اجتماعی 10:14 - 08 شهریور 1394
این ایده علاوه بر کاهش رفت آمد های شهری ، افزایش سرعت انتشار خبر و کاهش هزینه های برگزاری نشست های خبری در وزارتخانه ها و نهاد های دولتی را در پی دارد و در وقت صرفه جویی می کند.

نشست تلگرامی؛ نوآوری در عرصه خبرنگاری
گروه اجتماعی -  به گزارش افکارخبر، پس از فراگیری اینترنت شاید کمتر کسی تصور میکرد فضاهای مجازی تا به این اندازه زندگی مردم را در برگیرند.



از برطرف کردن نیازهای روزانه مانند خرید هر آنچه لازم دارید تنها با یک کلیک، دیدار دوباره دوستان و آشنایانی که شاید سالیان دراز از آنها بی خبر بودیم و اطلاعات.

اطلاعات درباره همه چیز و همه جا. برخی گردش اینگونه اطلاعات را مفید و برخی دیگر درباره مضرات آن سخنان بسیاری گفته اند. اما چیزی که در این گزارش می خواهیم بدان بپردازیم بررسی یکی از هزاران کاربرد شبکه های اجتماعی به ویژه تلگرام و یکی از گروه های آن است.



همه ما بیش و کم در گروه های گوناگونی عضو هستیم از سرگرمی مانند فیلم و سریال تا گروه های خبری و کاملا جدی که ما را در جریان امور روزانه قرار می دهند. حلقه مهم و ارتباطی در گروه های خبری و رسانه خبرنگاران و منبع اصلی اطلاعات است. حال این منبع مسوولان مختلف ارگانها می توانند باشند تا یک مشاهده گر عینی.



خبرنگاران برای حضور در نشست های خبری علاوه سفر شهری وقت زیادی را صرف می کنند. تماس های بی پاسخ یا نشست های که در انتها نتوانستید پاسخ آن را بیابید! دیدار چهره به چهره خبرنگار و مسئول همواره یکی از بهترین راههایی ارتباطی است اما در روزنامه نگاری حرفه ای دسترسی سریع به مسئول در افزایش سرعت انتشار مطالب همراه با صداقت در گفتار و رعایت امانت تاثیر گذار است.



آن سوی میز هم مسوولانی هستند که نتوانسته اند به موقع و با کمترین دردسر وضعیت سازمان خود را شرح دهند یا پاسخ مناسبی به افکار عمومی بدهند. برای نمونه وقتی موضوعی خبری در یک اداره و نهادی روی می دهد مسئولان با تماس های متعدد خبرنگاران روبرو می شود و شاید به علت مشکلات بوجود آمده نتوانند به همه پاسخ داده و یا خبرنگاران را شناسایی کنند در این ایده به راحتی هر خبرنگار و رسانه آنان ابتدا برای مسئول معرفی شده و سپس پاسخ آن را می دهند.



اما به تازگی پای نشستهای مجازی هم به دنیای خبر و خبرنگاری باز شده است. رضا محمدی مدیر مطرح ترین و موثر ترین نشست مجازی خبری در تلگرام توانسته نشستهای خوبی را با مسئولان برگزار کند و خبرنگاران باحضور در این گروه سوالات خود را مطرح کرده و پاسخ دریافت کرده اند.



البته این نشستهای مجازی در تلگرام قوانین مخصوص به خود را دارد و نظم و انضباط کامل در آن برقرار است. در سایه این نظم و انضباط مسئولان اعتماد کرده و در این شستها حضور پیدا می کنند.



تا کنون سیزده نشست خبری مجازی در حوزه های مختلف در این گروه برگزار شده است؛ برای نمونه جناب آقا دکتر صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه ،جناب پوری حسینی،رئیس سازمان خصوصی سازی کشور ،سرکار خانم مولاوردی،معاون امور زنان ریاست جمهوری،جناب آقای کرباسیان،معاون وزیر ورییس ایمیدرو، جناب آقای انتظامی،معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ،جناب نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازی کشور و... از آن جمله است.



