بین‌الملل 17:06 - 04 اردیبهشت 1396
اخیرا تحرکاتی در مرزهای سوریه با اسرائیل، اردن و ترکیه آغاز شده که گمانه زنی ها در مورد احتمال تهاجم مشترک برخی از کشورهای منطقه را تقویت کرده است. از سوی دیگر، در عرصه دیپلماتیک نیز شاهد تحرکات مشکوکی از سوی آمریکا، ترکیه، عربستان، اسرائیل و اردن هستیم.

پس از حمله محدود موشکی آمریکا به سوریه بسیاری برخی از تحلیل گران این حملات را سرآغار حمله بزرگتری از سوی آمریکا و متحدانش قلمداد کردند و عده ای دیگر نیز بر این باور بودند که این حملات تداوم نخواهد داشت.


به گزارش تابناک، اخیرا تحرکاتی در مرزهای سوریه با اسرائیل، اردن و ترکیه آغاز شده که گمانه زنی ها در مورد احتمال تهاجم مشترک برخی از کشورهای منطقه را تقویت کرده است. از سوی دیگر، در عرصه دیپلماتیک نیز شاهد تحرکات مشکوکی از سوی آمریکا، ترکیه، عربستان، اسرائیل و اردن هستیم.


اسرائیل در روزهای گذشته چندین مرتبه مواضع ارتش سوریه را با جنگنده ها و حملات توپخانه ای مورد هدف قرار داد. در حمله روز گذشته جنگنده های اسرائیل چندین نظامی سوری کشته و زخمی شدند.


در اینجا باید به تحرکات اردن نیز اشاره کرد. روز جمعه هفته گذشته رئیس جمهور سوریه گفت که اردن برای اعزام نیرو به جنوب سوریه با هماهنگی آمریکا نقشه می کشد.


بشار اسد در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت که کشورش اطلاعاتی درخصوص طرح های اردن برای اعزام نیرو به جنوب سوریه با هماهنگی آمریکا دارد.


وی افزود: ما این اطلاعات را داریم؛ نه فقط از طریق رسانه های گروهی بلکه از منابع مختلف. همانطور که می دانید ما همان قبایل و همان خانواده ها را داریم که در دو سوی مرز زندگی می کنند.


اسد تصریح کرد: آنها می توانند تغییرات در فضای کلی را ببینند؛ هرگونه تغییر لجستیکی را. لذا می توانید هرگونه طرح های جدید آنها را ببنید. ما چنین اطلاعاتی داریم.


هفته گذشته نیز روزنامه الأخبار لبنان در گزارشی از هماهنگی و آمادگی نیروهای اردنی و آمریکا برای ورود به خاک سوریه و کمک به تروریست‌ها و معارضان سوری خبر داد.


الأخبار همچنین به تشکیل ائتلافی موسوم به ائتلاف عربی نیز اشاره می‌کند و به نقل از چندین گزارش خبری و منابع دیپلماتیک عربی، خبر از تشکیل ائتلافی شبیه پیمان ناتو  می‌دهد که اسرائیل در آن مشارکت خواهد کرد و هدف این ائتلاف «مقابله با داعش و فشار به ایران» در جنوب سوریه و امتداد مرز عراق با سوریه ‌است.


براساس این گزارش، ستون اصلی این ائتلاف اردن، عربستان، امارات، مصر و اسرائیل خواهند بود. با این حال نگرانی ریاض از ائتلاف با تل‌آویو، واشنگتن را بر آن داشته تا «حرکت به سمت ایجاد این ائتلاف»‌ را به تأخیر بیاندازد.


در این گزارش آمده است، به زودی استان درعا در جنوب سوریه شاهد درگیری‌های سختی خواهد بود؛ چرا که اردن و آمریکا قصد دارند به بهانه مقابه با داعش، منطقه امن در این استان سوری ایجاد کرده و زمینه را برای جدا کردن این منطقه از دولت سوریه به لحاظ اداری فراهم کنند.


همچنین گزارش‌ها و اخبار حاکی از آن است که جیمس متیس، وزیر دفاع آمریکا در سفری که هفته گذشته به قاهره و ریاض داشته، با رهبران مصر و عربستان دیدار کرده و طرحی برای حل بحران سوریه ارائه داده که موضوع اصلی دیدار سران دو کشور مصر و عربستان در روز گذشته بوده است.


