ورزشی 03:15 - 25 مرداد 1399
بر اساس یک پژوهش مشخص شد
بر اساس یک پژوهش موانع و راهکارهای توسعه حقوقی، منابع مالی و مدیریتی ورزش بانوان بررسی و مشخص شد.

موانع حضور فعال زنان در ورزش ایران!

 به گزارش ایسنا، در این پژوهش آمده است با وجود اینکه طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های محسوسی در ورزش بانوان رخ ‌داده است، اما هنوز هم این بخش از ورزش کشور با موانعی روبرو است و فرصت های زنان در حوزه ورزش قابل‌ مقایسه با مردان نیست، به همین دلیل یکی از اساسی ترین موضوعات مطرح در جامعه شناسی ورزش، شناخت موانع حضور زنان در فعالیت های ورزشی و عوامل تأثیرگذار بر آن است.

موانع حضور فعال بانوان در ورزش کشور

مهم‌ترین یافته‌های این پژوهش شامل چهار مانع برای دستیابی بانوان به پست‌های مدیریتی در ورزش کشور (فردی و شخصیتی، ‌ فرهنگی، سازمانی، ‌ محیطی و اجتماعی)، چهار مانع برای توسعه منابع مالی (ساختاری، مدیریتی، فرهنگی- اجتماعی، سیاسی- حقوقی) و سه مانع برای توسعه حقوقی (دیدگاه‌های فقهی متفاوت، حضور و پوشش بانوان در مسابقات بین‌المللی و موانع اداری) است.

برای مثال محدود بودن ارتباطات بانوان با خارج از سازمان جهت اخذ امتیازات، محدود بودن تعداد الگوی های موفق مدیریتی در بین بانوان، عدم پذیرش مدیریت بانوان از سوی کارکنان و بدنه سازمان، کمبود سهم ورزش بانوان از کل اعتبارات، کمک‌ها و درآمدهای فدراسیون‌ها و هیأت های ورزشی، کمبود اختیارات معاونت توسعه ورزش بانوان در استان‌ها در خصوص تخصیص مناسب اعتبارات به ورزش، عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ورزش بانوان، عدم صحه‌گذاری محصولات و کالاها توسط بانوان ورزشکار، عدم پوشش رسانه‌ای مناسب اعم از تصویری و مطبوعاتی رویدادها و مسابقات ورزشی بانوان، وجود فرهنگ مرد سالارانه در ورزش کشور، نبود قوانین حمایتی برای حضور بانوان در ورزشگاه ها و سالن های ورزشی به‌عنوان تماشاگر، مشکلات قانونی تیم های خارجی ورزشی بانوان برای حضور و انجام مسابقات در ایران از نظر نوع پوشش، مشکلات قانونی ورزشکاران زن برای خروج از کشور، نبود قوانین حمایتی برای اعزام تیم های بانوان به مسابقات ورزشی، مشکلات قانونی پوشش بانوان ورزشکار ایرانی با فدراسیون های بین‌المللی و نبودن قوانین و مقررات حقوقی جهت برقراری عدالت جنسیتی در سازمان های ورزشی را می‌توان نام برد.

راهکارهای توسعه فعالیت بانوان در ایران

هم‌چنین، محققان با توجه به موانع شناسایی‌شده، برای توسعه ورزش بانوان راهکارهایی ارائه کرده اند که مهم‌ترین آن‌ها شامل ارتقا حس خودباوری و اعتماد به‌ نفس زنان، نفوذ بانوان در شبکه‌های رسمی و غیررسمی سازمان‌های ورزشی، در نظر گرفتن معافیت‌های مالیاتی یا تسهیلاتی برای حامیان مالی ورزش بانوان، تلاش در جهت ارتقاء سطح رقابت‌های ورزشی بانوان، پخش مسابقات ورزشی بانوان از سیما و در نهایت نظارت بر حسن اجرای قوانین موجود است چرا که اصلاح و وضع قوانین جدید بدون وجود ضمانت اجرایی از کارآمدی لازم برخوردار نخواهد بود.

این طرح که از سوی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته است، با حمایت مالی این پژوهشگاه و توسط صدیقه حیدری نژاد، امین خطیبی و سیده ناهید شتاب بوشهری، اعضای هیات علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام‌شده است.

انتهای پیام


10666935
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کاپیتان تیم فوتبال استقلال آبی‌پوش ملاثانی بااشاره به لغو بازی این تیم و فجرسپاسی در هفته بیست و هشتم لیگ یک، گفت: در زمین خودمان باخت نداشته‌ایم و می‌خواستیم با تمام توان بازی کنیم و حق کسی ضایع نشود که متاسفانه یکسری عوامل نگذاشتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال درباره واگذاری سرخابی‌ها به کنسرسیومی از بانک‌ها و پتروشیمی خلیج فارس توضیحاتی را بیان کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» پیشکسوت تیم فوتبال نساجی گفت: چند سالی می‌شود که نساجی آزمایشگاه مربیان تازه به دوران رسیده شده است.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس اعلام کرد که بیرانوند شاید به بازی جام حذفی نرسد، اما به بازی با سپاهان می‌رسد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس اعلام کرد که بیرانوند شاید به بازی جام حذفی نرسد، اما به بازی با سپاهان می‌رسد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» نراتزوری با پیروزی مقابل روسونری، بیستمین اسکودتوی تاریخ خود را به رویایی‌ترین شکل ممکن کسب کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» نواک جوکوویچ به عنوان بهترین ورزشکار جهان در سال ۲۰۲۴ انتخاب شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» رم در بازی خانگی هفته سی و سوم سری آ ایتالیا به مصاف بولونیا رفت و با نتیجه ۳-۱ شکست خورد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم ملی فوتسال ایران در سومین دیدار خود در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ با نتیجه ۴ بر صفر کویت را شکست داد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم ملی فوتسال ایران در سومین دیدار خود در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ با نتیجخ ۴ بر صفر کویت را شکست داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است