سیاسی 16:59 - 14 مرداد 1394
گزارش افکار خبر از آخرین آرایش انتخاباتی:
اوج اختلاف میان عارف و شورای راهبردی در مراسم دیدار او با مردم رباط کریم نمایان شد. عارف با اشاره به این که نباید گروهی در مرکز به بهانه های مختلف برای کوچک ترین و یا بزرگ ترین شهر کاندیدا مشخص کنند به سیاست گذاری شورای راهبردی اعتراض کرد.

همه اصلاح طلبان می خواهند رئیس مجلس باشند!
گروه سیاسی - تنها شش ماه مانده تا ماراتن نفسگیر احزاب در انتخابات مجلس و اصلاح طلبان هنوز موضع وحدت یا انشقاق خود را مشخص نکرده اند. عارف خود محور است. کواکبیان حزب مردمسالاری را علم حضور کرده و موسوی لاری و منتجب نیا نیز شورای راهبردی تشکیل داده اند.



به گزارش افکارخبر ، اصلاح طلبان بر خلاف دو دوره گذشته انتخابات مجلس، اینبار خیلی جدی برنامه ورود به مجلس دارند. آنها با تعبیر پیروزی روحانی در انتخابات به پیروزی اندیشه اصلاح طلبی سعی دارند در بدنه سیاسی خود روح امید را زنده کنند. در این بین محمدرضا عارف بیشترین سهم را دارد. او که از ابتدای ۹۴ سفرهای شهر به شهر خود را در استان تهران آغاز کرده است هر روز از امکان پیروزی در انتخابات می گوید.



با این حال خود عارف هم می داند که اندیشه های سیاسی در بین جریان اصلاح طلب بیشتر از اتحاد، افتراق را می پسندد. موسوی لاری می گوید شورای راهبردی تصمیم ساز است. کواکبیان معتقد است که لیست واحدی برای اصلاح طلبان هنوز وجود ندارد و محمدرضا عارف از لزوم توجه به ائتلاف سخن می گوید. و همه به دخالت تهران در انتخابات استانی معترضند.



رئیس بنیاد امید ایرانیان که چندی پیش در جمع دانشجویان انجمن اسلامی سخن می گفت به ناچار به وجود انشقاق آرا در میان اصلاح طلبان اعتراف کرده و گفت: وجود سلایق مختلف در میان اصلاح طلبان، امری طبیعی است. وقتی ما از یک جبهه سخن می گوییم دیگر رفتارمان مانند یک حزب یا تشکِل سیاسی نیست و شامل یک طیف گسترده با افکار متفاوت است که البته باید مراقبت کرد این گستردگی زمینه ساز انشقاق و دودستگی نشود.



انتقاد از شورای راهبردی اصلاح طلبان

بعد از سالها دوری از سیاست و انزوای اصلاح طلبان با روی کار آمدن دولت یازدهم تلاشهای آنها برای احیای بدنه اصلاحات افزایش یافت. موسوی لاری تلاش کرد تا نقش وحدت ساز در میان اصلاح طلبان را در دست گرفته و بر عارف پیشی گیرد. او با تاسیس شورای راهبردی اصلاح طلبان تلاش کرد تا سیاست گذاری برای انتخابات مجلس را در دست بگیرد با این حال تفاهم میان اصلاح طلبان به این راحتی ها ممکن نبود.



احمد شریف، سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان، بلافاصله با انتقاد از شورای راهبردی اظهار داشت: ما منتقد شورای راهبردی آقای موسوی‌لاری هستیم، چرا که در شورای راهبردی، محور در استان‌ها افرادی هستند که سوابق اجرایی و سبقه اصلاح‌طلبی دارند و این هم ضربه می‌زند، یعنی اگر این را به کل کشور تعمیم دهیم که افرادی شاخص در شورایی قرار گیرند و به خرد جمعی ارزش قائل نشوند و تصمیم‌گیرنده باشند، به ما ضربه خواهد زد.



از سوی دیگر رسول منتجب نیا عضو شورای راهبردی اصلاح طلبان گفته است که این شورا به صورت مصداقی عمل نمی کند و تنها بنا دارد سیاست گذاری کلی انجام دهد. با این حال برخی از وزنه های اصلاح طلبان از جمله عارف دخالت های شورا در استانها و تصمیم سازی در این زمینه تحمل نکردند و علیه آن موضع گیری کردند.



کواکبیان از آمدنش می گوید نه آمدنشان

مصطفی کواکبیان که بعد از سالها تلاش برای اصلاحات الان به جایگاهی در میان آنها رسیده اخیرا خبر از آمدنش داده است. او می گوید اگر قرار باشد نقش اقلیت در مجلس داشته باشد نمی آید ولی اگر احساس کند که اکثریت مجلس، نخبگانی با تدبر، تدبیر ، تحول آفرین هستند اعم از اصلاح طلبان و اصول گرایان منطقی، ممکن است بیاید. کواکبیان از آمدنش سخن گفته است نه آمدنشان. این همان نکته مهمی است که این روزها در سخنان
اصلاح طلبان تلاش می کنند تا مجلس را با اکثریت به دست بگیرند با این حال بعید به نظر می رسد که این رویا به واقعیت بدل شود.
عارف نیز می توان یافت.



