استانی 08:49 - 30 مهر 1397
مدیر یک اقامت‌گاه بوم‌گردی عنوان کرد:
مدیر یک اقامت‌گاه بوم‌گردی در خواف گفت: در بحث مجوزدهی و نیز سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی، مطالعه زیرساخت‌های منطقه حائز اهمیت است.

لزوم مطالعه زیرساخت‌ها در راه‌اندازی اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی

علی احمد سرخوش‌رودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص وضعیت اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در استان اظهار کرد: متاسفانه میراث فرهنگی بدون مطالعه زیرساخت‌ها مجوزهای زیادی برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی صادر می‌کند پیشنهاد به افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارند، آن است که ابتدا به مطالعه زیرساخت‌ها پرداخته و بررسی کنند که اصولا منطقه مد نظر آنان، منطقه‌ای مناسب گردشگری هست یا خیر و یا این که زیرساخت‌ها و قابلیت جذب مسافر در آن وجود دارد؟

وی تصریح کرد: بنابراین، سرمایه‌گذاری در این خصوص نیازمند مطالعه میدانی است. ضمن این که در حال حاضر، تعداد اقامت‌گاه‌ها افزایش یافته و به طور مثال، در ریاب گناباد که یک روستای کوچک محسوب می‌شود، چهار اقامت‌گاه وجود دارد. همچنین شهرستان خواف نیز به همین ترتیب دارای هفت اقامت‌گاه بوم‌گردی است.

مدیر این اقامت‌گاه بوم‌گردی در خصوص آثار تاریخی موجود در شهرستان خواف بیان کرد: شهرستان خواف، ۴۵۰ اثر تاریخی و گردشگری دارد که ۹۲ اثر ثبت ملی و سه اثر در آستانه جهانی شدن است و آثاری که در آستانه جهانی شدن هستند یکی مدرسه غیاثیه، شاهکار دوره تیموری، دیگری مسجد ملک زوزن و در نهایت آسیاب‌باد نشتیفان بوده که هرکدام از ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی برخوردار است‌.

سرخوش‌رودی در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت استقبال گردشگران از اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی عنوان کرد: پیش از ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در خواف، مسافری که به این مکان سفر می‌کرد، شب خواب نبود. در حالی که لفظ گردشگر به کسی اطلاق می‌شود که حداقل ۲۴ ساعت در جایی اقامت داشته باشد و از زمانی که اقامتگاه‌های بوم‌گردی در خواف شروع به کار کردند، وضعیت گردشگری و استقبال نسبت به قبل بهبود یافته؛ اما نمی‌توان گفت که وضعیت صددرصد به نفع اقامت‌گاه‌ها است.

وی در خصوص خدمات ارائه در اقامت‌گاه بوم‌گردی خود اضافه کرد: آنچه در این اقامت‌گاه بوم‌گردی ارائه می‌شود شامل غذاهای محلی در راستای نگهداشتن فرهنگ محلی است. همچنین، ارائه لباس‌های محلی زنانه و مردانه به گردشگران نیز از دیگر خدمات اقامت‌گاه است و به گردشگر پیشنهاد می‌شود که از این لباس‌ها استفاده کند و این خود برای گردشگر جذاب است که با لباس محلی منطقه آشنا شده و با آن در شهر گشت و گذار کند.

مدیر این اقامت‌گاه بوم‌گردی ادامه داد: از دیگر خدمات ارائه در اقامت‌گاه بوم‌کردی، بحث موسیقی محلی است که برای گردشگر موسیقی و رقص محلی را به اجرا می‌گذاریم. به علاوه گردشگران همراه با یک فرد به عنوان «بلد محلی» به گذار در منطقه می‌پردازند.

سرخوش‌رودی پیرامون اقدامات صورت‌گرفته برای توسعه فعالیت‌های خود در بحث اقامت‌گاه‌های بوم گردی گفت: در جهت توسعه فعالیت‌ها، در حال راه‌اندازی یک اقامت‌گاه بوم‌گردی دیگر در شهرستان خواف هستیم و در بحث تبلیغات، می‌توان گفت بیشترین جذب توریست را از طریق شبکه‌های مجازی داشته‌ایم. همچنین، چندین‌بار از کانون راهنمایان گردشگری در سراسر کشور دعوت به این اقامت‌گاه کردیم و از پتانسیل‌ها و جاذبه‌های گردشگری شهرستان خواف بازدید به عمل آمد.

وی بیان کرد: برنامه‌ دیگری که به عنوان تبلیغات در این اقامت‌گاه بوم‌گردی ارائه می‌شود، آن است که برای بهترین سفرنامه‌ای که از طرف گردشگران در پایان سال دریافت می‌کنیم، هدیه‌ای در نظر گرفته‌ایم و گردشگران می‌توانند به صورت رایگان و به مدت سه روز در منطقه اقامت داشته باشند.

مدیر این اقامت‌گاه بوم‌گردی پیرامون نحوه حمایت میراث فرهنگی از اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی خاطرنشان کرد: حقیقتا میراث در حد توان کمک خود را کرده است؛ ولی مشکلی که در میراث فرهنگی وجود دارد آن است که ظرفیت‌سنجی در خصوص راه‌اندازی اقامت‌گاه‌ها در نظر گرفته نمی‌شود و این یک ایراد وارد بر سیستم سازمان میراث فرهنگی است.

سرخوش‌رودی ضمن اشاره به راه‌اندازی چند کارگاه و نمایشگاه دائمی صنایع دستی در شهرستان خواف و عدم استقبال گفت: از دیگر ضعف‌های موجود آن است که در بحث صنایع دستی تبلیغات خاصی وجود ندارد و مردم رغبت چندانی به آن نداشته و به نظر من باید بر روی این مساله کار شود تا صنایع دستی رونق گیرد.

انتهای پیام


9950427
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است