فرهنگی‌هنری 22:22 - 09 خرداد 1395
نوشتن درباره هریک از آثار دکتر محمدابراهیم باستانی‌پاریزی، به سبب برخورداری فراوان آن از مطالب گوناگون و مفید، دشوار است

و تهیة مجموعه‌ای به یاد آن استاد کم‌نظیر تاریخ به شکل تصویرنوشته‌ای از آثار ایشان نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است؛ اما این کار به مدد همکاری‌ ادیبان و هنرمندان ‌توانست شکل بگیرد و کتاب «آینه‌دار دوران» را رقم بزند که در دو بخش علمی و هنری تهیه شده و پس از تهیه جزوه انتشارات کتابخانه ملی قرار گرفته است. تهیه این کتاب ابداعی را شرکت تبلیغاتی «خط نو» پذیرفته و اجرای تمام مراحل طرح، زیرنظر سیدعباس دعایی بوده است.

در بخش علمی کتاب، از یاری گروه تاریخ دانشگاه شهیدبهشتی و بنیاد ایران‌شناسی (واحد کرمان) برای تهیه مطالب از پیش‌نگاشته استفاده شده و، نظر دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، مطالب گرینش شده است؛ همچنین قسمت‌هایی که برای عرضه به مراکز فراملی مناسب بوده، انتخاب و به زبان انگلیسی ترجمه شده است. البته کتاب در دو زبان تهیه شده و خلاصة هر کتاب انتخاب شده از استاد نیز که قبل از آثار تصویری هنرمندان آمده ترجمه شده است.

نمونه‌ای از اشعار و دستخط‌های علاقه‌مندان استاد نیز که برای مجموعه آورده شده به همین شکل ترجمه شده است.

تصویرسازی برخی از کتابهای استاد باستانی‌پاریزی را «گروه آمیدا» در برگیرندة شماری از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشتة تصویرسازی به عهده گرفته‌اند که بعضی‌شان برگزیدة جشنواره‌های داخل یا خارج از کشور و بیشتر از استادان دانشگاه هستند.

کتاب «یادنامة استاد باستانی پاریزی» با سروده‌ای از دکتر افشین یداللهی آغاز می‌شود و استاد محمدجواد حجتی‌کرمانی در یادداشت کوتاهی ضمن تأکید بر بزرگی این مرد تاریخ‌ساز، یادآور می‌شود که او به حق مفخر ایران و کرمان و سیرجان و پاریز بوده است.

سیدعباس دعایی در «درآمدی» که بر یادنامه نوشته، توضیح مختصری از دلیل و نحوة شکل‌گیری این مجموعه داده و به ویژگی‌های ادبی، پژوهشی و اخلاقی باستانی پاریزی اشاره کرده و یادآور شده است: دربارة استاد باستانی، تنها نمی‌توان به یادآوری جایگاه بلندش در پهنة فرهنگ و ادب و نقش درخشانی در واکاوی و شناساندن تاریخ و تمدن ایران‌زمین بسنده کرد و از شخصیت و منش و ویژگی‌های اخلاقی این روستازادة جهان‌بین و از کویر برخاسته دریادل نگفت.

بخش گفته‌ها و نوشته‌های یادنامه که از میان مقاله‌های برگزیده شده که پیشتر نگاشته شده، به گونه‌ای است که به نحوی به شخصیت استاد، اشاره دارد که در این ارتباط راستا به مقاله‌های دکتر عباس زریاب‌خویی، دکتر رضا شعیانی، هوشنگ مرادی کرمانی، توفیق سبحانی، دکتر اردوان طاهری، مهدی ستایشگر حسین بنی‌احمد اشاره کرد.

در بخش «نگاه هنرمندان به آثار برگزیده استاد باستانی‌پاریزی»، هر اثر در کنار خلاصه‌ای از همان کتاب استاد آمده‌است. تصویرگران این کتاب عبارتند از: مریم ارشادی ‌فارسانی، معصومه اعتبارزاده، بهدخت بهروزی، فرناز پورمهدی،‌هاله توکلی، سامه خلعتبری، گلناز خانعلی‌زاده، آزاده خیرآبادی، زیبا ذاکر، سیما رازقندی، محسن رزاقی، طاهره زحمتکش، مریم شاهورانی‌ سمنانی، الهام شایان‌فر، عطیه ضیغمی، باهره طامع‌زاده، مهسا علی‌آبادی، حمیدرضا غفوری، سیدمهدی فاطمیِ نسب، الهه فرمانیان، پیمان مبارکی، حمیده سادات معتمدفر، سارا نوروز کرمانشاهی و سیمین هنرور.

و پایان بخش کتاب، سپاس از مساعدت‌های دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران و دکتر سیدسعیدرضا عاملی برای بهتر برگزار شدن نمایشگاه آثار هنری در خانه اصلی استاد و نیز دکتر حبیب‌الله صادقی، علیرضا گلدوزیان،‌ پژمان رحیمی، تشکر و قدردانی است.


7936215
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جامعه صنفی تهیه‌کنندگان علیه برخی سینمادارانی که بیشتر از قدرالسهم توافقی، عایدی دارند، بیانیه‌ای صادر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مستند «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه جشنواره محیط زیستی آسیا CMS VATAVARAN در سال ۲۰۲۴ در دهلی نو هند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صحرا اسدالهی جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره بین‌المللی زنان بیروت دریافت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران گفت: حریم کوشک امیر سلیمانی واقع در منطقه ۱۵ تهران پس از مدت‌ها تعیین شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آمار فروش نمایش‌های مجموعه تئاترشهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون صدای رسانه ملی، برنامه‌های شبکه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برخی از هنرمندان موسیقی در نیمه اول اردیبهشت ماه کنسرت‌هایی را تدارک دیده‌اند که بیشتر آنها همچنان در گونه موسیقی پاپ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سعدی یکی از شاعران نامدار پارسی است که غزلیاتش شهرت فراوانی دارند و به باور بسیاری از استادان زبان و ادبیات پارسی، تصحیح آن‌ها کار ساده‌ای نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با برگزاری هزاران جلسه تاریخ شفاهی مجموعه کتب ثبت تجارب فرماندهان و مدیران جنگ را در قالب تاریخ شفاهی منتشر کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در گزارشی که پیش‌رو دارید پیامک‌هایی که مخاطبان در بازه زمانی هفته گذشته با سامانه ۱۶۲ تماس گرفته و درخواست‌های خود را مطرح کردند، مشاهده می‌کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است