علمی فناوری 15:52 - 04 بهمن 1395
تیمی از اخترزیست‌شناسان دانشگاه آرکانزاس ثابت کردند که برخلاف محیط ناملایم و خشن مریخ، میکروب‌ها در این محیط تاب می‌آورند و زنده می‌مانند.

میکروب‌ها در مریخ زنده می‌مانند!

به گزارش آنا به نقل از Engadget، مطمئنا این خبر در مقابل اینکه روزی انسان بتواند روی سیاره سرخ زنده بماند، خبر مهمی نیست اما در کل احتمال زنده ماندن موجودات هرچند خیلی ریز در حد خود خبر مهمی است.

دانشمندان زمانی که کاوشگر «کنجکاوی» یا «کیوریسیتی» حضور گاز متان را روی مریخ کشف کرد، شروع به کاوش برای یافتن نشانه‌های حیات در این سیاره کردند چراکه بخش عظیمی از متان زمین توسط اورگانیسم‌های زنده تولید شده‌اند.

تیمی به رهبری ربه‌کا میکول این موضوع را مطرح کردند که حتما گاز متان در مریخ هم به واسطه اورگانیسم‌های زنده به وجود آمده‌اند. گروهی از میکرواورگانیسم‌ها که «متانوژن» نام دارند، روی زمین در باتلاق‌ها و روده گاو تولید می‌شوند. متانوژن‌ها برای زنده ماندن نیازی به اکسیژن یا فتوسنتز ندارند و برای بقای خود فقط به یک مکان زیر سطحی نیاز دارند که آنها را از اشعه شدید ماوراء بنفش مریخ محافظت کند.

از آنجاکه ما نمی‌توانیم گاوی را روی مریخ ببریم تا برای تولید متانوژن از آن استفاده کنیم، دانشمندان میکروب‌هایی را در لوله‌های آزمایشگاهی و با کمک مایعاتی که که قبلا از زیر سطح مریخ برای نمونه گرفته شده بود، پرورش دادند.

آنها همچنین فشار جو بسیار پایین منطقه زیر سطح مریخ را برای این لوله‌های آزمایشگاهی شبیه‌سازی کردند و حتی دمای آنها را به درجه حرارت انجماد نزدیک کردند تا میکروب‌ها کاملا در شرایطی مشابه شرایط مریخ قرار بگیرند.

دانشمندان بعد از حدود یک سال آزمایش روی چهار گونه مختلف میکروب، دریافتند که همه این میکروب‌ها می‌توانند در شرایط ناملایم و خشن سطح مریخ از سه روز تا 21 روز دوام بیاورند و زنده بمانند.

میکول معتقد است که متان روی مریخ بر اثر فرآیندهای آتشفشانی و عوامل دیگری به وجود آمده است. مطالعات آنها نشان می‌دهد که امکان حیات – باکتری یا هر میکرواورگانیسم دیگر- در هر جایی از این عالم هستی وجود خواهد داشت.


8703991
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دستیار هوش مصنوعی متا (Meta AI) که سپتامبر سال گذشته معرفی شده بود، حالا به‌طور رسمی به تمام پلتفرم‌های این شرکت اضافه شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهایی باعث ایجاد عدالت آموزشی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن فیزیوتراپی کشور گفت: در سطح کشور ۴۰۰ فارغ التحصیل دکترای تخصصی فیزیوتراپی داریم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کود‌های بیولوژیک را می‌توان به صورت مستقیم و یا مخلوط با بقایای گیاه مزرعه مصرف کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه‌ آزمایشی مرورگر ویوالدی برای ویندوز مبتنی‌ بر آرم منتشر شد در حالی که مدتی قبل شاهد انتشار کروم برای این پلتفرم بودیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است