او چند روز پیش در جمه مردم رباط کریم گفته است : امروز در پی وحدت هستیم زیرا فردا دیر است و ممکن است اسفند ۹۴ اتفاقی بیفتد که موجب پشیمانی ما در سال های بعد شود. الزاماتی برای رسیدن به وحدت وجود دارد که اولین الزام تامین الگوی رفتار انتخاباتی ۹۲ است. رئیس بنیاد امید ایرانیان در ادامه تاکید می کند: ما فرصتی برای وزن کشی نداریم و انتظار داریم افراد وزن کشی را کنار بگذارند و پیروزی تفکر اصلاحات را در دستور کارشان قرار دهند.



این سخنان به وضوح از اختلاف میان شخصیت های تراز اول اصلاحات سخن می گوید. عارف معتقد است که باید سر لیست انتخاباتی تهران باشد و برای خودش حق ریاست مجلس دهم را محفوظ می داند. در مقابل موسوی لاری و منتجب نیا معتقدند که عارف نماینده تمام گروه های اصلاح طلب نیست و باید همه در انتخاب سر لیست به اغنا برسند. این سخنان از آن رو عارف را می رنجاند که او در یک قدمی انتخابات ریاست جمهوری به نفع روحانی کنار کشید و امروز کسی حاضر نیست به احترام او کنار بکشد.



اوج اختلاف میان عارف و شورای راهبردی در مراسم دیدار او با مردم رباط کریم نمایان شد. عارف با اشاره به این که نباید گروهی در مرکز به بهانه های مختلف برای کوچک ترین و یا بزرگ ترین شهر کاندیدا مشخص کنند به سیاست گذاری شورای راهبردی اعتراض کرد.



رقابت اعتدال با اصلاحات

در بین اصلاح طلبان تقریبا همه متفق القول هستند که بدون مجلس دهم تقریبا حیات سیاسی آنها رو به اتمام خواهد بود و جریان موسوم به اعتدال جای آنها را به صورت کامل خواهد گرفت. اندیشه ای که در بین پاستور نشینان کم طرفدار ندارد و شاید به همین دلیل است که پاستور در ائتلاف نانوشته با اصولگرایان میانه رو در تلاش برای جایگزینی اعتدال به جای اصلاحات است.



رقابت بین اعتدالیون با اصلاحات زمانی آغاز شد که روحانی پست های کلیدی دولت را به نوبخت و نهاوندیان سپرد. سهم کم اصلاح طلبان در بدنه دولت و نقش آفرینی کارگزاران و حزب اعتدال و توسعه در دولت یازدهم نشان از رویکردهای آتی دولت داشت با این حال اصلاح طلبان صلاح کار خویش را در حمایت از دولت دیدند. به نظر می رسید آنها در برابر رفتار دولت یازدهم برای رسیدن به ریاست دولت دوازدهم نرمش نشان دادند. اصلاح طلبان به خوبی می دانند که راه پاستور در انتخابات بعدی از بهارستان می گذرد.





اصلاح طلبان تلاش می کنند تا مجلس را با اکثریت به دست بگیرند با این حال بعید به نظر می رسد که این رویا به واقعیت بدل شود. سعید حجاریان از تئوریسین های اصلاحات در پاسخ به روزنامه آرمان گفته است: من قبلا هم گفته ام که مجلس دهم شبیه مجلس پنجم شود یعنی اقلیت قوی و تأثیرگذار از اصلاح طلبان وارد مجلس شوند و با توجه به شرایط موجود، چنین چیزی قابل قبول و راضی کننده خواهد بود. در مجلس پنجم، کارگزاران فراکسیونی قوی بودند. این سخنان را حجاریان را نوباوه نیز تایید می کند.



او در گفت و گو با خبرنگار افکارنیوز در خصوص ترکیب اینده مجلس می گوید که بعدی می داند اصلاح طلبان کرسی بیشتری نسبت به مجلس نهم داشته باشند. نوباوه معتقد است که اصلاح طلبان جایگاه مردمی ندارند به همین جهت در رقابت های شهرستانها همه کرسی ها را به اتصولگرایان واگذار خواهند کرد.



از دید او شانس اصلی اصلاح طلبان در تهران است که با وجود شخصیت های برجسته اصولگرا در تهران بعید به نظر می رسد سهم بیشتری نسبت به مجلس نهم داشته باشند.



اختلاف میان سران اصلاحات و عدم مرزبندی بسیاری از آنها با فتنه بدون شک انتخابات پیش رو را پر حاشیه خواهد کرد به خصوص که از هم اکنون عده ای مساله رد صلاحیت ها را مطرح کرده اند. شش ماه پیش رو آزمونی دشوار برای اصلاحات است و بدون شک رقابتهای نفس گیری را برای جریانهای رقیب ایجاد خواهد کرد.

6864124
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه توضیحاتی را درباره حادثه امنیتی امروز در محل کنسولگری کشورمان در پاریس ارائه داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» بروجردی گفت: ‌نکته مهم این است که الگو انتخاب شده در عملیات وعده صادق الگوی ابر قدرتی بود. ما اعلام کردیم که در بالاترین سطح می‌زنیم و همین کار را هم کردیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در دیدار با همتای الجزایری خود بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط دو کشور در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین اجرایی شدن توافقات فی‌ما‌بین تاکید داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست امیرعبداللهیان با سفرای کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در محل سازمان ملل متحد برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیرعبداللهیان در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان، گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند؛ در حالی که ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارت مالی و جانی در بر ن...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران در اتریش با اشاره به تحریم‌های اخیر علیه کشورمان گفت که اعتیاد به تحریم و تحقیر قوانین بین‌المللی، معرفی کننده آن را مستعد ابتلا به زوال عقل می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است