سیاسی 17:28 - 09 آبان 1393
تهران - ایرنا - حدود 15 روز مانده به پایان ضرب الاجل تعیین شده برای رسیدن ایران و 1+5 به توافق جامع هسته ای، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا می گوید «نسبت به توافق با ایران امیدوار است».

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، این اظهارات کری در واکنش به اظهارات سوزان رایس مشاور امنیت ملی این کشور است که گفته شانس توافق هسته ای با ایران 50 درصد و یا کمتر است .



به گزارش رسانه های خارجی، سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا در حاشیه نشستی در واشنگتن گفته است که در مذاکرات هسته ای با ایران به توافق اولیه دست یافته ایم اما امکان دستیابی به توافق در مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5، 50 درصد یا کمتر است .



او تاکید کرده است : آمریکا دارای روابط بسیار سخت و مملو از مشکلات با ایران است.



نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد همچنین با بیان اینکه با ایران درباره برنامه هسته ای اش به توافق مقدماتی دست یافته ایم که می تواند پایه قوی برای دست یابی به توافق همه جانبه (نهایی) باشد، ادعا می کند که این توافق می تواند ایران را به طور کامل از دست یابی به بمب اتمی منع کند.



هنوز یک روز از سخنان این مقام آمریکایی نگذشته بود که رییس دستگاه دیپلماسی کاخ سفید پاسخ وی را در نشستی موسوم به «مجمع ایده های واشنگتن» داد.



جان کری می گوید: من در حال مذاکرات رو در رو و مستقیم با آقای ظریف (وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران) هستم و نسبت به توافق با ایران امیدوارم اما ابراز خوشبینی نمی کنم.



وزیر امور خارجه آمریکا که در سخنرانی خود به موضوعات عراق، سوریه، مذاکرات اسرائیل و فلسطین و مذاکرات هسته ای ایران پرداخته، سیاست های واشنگتن در عراق و افغانستان را «یکپارچه» می خواند و می افزاید: با توجه به چالش های موجود در جهان، ما در شرایط بسیار سخت تری از دوره جنگ سرد قرار داریم.



کری همچنین از خارج شدن سلاح های شیمیایی سوریه از این کشور و تامین «امنیت بیشتر» رژیم صهیونیستی سخن گفته و درباره مذاکرات سازش میان اسرائیل و فلسطین نیز می گوید که این مذاکرات انجام شدنی است.







کری سپس درباره مذاکرات هسته ای با ایران می گوید «اگر ما بتوانیم به توافق برسیم، جهان مکان امن تری خواهد بود؛ این موضوع نباید به موضوعی برای تصمیم گیری از منظر ایدئولوژیکی بدل شود».



.



وزیر خارجه آمریکا با بیان این ادعا که «ایران چهار مسیر برای رسیدن به بمب اتمی دارد»، می افزاید: «ما جلوی هر چهار مسیر را خواهیم بست؛ فردو، نطنز، (آب سنگین) اراک و اقدام مخفیانه ».



کری خاطرنشان می کند:«ما در هر توافق احتمالی با ایران بسیار دقت خواهیم کرد و هر اقدام ما بر اساس توصیه ها و نظرات کارشناسان خواهد بود».



وزیر امور خارجه آمریکا گرچه در این اظهاراتش همچون پیشینیان خود بر طبل ادعاهای 12 ساله واشنگتن علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران کوبیده اما به گفته دیپلمات ها نشانگر این است که آمریکایی ها تاسیسات فردو، نطنز و آب سنگین ایران را پذیرفته و دریافته اند که ایران به توافقی که حقوقش بطور کامل لحاظ نشود، تن نخواهد داد.



تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نیز گفته است که مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 در مسیر سخت و پرفراز و نشیبی پیش می رود و اتمام آن در مهلت مقرر از چشم انداز روشنی برخوردار نیست اما ذره ای از حقوق هسته ای کشور عقب نشینی نخواهد کرد.



در این باره، سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفته است: جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاست اصولی خود که مبتنی بر رد تمامی سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح های هسته ای بر اساس فتوای مقام معظم رهبری می باشد، وارد مذاکرات هسته ای شده و با حسن نیت این مذاکرات را تا حصول نتیجه نهایی دنبال خواهد کرد.



وی تصریح کرده که فرصت موجود، فرصت مغتنمی است که تکرار آن شاید به آسانی برای هیچکدام از طرفها مقدور نباشد.



عراقچی تصریح کرده است: اطمینان داریم چنانچه طرف مقابل بر هدف ادعایی خود در مذاکرات یعنی کسب اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران صادق و پایبند باشد، رسیدن به این هدف کار چندان مشکلی نیست.



به گفته او، هیات مذاکره کننده ایرانی تاکنون ایده ها و پیشنهادات متعددی که دارای قابلیت عملیاتی و اجرایی بوده و هرگونه نگرانی احتمالی از برنامه هسته ای ایران را از بین می برد، ارایه کرده است.



معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات کاملا مشخص و روشن است، گفته است: از حقوق هسته ای کشور قدمی به عقب نخواهیم رفت اما برای شفاف سازی و اعتماد سازی آمادگی کامل داریم و این بدان معنی است که هیچ عقبگردی در کار نخواهد بود و تمامی قابلیت های هسته ای ایران حفظ خواهد شد.



