استانی 11:24 - 22 فروردین 1399
ایسنا/اصفهان یک پزشک سلامت روان با بیان اینکه در شرایط کنونی باید از جدایی های غیرضروری دوری کنیم، گفت: برخی والدین شاغل که البته کار پر خطری نیز ندارند، فرزندان خود را در خانه والدینشان رها می کنند و تنها از طریق تماس تصویری با فرزندانشان در ارتباط هستند، در حالی که این شرایط باعث افزایش اضطراب در فرزندان می شود.

در روزهای کرونایی حواسمان به فرزندانمان باشد

هورا چیت ساز در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه ویروس کرونا تهدیدی برای همه است و معلوم نیست چه زمانی زندگی به حالت طبیعی برمی گردد، اظهار کرد: در شرایط حاضر تنها راه حل این است که بر روی وضعیت موجود کنترل داشته باشیم، چون با شرایط جدید و غیر قابل پیش بینی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه باید حتی طولانی تر شدن یا سخت تر شدن شرایط را در نظر بگیریم، افزود: در این صورت استرس و اضطراب ما افزایش می یابد که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی خواهد شد و ریسک ابتلا افراد به بیماری بیشتر می شود.

این پزشک سلامت روان با بیان اینکه افزایش اضطراب باعث بروز رفتارهای نادرست در افراد می شود، گفت: برای نمونه توجه افراد به اخبار منفی در رسانه ها و یا شبکه های اجتماعی بیشتر می شود که باعث تشدید اضطراب و نگرانی می شود.

چیت ساز خاطر نشان کرد: البته طبیعی است که در این وضعیت افراد دچار اضطراب شده و رفتارهایی مثل خشم یا عصبانیت داشته باشند و باید این رفتارها را طبیعی فرض کنیم.

وی با بیان اینکه در هر صورت زمانی که با اضطراب روبرو شدیم باید بدانیم که اضطراب علایم جسمی و روانی به همراه دارد، افزود: ممکن است برای بهبود وضعیت جسمی نیاز به پزشک پیدا کنیم، این درحالی است که باتوجه به شیوع ویروس کرونا و سرایت بالای این ویروس، بهتر است پیش از مراجعه به پزشک و یا مراکز درمانی، ابتدا با شماره های تماسی که دانشگاه علوم پزشکی در اختیار شهروندان قرار داده تماس گرفته و با پزشکان مشورت کنیم.

این پزشک سلامت روان با بیان اینکه برای رفع علایم روحی و روانی افراد سعی کنند اطلاعات و اخبار مربوط به کرونا را از منابع موثق و درست از جمله سازمان بهداشت جهانی و دانشگاه های علوم پزشکی دریافت کنند، افزود: بهتر است چندین مرتبه در روز پیگیر اخبار نبود و در فضای مجازی و در گروه های منفی حضور نداشت، همچنین با دریافت هر خبد بد و نادرست، تا از صحت و درستی آن مطمئن نشدند آن را باز نشر نکنند.

چیت ساز با بیان اینکه در  ۸۰ درصد موارد افرادی که آلوده به این ویروس می شوند هیچ علامتی ندارند و در  ۲۰ درصد ممکن است علایم مشاهده شود، گفت: این علایم با ماندن در خانه کنترل می شود و تنها ۵ درصد افراد هستند که نیاز به بستری دارند و ممکن است که تنها همین درصد حال مساعدی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه بی تحرکی ممکن است تمام عوارض و علایم اضطراب کرونا را بدتر کند، اضافه کرد: باید این افراد در قرنطینه خانگی در زمان هایی از شبانه روز به ورزش کردن بپردازند و از سرگرمی های خانگی استفاده کنند تا در کارهای روزمره تنوع ایجاد شود.

 این پزشک سلامت روان با تاکید براینکه نباید والدین اخبار بد را برای کودکان بازگو کنند و باید در این شرایط برای آنها کتاب بخوانند و یا موسیقی و فیلم مناسب در نظر بگیرند، گفت: در این روزها بازی و سرگرمی هایی که افراد خانواده را دور هم جمع می کند تا در خانه باشند می تواند به اعضای خانواده کمک کند.

چیت ساز با بیان اینکه باید در محیط خانه امنیت و آسایش را برای کودکان فراهم کنیم، گفت: در بسیاری از موارد جلوگیری از ابراز احساسات می تواند مضرر باشد، پس اجازه بدهیم هر کسی در خانواده احساسات خود را بگوید و توجه کودکان را به سمت نکات مثبت سوق هیم.

وی خاطر نشان کرد: در این شرایط باید حواسمان به کابوس های شبانه کودکانمان باشد و سعی کنیم در مواجهه با کودکان بر اساس سطح رشدی آنها، نوع واکنش شان را مدیریت کنیم، چراکه کودکان با سن کمتر توانایی بروز احساساتشان را ندارند.

این پزشک سلامت روان ادامه داد: بهتر است در این ایام از فعالیت هایی که عضلات کودکان را درگیر می کند مانند دویدن و لیلی بازی کردن استفاده کنیم تا آنها را بیشتر سرگرم کنیم.

چیت ساز با بیان اینکه در این شرایط باید از جدایی های غیر ضروری دوری کنیم، گفت: برخی والدین شاغل که البته کار پر خطری نیز ندارند، فرزندان خود را در خانه والدینشان رها می کنند و تنها از طریق تماس تصویری با فرزندانشان در ارتباط هستند، در حالی که این شرایط باعث افزایش اضطراب در فرزندان می شود.

انتهای پیام


10477835
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۲۹ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است