در همین رابطه، فیصل عزوز عضو مجلس ملی سوریه در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: تحرکاتی در منطقه وجود دارد که نشان می دهد احتمالا حمله جدید و گسترده تری با مشارکت اسرائیل در راه است.


واکنش ایران و روسیه


در مقابل این تحرکات، منابع نظامی از اعلام آمادگی مسکو و حتی تهران برای اعزام نیروی زمینی به سوریه خبر دادند. این منابع نظامی سوری به روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی اعلام کردند که مسکو تأکید دارد در صورت درخواست رسمی دولت سوریه از روسیه، آماده است نیروی زمینی به این کشور اعزام کند.


Image result for ‫اعزام نیروهای روسیه  به سوریه‬‌


وزارت دفاع روسیه به دمشق ابلاغ کرده است که میتوان این نیروها را در مواضعی مستقر کرد که فشار میدانی گروههای تروریستی در آن زیاد باشد.


منابع مذکور تأکید کردند، مسائل فنی این طرح از سوی روسیه آماده است و پس از درخواست رسمی دمشق از کرملین، میتوان آن را با دستور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اجرایی کرد.


Image result for ‫اعزام نیروهای روسیه  به سوریه‬‌


این منابع در پاسخ به این پرسش که آیا تهران نیز حاضر به انجام چنین کاری هست یا خیر، اظهار داشتند، تهران از مدتها پیش به سوریه اعلام کرده که آماده است حضور خود را در جنگ سوریه برای مقابله با تروریستها افزایش دهد و در صورت درخواست رئیس جمهور سوریه، میتوان نیروی زمینی به این کشور اعزام کند.


بشار اسد نیز چندی پیش در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنک روسیه اعلام کرد که تا کنون نیازی به نیروی زمینی روسیه نبوده است.


وی در عین حال گفت که شاید در آینده اگر دشمنان سوریه و تروریستها راهبردهای خود را تغییر داده و تعداد بیشتری تروریست وارد کنند، چنین نیازی احساس شود، ولی تا کنون آنچه انجام شده، خوب و کافی است.


در نهایت باید گفت اختلافات و تعارضات میان بازیگران دخیل در بحران سوریه آنقدر افزایش یافته که «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت، ایالات متحده و روسیه احتمالا رویکردهای مختلفی را در مورد منازعه سوریه در پیش بگیرند؛ به همین دلیل نیز نشست سه جانبه امروز آمریکا، روسیه و نماینده سازمان ملل به تعویق افتاده است.
ریابکوف در ادامه گفت که با اختلافات معینی در رویکرهای امریکا و روسیه سروکار داریم که نیاز است در مورد آن ها بحث و مذاکره کنیم.



9039076
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد ضمن ادامه هدف قرار دادن نظامیان صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی، موفق شده تلفاتی به آنان وارد کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنیامین نتانیاهو خواستار میانجی‌گری وزرای امور خارجه اروپا برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دادگاه لاهه علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کاخ سفید می‌گوید که آمریکا و رژیم صهیونیستی مشغول گفتگو در مورد حمله احتمالی این رژیم به شهر رفح در جنوب غزه هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اذعان کرد که این رژیم در داخل دچار اختلافات زیادی است، ولی نباید این مسئله را علنی کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیشاپیش از رای منفی کشورش در جلسه شورای امنیت خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک رسانه رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش داد که ارتش آمریکا هزاران موشک را پس از حمله ایران به اسرائیل ارسال کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در خصوص تحریم‌های جدید علیه کشورمان، به گستردگی مقیاس حمله ایران علیه اسرائیل اذعان کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه الجزایر تأکید کرد که زمان عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد فرا رسیده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده چین در سازمان ملل خواستار برقراری آتش‌بس در غزه و عدم حمله زمینی به شهر جنوبی رفح شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده روسیه در شورای امنیت از قطعنامه پیشنهادی برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت کرد و آن را حامی صلح دانست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است