استانی 23:40 - 09 فروردین 1394
اردبیل در سالی که گذشت
استان اردبیل در سالی که گذشت رخدادهای مختلفی را تجربه کرد که از سفر رئیس جمهور گرفته تا وعده‌های تحقق نیافته و روزهای ناخوش تولید در اردبیل همگی از برجسته‌های 93 بود.

از سفر رئیس جمهور تا وعده‌هایی که تحقق نیافت

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اردبیلی‌ها در حالی سال 93 را با یک فراز و نشیب و کارنامه متفاوت به بایگانی خاطرات سپردند که در سه ماه اول سال 93 آنچه که اتفاق افتاد بیشتر مربوط به تغییرات و جابجایی مدیران و سرعت گرفتن انتصاب‌ها در فرمانداری‌ها و مدیران رده استانی و شهرستانی بود که حتی دامنه آن نیز تا پایان سال کم و بیش ادامه داشت.

بروز سرمازدگی در باغات،‌ خشکسالی درمزارع و کم آبی در استان اردبیل روزهای ناگواری را برای اردبیلی‌ها در نیمه اول سال رقم زد به طوری که بسیاری از کشاورازن و زارعان از بروز این حوادث ناگوار و پیامدهای آن که شامل کاهش تولید و میزان درآمدشان بود دغدغه‌ و نگرانی داشتند و حتی سفر وزیر جهاد کشاورزی مانع از آن نشد که این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها کاهش پیدا کند.

در تابستان سال 93 اردبیلی‌ها شاهد سفر رئیس جمهور در اواخر مرداد ماه بودند که این سفر که رنگ و بوی متفاوت بر اثر استیضاح وزیر علوم را به خود گرفته بود با شتاب و عجله انجام شد که پیامد آن وعده‌هایی بود که رئیس جمهور در اجرای برخی پروژه‌ه و به ثمر نشستن طرح‌هایی را داد که بخش قابل توجهی از آنها حتی تا پایان سال نیز تحقق نیافته و عینیت پیدا نکرد.

اردبیلی‌ها در سال 93 همچنان چشم‌انتظار مراحل تکمیلی راه‌آهن اردبیل، پتروشیمی، چهار خطه شده اردبیل – سرچم،‌ حل مشکلات فرودگاه، رونق گرفتن واحدهای تولیدی و به ویژه واحدهای تولیدی بزرگ همچون سبلان پارچه، ذوب آهن و دیگر واحدها، ‌تکمیل سدهایی همچون کوثر، بفراجرد و الحاق شدن شمال استان به محدوده آزاده منطقه ارس بودند که هیچ یک از آنها تحقق پیدا نکرد.

آنچه که اردبیل ها در سال 93 رنج داد ناهماهنگی مجمع نمایندگان استان و اختلاف و دعوای آنها بر سر موضوعات و پروژه‌هایی بود که نمونه آن ادعاهای عجیب و غربی در مورد راه‌آهن و تحقق نیافتن آن بود که اردبیلی‌ها را بیش از هر زمان دیگر ناامید کرد تا حتی 40 سال آینده نیز گوششان به شنیدن صوت قطار امیدوار نباشد.

در سال 93 به رغم وعده دولت در الحاق بخشی از شمال استان به منطقه آزاد ارس آنچه رخ داد خبر استقلال منطقه آزاد تجاری و گردشگری مستقل برای استان اردبیل بود که هر چند برخی موضع‌گیری‌های کندی را نیز به همراه داشت اما خبر خوشی بود که مردم در سال 94 چشم‌انتظار تحقق آن هستند.

سال 93 در حالی برای اردبیلی‌ها پرفراز و نشیب اما بدون تحرک خاص در حوزه جذب سرمایه‌گذاری‌ها به رغم تلاش استاندار اردبیل ایجاد فرصت‌های اشتغال جدید و رونق دوباره صنعت و تجارت و گردشگری سپری شد که حتی شاهد تعطیل شده واحد ذوب آهن اردبیل بودیم که کارگران آن بارها و بارها تجمع اعتراض آمیزی را برقرار کرده و دغدغه و نگرانی را به صورت صریح و شفاف بیان کردند.

در حوزه فرهنگی به غیر از برگزاری چندین جشنواره و آیین معمولی درحوزه موسیقی، تئاتر و یادبود مفاخر اردبیل تحرک خاصی از فعالیت‌های منسجم در حوزه فرهنگی شاهد نبودیم به طوری که حتی اهالی رسانه از وضعیت پیش آمده دغدغه و نگرانی داشتند چرا که برای آنها سال 93 سال محدودیت در انجام رسالت و ایجاد موانع از سوی نهادهای م9تلف به ویژه استانداری در انعکاس اخبار و رویدادها و حضور در جلسات بود که به صورت ویژه با ایجاد موانع سعی شد تا اصحاب خبر و رسانه از انعکاس واقعیت‌ها بازداشته شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اهالی استان اردبیل در حالی یک سال از دفتر عمرشان را ورق زدند که در حوزه ورزش، مسائل اجتماعی، عرصه سیاست اقتصادی و ... چندان تحول چشم‌گیری در این استان اتفاق نیفتاد و باید منتظر ماند و دید در سال 94 بالاخره تحرک و پویایی در این حوزه اتفاق می‌افتد یا همچنان باید اردبیل را در مسیر توسعه نیافتگی مشاهده کرد.


6112119
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است