در این نشست ها بنابه مسئولی که در گروه قرار است حاضر شود دوستان رابط خبری آن حوزه و سپس دبیران تخصصی و سردبیران و مدیران مسئول به گروه دعوت می شود و شیوه کار بدین صورت است که پیش از دعوت مسئول محترم دوستان تقاضای نوبت برای طرح سئوال کرده و این نوبت ها در گروه درج و سپس به مرور پرسش خود را برای مدیر گروه ارسال می کنند.



در زمان آغاز نشست سوال همکار محترم برای پاسخ دهی مسئول به گروه ارسال می شود و در نهایت مسئول به این سوالات در گروه پاسخ می دهد.



زمان این نشست ها در گروه یک تا دو ساعت برگزار شده و در طول این زمان حداکثر استفاده از زمان مناسب صورت گرفته است. بیشتر مسئولآن شرکت کننده در این نشست های مجازی بعد از مطرح کردن نشست خبری بدین شیوه استقبال کرده اند و برخی هم خواستار آن شده اند که خود و یا نماینده ای از طرف خود در یک نشست حاضر شود تا دوباره این نشست ها را تجربه کنند.



تا کنون هماهنگی برای برگزاری دست کم ۳۰ نشست انجام شده است در پیگیری ها از مجموع ۵۰ پیگیری حاصل شده ۴۶ مورد با برگزاری نشست موافقت کرده اند و تنها چهار مدیر محترم مخالفت برگزاری بوده اند.



شاخه های استانی این نشست ها در دو استان اصفهان و البرز نیز شروع به کار کرده اند و هماهنگی ها برای این نشست ها آغاز شده است.



این ایده  علاوه بر کاهش رفت آمد های شهری ، کافزایش سرعت انتشار خبر و کاهش هزینه های برگزاری نشست های خبری در وزارتخانه ها و نهاد های دولتی را در پی دارد و در وقت صرفه جویی می کند



نکته مهم در این است که استقبال خوب خبرنگاران و دبیران و سردبیران از برگزاری چنین نشست های را می توانید در پایان هر نشست مشاهده و انعکاس آن را در خبرگزاری های ایشان ببینید.



به نظر می رسد با اتکا به این ایده و افزایش اعتماد مسوولان به برگزاری این دست نشست ها در کنار استفاده بهینه از ابزاری های امروزی تا اندازه چشمگیری بتوان سرعت و دقت گردش اطلاعات را بالا برد.

6978001
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اعلام آغاز فرآیند نام‌نویسی دارندگان تاکسی فرسوده جهت جایگزینی با تاکسی برقی گفت: ثبت نام این طرح از امروز، پنجم اردیبهشت ماه آغاز شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قرچک از پاکسازی اراضی شهرک صنعتی این شهرستان به مناسبت هفته زمین پاک خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رفیعی گفت: تکلیف مدیریت اجرایی پسماند‌های الکترونیکی در کشور مشخص نیست و کاملا غیر اصولی مدیریت می‌شوند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد که کیسه‌های زیر ۲۵ میکرون از چرخه تولید و توزیع و مصرف در بازه زمانی ۵ ساله حذف می‌شوند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران گفت: بازنگری در نحوه اجرای طرح ترافیک قطعی است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس شورای اسلامی شهر تهران از آغاز به کار ۳۵۲ هیات امنای محلات شهر تهران، همزمان با روز شورا‌ها خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفته زمین پاک پویش «با زمین مهربان باشیم» به عنوان دومین پویش سال ١٤٠٣ به اجرا در آمد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با ۵ اردیبهشت‌ماه سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به طبس پویش فرهنگی به مناسبت این روز در پایتخت اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس آگاهی پایتخت از انهدام ۲۱ باند زورگیر و قاپ زن خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» در برزیل یک دانشجوی علوم کامپیوتر راه‌حلی مبتکرانه با استفاده از هوش مصنوعی برای هشدار به رانندگان در مورد حضور حیوانات ارائه کرده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است