بین‌الملل 14:05 - 10 بهمن 1393
آنکارا - ایرنا - مجمع پارلمانی شورای اروپا از دولت ترکیه خواست تا آزادی بیان و آزادی مطبوعات را در این کشور رعایت کند.

به گزارش روز جمعه روزنامه «زمان» چاپ ترکیه، مجمع پارلمانی شورای اروپا در گزارشی از دستگیری برخی روزنامه نگاران مخالف و فشار به برخی رسانه های مخالف در ترکیه انتقاد کرد.



در نشست روز گذشته مجمع پارلمانی شورای اروپا در استراسبورگ گزارش 'گزدن سرچکو فلگو' نماینده کرواسی در این شورا با عنوان 'محافظت از آزادی رسانه ای در اروپا' به آرای نمایندگان شورا گذاشته و با 77 رای موافق در مقابل 19 رای مخالف به تصویب رسید.



در گزارش یاد شده موارد نقض آزادیهای بیان و آزادیهای رسانه ای در ترکیه بطور گسترده بیان شده و با اشاره به دستگیریهای برخی روزنامه نگاران مخالف در پی تهاجم نیروهای انتظامی به مرکز روزنامه زمان و شبکه تلویزیونی 'سامان یولو تی.وی' در ماه گذشته از این مساله به تندی انتقاد شده است.



در بخش دیگری از این گزارش از 'رجب طیب اردوغان' رییس جمهوری ترکیه نیز بدلیل فشار به صاحبان گروههای رسانه ای انتقاد شده است.



شورای پارلمان اروپا همچنین روز گذشته کمیسیونی را مامور بررسی انطباق قانون جزایی ترکیه با استانداردهای حقوق بشر اروپا کرد.



فلوگه نماینده پارلمان کرواسی و تهیه کننده گزارش یاد شده در گفتگو با روزنامه زمان گفت: به نظر می رسد که فشار به رسانه ها در ترکیه نسبت به گذشته افزایش بیشتری یافته و رسانه ها در ترکیه نسبت به قبل از آزادیهای کمتری برخوردار هستند.



مساله نقض آزادی بیان و مطبوعات در ترکیه در سال های اخیر به کرات از سوی نهادهای بین المللی مورد تاکید و انتقاد قرار گرفته است.



لازم به ذکر است که در روزهای گذشته موسسه فریدام هاوس (خانه آزادی) در ارزیابی شرایط کشورهای مختلف از لحاظ آزادی های مدنی و سیاسی در سال 2014، ترکیه را یک کشور 'نیمه آزاد' معرفی کرد. این موسسه در سال گذشته ترکیه را 'غیرآزاد' توصیف کرده بود.



در شاخص رسانه ای این گزارش، ترکیه از گروه کشورهای غیر آزاد در سال 2013 میلادی به کشوری نیمه آزاد در سال 2014 ارتقا یافته است.



خانه آزادی در گزارشی که در اوایل فروردین ماه سال جاری از وضعیت آزادی مطبوعات در جهان منتشر کرد، ترکیه را بعد از 15 سال در ردیف کشورهای 'فاقد آزادی مطبوعات' قرار داده بود.



در سالهای اخیر اخراج گسترده اصحاب رسانه از موسسات خبری ترکیه بعد از رویدادهای پارک 'گزی' در دو سال قبل، اعمال سانسور و خودسانسوری در رسانه ها ،شفاف نبودن مالکیت ها در موسسات رسانه ای مورد انتقادهای گسترده نهادهای بین المللی است.



مخالفان دولت آنکارا و رسانه های مستقل در ترکیه تاکید دارند، خط بسیار مشخصی میان رسانه های خودی و رسانه های مستقل و مخالف کشیده شده است و همچنان روزنامه نگاران و نویسندگان مستقل از رسانه های نزدیک به دولت اخراج و یا مجبور به کناره گیری می شوند.



شورای اروپا یک سازمان جدا از اتحادیه اروپا است.



شورای اروپا (به انگلیسی: Council of Europe) کهن ترین سازمان برای یکپارچه سازی اروپاست که در سال 1328 خورشیدی (1949) دایر شد. پایهٔ این سازمان بر گسترش مردم سالاری، حقوق بشر، زمامداری قانون و بهره برداری از همکاری های فرهنگی استوار است. 48 کشور با 800 میلیون باشنده در این شورا هستند.



نهادهای قانونی آن عبارتند از جرگهٔ وزیران شکل گرفته از وزیر خارجه از هر کشور، مجمع پارلمانی از پارلمان متشکل از مجلس از هر کشور، و دبیر کل که رهبر دبیرخانه شورای اروپا است.



پایگاه این شورا در استراسبورگ فرانسه است و فرانسوی و انگلیسی زبان های رسمی در آن هستند.



خاورم**2012** 1337

انتهای پیام /*


5734568
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابعی در حماس و رژیم صهیونیستی فاش کردند یحیی السنوار به دیدن نیرو‌های مقاومت در مناطق درگیری رفته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جهاد اسلامی با اشاره به کمک‌های مالی، نظامی و سیاسی آمریکا از رژیم صهیونیستی تاکید کرد: آمریکا مسئول جنایاتی است که صهیونیست‌ها انجام می‌دهند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی از مسوولان سازمان عفو بین‌الملل واکنش‌های سرکوبگرانه به اعتراضات دانشجویان آمریکایی به جنگ غزه را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر امور خارجه کره شمالی تایید کرد که تحریم‌های آمریکا به تقویت کشورش کمک کرده است، کشوری که به توسعه سلاح‌های هسته‌ای ادامه خواهد داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با اشاره به چالش‌های نظامی و اقتصادی که برای اتحادیه اروپا وجود دارد، گفت: خطر نابودی اروپا وجود دارد، در حالی که برای رویارویی با آن تجهیز نیستیم.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم فلسطین و مبارزه آنان را به مبارزات دانشجویان آلمان نازی تشبیه کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام ارشد روسی اعلام کرد در صورت استقرار تاسیسات هسته‌ای در لهستان، این تاسیسات هدف نظامی مسکو خواهند بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی از رهبران حماس ضمن تشریح آخرین روند مربوط به مذاکرات آتش بس، تحرکات دشمن صهیونیستی برای غلبه بر این جنبش را شکست خورده دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» هزاران پرواز فرودگاه‌های فرانسه در پی اعتصاب کارکنانشان به دلیل دستمزد کم، لغو شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس دانشگاه کلمبیا خواست در صورتی که نتواند اعتراضات حامی فلسطین را در این دانشگاه متوقف کند، استعفا دهد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است