علمی فناوری 14:20 - 08 بهمن 1393
نتایج مطالعه تحقیقاتی برگزیده جشنواره رازی امسال نشان داد که مصرف آب انار تازه تأثیر فوق‌العاده در کاهش فشار‌خون دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر صدیقه عسکری دستجردی، دکترای تخصصی فارماکوگنوزی‌ استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رتبه دوم گروه علوم دارویی جشنواره علوم پزشکی رازی امسال را از آن خود کرد. 


موضوع مقاله برگزیده این محقق بررسی کارآزمایی‌ بالینی تأثیر مصرف آب انار در فشار خون عملکرد آندوتلیوم‌، لیپیدها‌ ‌و فاکتورهای التهابی‌ در افراد مبتلا به فشار خون بوده است. 


بر اساس این گزارش آب انار منبع غنی از آنتی‌اکسیدانها و پلی‌فنول‌ها می‌باشد که با مکانیسم‌های مختلف موجب افزایش سلامت انسان، از جمله سلامت سیستم قلب و عروق می‌گردد. 


مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مصرف 2 هفته آب انار تازه بر فشار‌خون، عملکرد آندوتلیوم‌ عروق (FMD)، پروفایل چربی سرم و فاکتورهای‌ التهابی‌ در افراد مبتلا به فشار خون بالا انجام شده است. 


این مطالعه بر روی 21 نفر داوطلب مبتلا به فشار‌خون در رنج سنی 30 تا 67 سال انجام شد که این افراد به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند.  


از بیماران گروه مورد مداخله درخواست شد روزانه در حد فاصل نهار و شام میزان 150 میلی‌لیتر آب انار را مصرف نمایند. 


بر اساس این گزارش نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف روزانه آب انار تازه موجب کاهش معنی داری در فشار‌خون سیستولیک‌ و دیاستولیک‌ می‌شود و همچنین دو هفته آب انار تازه کاهش معنی‌داری در سطح فاکتورهای‌ VCAM-1 و افزایش معنی دار سطح E-Selecti را نشان داد. 


لذا به نظر می‌رسد مصرف آب انار تازه می‌تواند در پیشگیری و درمان بیماریهای قلبی و بهبود عملکرد آندوتلیوم‌ مؤثر باشد.






انتهای پیام/ 



5722512
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۲۷۰۰ دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا یک انیمیشن را از قمر «آیو» سیاره مشتری منتشر کرده که با استفاده از داده‌های کاوشگر «جونو» ساخته شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» با ارائه ابزاری به منظور نقشه‌برداری از نانوحفره‌های موجود روی غشاء، می‌توان در آینده از این نقشه‌ها برای بهبود عملکرد ادوات تصفیه آب استفاده کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» انتخاب رشته بیش از ۱۲۵ هزار نفر از پذیرفته شدگان اولیه و آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D.» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۳ از امروز شنبه اول اردیبهشت آغاز می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان دانشگاه کرنل آمریکا بر این باورند که گام بزرگی در راستای جستجوی موجودات فضایی برداشته اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش از افزایش تا دو میلیون تومانی حقوق سرایداران علاوه بر افزایش حقوق سالانه خبر داد و گفت: در حال حاضر حقوق سرایداران در حدود ۱۰ میلیون تومان است و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دستاورد جدید محققان ایرانی در تولید مخلوط آسفالتی یکی از راهکار‌های مناسب برای دفع بهداشتی پسماند تصفیه روغن موتور است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» اگر از جمله کسانی هستید که از خالی شدن سریع باتری ساعت هوشمند خود رنج می‌برید، حتما اشتباهاتی در مورد استفاده از آن انجام می‌دهید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت برنامه جامعی را برای ارتقای سواد سلامت افراد تهیه کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تیموری سنگانی گفت: به محض بروز مشکلات گفتار، زبان و بلع در هر سنی، مراجعه سریع به مراکز درمانی و توانبخشی می‌تواند در درمان موثر باشد. 

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است