاثیر مثبت گیاهان بر جسم و جان آدمی آثار بسیاری وجود دارد.

ابتکار خطاب به تفرجگران سیزده نوروز، افزود: با توجه به فصل گلدهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با اشاره به اینکه سالانه هزاران هکتار جنگل و مرتع بدلیل بی احتیاطی هموطنانمان در آتش می سوزد، گفت: در روز طبیعت، هموطنان تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش، حتی الامکان از ذغال آماده استفاده کنند و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگیری به عمل آورند و حتماً خاکستر آتش را نیز با آب و خاک خاموش کنند، همچنین از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کنند و بهترین کار هم همراه داشتن گاز پیک نیکی است.

وی از مسافران خواست کیسه مخصوص جمع‌آوری زباله را همراه خود برده و در پایان روز زباله‌های تولیدی را به ایستگاه‌های مستقر تحویل دهند و زباله‌های خود را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه‌های آب، مناطق کوهستانی و دره‌ها رها نکنند.

جلوگیری از شکار و صید حیات وحش و عدم حمل هرگونه سلاح، تبر، اره و تور صیادی از دیگر توصیه‌های معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به مردم بود.

وی خطاب به مسافران سیزده نوروز، گفت: در مناطق جنگلی و یا مناطقی که تابلوی عبور حیوانات اهلی یا وحشی وجود دارد ، با کمترین سرعت ممکن رانندگی نمائید و مراقب حیوانات بی پناه باشید.

معاون رییس جمهور ادامه داد: گردشگران نوروزی از تخریب آشیانه پرندگان و مسدود کردن محل زندگی حیوانات وحشی خودداری کنند و به جای شکار حیوانات و به جای چیدن گل‌ها و گیاهان، از آنها عکس بگیرند و سال‌ها از دیدن آن عکس لذت ببرند.

ابتکار خطاب به هموطنان گفت: بیاییم دیده‌بان طبیعت سرزمین خود باشیم و برای حفظ محیط زیست سرزمین پهناور ایران، همه احساس مسئولیت کنیم و به متخلفان تذکر بدهیم.

به گزارش سایت حفاظت سازمان محیط زیست، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان از تفرجگران سیزده نوروز خواست در صورت مواجهه با تخلف هایی همچون آلودگی محیط هوا ، زباله و پسماندها ، شکار حیات وحش و موضوع هایی از این دست می توانند با سامانه 1540 تماس بگیرند تا بلافاصله و پیگیری شود و در صورت مشاهده حریق در جنگل نسبت به خاموش کردن آن اقدام و یا با مراکز آتش نشانی، محیط زیست و منابع طبیعی تماس گرفته و موضوع را گزارش کنند.

انتهای پیام


6122637
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راهور تهران بزرگ گفت: همکاری بسیار مناسبی بین پلیس راهور تهران بزرگ با دستگاه‌های اجرایی و دخیل در برگزاری روز جهانی قدس در سال ۱۴۰۳ وجود دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از تصادف پژو پارس با تریلر خبر داد و گفت: راننده خودرو سواری در این حادثه جان باخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام تهمیدات ترافیکی شب‌های قدر گفت: تردد کامیون‌ها در هر سه شب و فعالیت‌های عمرانی و حفاری ممنوع است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: معابر و بزرگراه‌های پایتخت همچنان خلوت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام موحدی گفت: با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم. همچنین با توجه به قانون شفافیت مالی تا حدودی از اسراف و تبذیر جلوگیری شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهری منطقه یک گفت: تونل نوری در پیاده راه باغ فردوس به عنوان یکی از نقاط پر تردد گردشگری منطقه یک با هدف زیباسازی محیطی و بصری، اجرا و نصب شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: دستگاه قضائی مقابل زمین خواری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در گیلان ایستاد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین رییس پلیس راه راهور فراجا از جان باختن ۵۸۵ نفر در سفر‌های نوروزی خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است