به اعتقاد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، هیچ تاسیساتی تعطیل یا حتی متوقف نخواهد شد، هیچ دستگاهی یا تجهیزاتی از بین نخواهد رفت، هیچ خدشه ای به تحقیق و توسعه علمی کشور وارد نخواهد شد و از همه مهم تر غنی سازی صنعتی با قوت و در چارچوب نیازهای کشور محقق خواهد شد، همزمان تمامی تحریم ها باید بر چیده شوند و جمهوری اسلامی ایران باقی ماندن حتی یک تحریم در چارچوب توافق جامع هسته ای را نمی پذیرد.



«مجید تخت روانچی» دیگر عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای نیز گفته است: طبقه بندی و لغو پله به پله تحریم ها را قبول نداریم و غرب باید تحریم ها علیه ایران را یکجا بردارد.



وی تصریح کرده است جمهوری اسلامی ایران نمی پذیرد که تحریم ها دانه دانه لغو شود یا اینکه توافق شکل دیگری پیدا کند.



این مقام دستگاه دیپلماسی کشورمان افزوده است: ما طبقاتی برخورد کردن با تحریم ها را قبول نداریم؛ یعنی یک طبقه تحریم های اقتصادی، یک طبقه تحریم های تجاری و یک طبقه تحریم های سیاسی و یا چیزهای مختلف باشد، بلکه باید با تحریم ها بصورت واحد برخورد شود.



تخت روانچی با انتقاد از زیاده خواهی های غرب به آنان توصیه کرد: اگر قرار است تصمیم سختی بگیرند، الان موقع آن بوده و این کار شدنی است، اگر واقعا اهل مذاکره باشند.



این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با بیان اینکه ظاهر قضیه، آنها هم علاقه مند هستند این مساله حل شود، هشدار داده است نباید فراموش کرد کسانی هستند که می خواهند این فرایند را تخریب کنند و ما در گذشته هم شاهد بودیم که اینها این تلاش ها را انجام دادند و به نتیجه نرسیدند و الان زمانی است که اینها باید این تصمیم را بگیرند.



روانچی همچنین درباره غنی سازی ایران که میزان آن علاوه بر نحوه لغو تحریم ها یکی دیگر از اختلافات اساسی تهران و واشنگتن است، گفته است که غنی سازی را به عنوان 'دکور' نمی پذیریم.



او گفته است که اصلا قابل تصور نیست با یک برنامه غنی سازی دکوری بتوانید به میزان 190 هزار سو برسید.



جان کری وزیر خارجه آمریک چند روزپیش و قبل از دیدار با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه توییتر از وی در مقام مسوول هماهنگ کننده گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای با ایران تشکر کرد.



باید دید اشتون که تا پایان مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1 +5 این مسوولیت را برعهده خواهد داشت، آیا موفق خواهد شد کاخ سفید را برای دست برداشتن از زیاده خواهی هایش به منظور رسیدن به توافق نهایی تا 24 نوامبر متقاعد کند؟



در هر حال، همچنانکه مقامات ایران و آمریکا گفته اند هفته های آینده ، هفته هایی سرنوشت ساز است اما واقعیت این است که دموکرات های حاکم بر کاخ سفید بیش از هر یک از طرفین 1+5 و حتی ایران به انجام این توافق برای بقای قدرت و حاکمیت خود نیازمندند چرا که به رغم 12 سال جنجال آفرینی و ایجاد بحرانی ساختگی باید تصمیمات سختی بگیرند؛ تصمیماتی که خود نافی بیش از یک دهه اقدامات، تصمیم گیری ها و سیاست های آنان است.



دولت اوباما باید برای رسیدن به توافق جامع هسته ای با ایران به خواسته های تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان که همانا خواسته هایی معقول، منطقی، در چارچوب مقررات بین المللی و خواسته ملت و مسوولان نظام جمهوری اسلامی ایران است، تن در دهند تا بار دیگر این فرصت تاریخی را از دست ندهند.



قرار است ظریف، کری و اشتون در روزهای آینده دیدار سه جانبه دیگری داشته باشند که هنوز زمان و مکان آن نهایی نشده است، این دیدار می تواند طرفین را برای رسیدن به توافق نزدیک تر کند یا اینکه دورنمای رسیدن به توافق جامع را همچنان در ابهام نگه دارد.



سیام 1572

انتهای پیام /*


5084080
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر عبداللهیان از سفر رئیس‌جمهور به عشق‌آباد در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد جهشی در حجم تبادل تجاری بین دو کشور باشیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه که به منظور رایزنی با مقامات عالی ترکمنستان عازم این کشور شده بود، پنجشنبه شب نهم فروردین ماه عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نوروزی گفت: ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که دانش و فناوری جداسازی ایزوتوپ‌ها را به شکل بومی توسط دانشمندان جوان خود کسب کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رییس جمهور گفت:مردم غزه نه تنها منتظر حمایت برخی دولت‌های اسلامی نماندند بلکه با مقاومت بی‌نظیر خود بی‌خاصیت بودن نهادها، تشکل‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر را ثابت کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قالیباف گفت: هیمنه رژیم صهیونیستی با تمام راهبرد‌های تکنیکی و تاکتیکی در حوزه داخلی و خارجی در همان هفته نخست پس از عملیات طوفان الاقصی فرو ریخت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شکارچی گفت:از بسیاری از دولت‌ها ناامید هستیم، چون نه تنها به مردم مظلوم و بی پناه غزه کمک نمی‌کنند بلکه به اسرائیل کمک هم می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است