سیاسی 19:15 - 03 خرداد 1397
عضو هیات تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز:
هیات تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس شورای اسلامی که برای بازدید از بندر شهید رجایی در بندرعباس حضور دارند جهت بررسی و پیگیری موضوعات مربوطه پیش از ظهر امروز در استانداری هرمزگان تشکیل جلسه داد.

اجرای طرح رجیستری گوشی همراه نمونه موفق مبارزه پیشگیرانه و نرم افزاری با قاچاق کالا است

به گزارش ایسنا، در این جلسه علی اکبر کریمی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو هیات تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قاچاق کالا یکی از مهمترین مواردی است که به اقتصاد ملی ما ضربه وارد می سازد و با عنایت به اینکه تدابیر دشمنان ایران معطوف به حوزه اقتصادی شده و یکی از راههای اصلی ضربه زدن به اقتصاد ایران توسعه قاچاق کالا می باشد، این مقوله آنقدر حساس و مهم است که رهبر معظم انقلاب با حساسیت ویژه به مقوله مبارزه قاچاق کالا ورود پیدا کردند و توصیه های جدی و مهمی در این خصوص ابراز داشته اند تا جایی که فرمودند کالاهای قاچاق را بخاطر آثار مخربی که برای اقتصاد ملی و اشتغال ما دارند باید آتش بزنید.

وی افزود: یکی از مسایل مهم در مبارزه با قاچاق کالا نگاه دستگاهی و جزیره ای است که این نگاه کارساز نیست باید انسجام و عزم ملی در کلیه دستگاههای درگیر در حوزه مبارزه با قاچاق صورت گیرد. اینطور نباید باشد که یک دستگاه موردی را کشف کند و دستگاه دیگر همکاری کافی نکند و فرصت از دست برود و نتیجه مورد نظر حاصل نگردد. همه دستگاههای دخیل در امر مبارزه با قاچاق باید هماهنگ حرکت کنند.

وی اظهار کرد: مسئله دیگر اینست که مبارزه پلیسی و سخت افزاری به تنهایی نمی تواند ما را برای مقابله با پدیده قاچاق کالا و ارز موفق کند البته حضور پلیس و دستگاه قضایی نیاز است اما حجم گسترده 20 و چند میلیارد دلاری قاچاق کالا فراتر از آن است که فقط با کارهای پلیسی بشود جلوی آن را گرفت و باید به صورت پیشگیرانه و نرم افزاری بدنبال حل این مشکل بود. مانند موضوع گوشی های تلفن همراه قاچاق که چندین سال معضل کشور بود و با تمام تلاش های پلیسی و قضایی، گوشی های قاچاق در بازار جولان می دادند و تقریبا اکثر گوشی های موجود در بازار قاچاق بود اما بعد از اجرای طرح رجیستری گوشی های تلفن همراه، امکان قاچاق گوشی همراه بسیار ناچیز و حتی غیر ممکن شد و طی ماههای اخیر از این طریق درآمدی بیش از 1000 میلیارد تومان برای دولت به همراه داشته است. این کار نشان می دهد نگاه درست و تخصصی همراه با جدیت در کار و بکارگیری روش های پیشگیرانه و نرم افزاری در مبارزه با قاچاق کالا ما را حتما به نتیجه کامل خواهد رساند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از مسایل مهم دیگر که تا حد زیادی زمینه ساز قاچاق کالا می باشد وضعیت معیشتی و اشتغال مرزنشینان است که باید به این موضوع بطور ویژه توجه کرد. اگر بطور قانونی و صحیح بحث اشتغال را در مناطق مرزی سامان دهیم تا حد زیادی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا موفق خواهیم شد.

وی ادامه داد: مورد دیگر در مبارزه با قاچاق کالا و کشف کالاهای قاچاق، لزوم اجرای طرح شناسه کالا است که در چند مرحله در کشور اجرا شد ولی نیمه کاره رها شد. کالا یا تولید داخلی است یا وارداتی که به هر کالا یه کد واحد تعلق می گیرد که قابل رد یابی است و می توان از این طریق کالای قاچاق را کشف کرد.

این عضو هیات تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پایان اظهار کرد در مبارزه با قاچاق کالا تقویت و ارتقای تجهیزات گمرکات و مبادی ورودی کالا به کشور از الزامات اساسی است که در این زمینه مشکلات بسیاری داریم در هرمزگان بندر شهید رجایی و باهنر که بزرگترین کانال ورود کالا به کشور هستند نیاز به تجهیزات اسکن داخل کانتینرها دارند که البته سال گذشته مجلس بودجه مناسبی برای خرید این تجهیزات اختصاص داد و اقداماتی هم تولید این تجهیزات در داخل کشور بعمل آمده است.

انتهای پیام


9789600
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اجرای حکم بهینه‌سازی مصرف انرژی در برنامه هفتم توسط دولت سالانه بیش از صد میلیارد دلار درآمد برای کشور دارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان عصر پنجشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان عصر پنجشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدار‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، روز پنجشنبه با ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار رمضان شریف انتشار اخباری از یک رسانه صهیونیستی مبنی بر آسیب دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا در حمله ایران علیه رژیم صهیونیستی را کذب دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور در گفتگو با استاندار سیستان و بلوچستان بر تداوم و تسریع خدمات‌رسانی به مردم و سیل‌زدگان تاکید کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایران امروز در دیدار با وزیر خارجه مالت در نیویورک ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی توسط رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی این رژیم پاسخ خواهد داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون اول رئیس جمهور به نخست‌وزیر سوریه گفت: ما به دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطای دیگری شود، به شدت پاسخ خواهیم داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است