وبگردی 21:30 - 01 مهر 1393
سیاست خارجی امریکا با چند معضل اساسی روبه‌رو است که هر یک از کاستی‌های زیر نیز خود به کمبودهای متفاوتی تقسیم می‌شود. به دلیل موقعیت ویژه و راهبردی ایران در منطقه و جهان و پتانسیلی که در سیاست و حکومت ایران علاوه بر موقعیت ژئوپولتیکش وجود دارد، ناچارا سیاست خارجی ایران و امریکا نیز چالش، آمیختگی و تاثیر و تاثر زیادی با یکدیگر و بر هم دارند.

معضلات سیاست خارجی امریکا

 لذا مفید است و می‌طلبد در آستانه سفر رییس‌جمهور به نیویورک و برای پاسخ به افکار عمومی و اصلاح اذهان مردم دو کشور یک بار دیگر به مشکلات سیاست خارجی امریکا نگریست و از نخبگان دو طرف و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ایران و امریکا خواست نگاهی به این عوامل بیندازند تا شاید حرف یکدیگر را بهتر بفهمند:

1- درونگراست، یعنی فاقد سابقه و ویژگی‌های لازم برای شناسایی، ارایه راه‌حل صحیح و حل مشکلات سیاست خارجی‌اش است.

2- شناخت عینی و تاریخی از مسائل، مشکلات و تحولات منطقه خاورمیانه و خلیج فارس ندارد. یعنی برای فهم پدیده‌ها، ترجمه حوادث و اتفاقات منطقه به زبان خودش دچار مشکل است.

3- با وجود هزینه‌های سنگین مادی و معنوی که متقبل می‌شود از مشاورت کشورهای موثری که دارای شناخت صحیح و عینی از مسائل منطقه بوده و دارای نقش موثری در تحولات آن باشند نیز نتوانسته است تاکنون استفاده کند.

4- آلوده و معتقد به رهبری فرا‌منطقه‌یی است و به اصول منطقه‌گرایی گردن نمی‌نهد یعنی همپیمانان اصیل، قوی و کارای منطقه‌یی ندارد.

5- فاقد صبوری لازم برای درک معقول پدیده‌های سیاسی و اجتماعی است. یعنی خشن و عجول است. قصد توهین ندارم ولی برای تقریب به ذهن می‌گویم، بر اساس آنچه در فرهنگ عامه گفته می‌شود، اصولا اگر کسی این ویژگی را داشته باشد گفته می‌شود دارای فرهنگ گاوچرانی است که امریکایی‌ها متصف به آن هستند. در حالی که بر خلاف امریکایی‌ها بسیاری از عوامل بالا را به جز بند اخیر انگلیسی‌ها در سیاست خارجی خود دارا هستند و از همین بابت هم، خود را به امریکایی‌ها تحمیل کرده، سرکیسه می‌کنند و می‌دوشند!

6- از دیگر امراضی که سیاست خارجی امریکا به آن مبتلا است نیز زمان زدایی سیاست خارجی است. یعنی عدم در نظر گرفتن نقش زمان در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل. در تحولات سریع، پیچ در پیچ و غیر ایستای پدیده‌های سیاسی خاورمیانه هر تحلیلگر باید توجه داشته باشد که: 1- به‌دلیل نزدیکی زمانی زیادی که به این حوادث وجود دارد، مانع از این می‌شود که تحلیلگر به یک درک از پیچیدگی‌های آن نایل شود و لذا ارزیابی او تنها یک ارزیابی مقدماتی است2- ولی اگر زمان کافی پشت سرگذاشته شده باشد تا فرصت مناسب برای فهم تحولات و آنچه تا به حال اتفاق افتاده داشته باشد، او تلاش خواهد کرد تا احتمالا به یک تصویر کلی از منطقه برسد. تصویری که هم مسیر را نشان دهد و هم مقصد را و اینکه منطقه به چه نقطه‌یی خواهد رسید.

7- یکی دیگر از علایم بیماری در سیاست خارجی امریکا ضعف مفرط آن و غلبه محافظه‌کاری بر آن و عدم وجود قدرت، جرات و جسارت برای تطبیق خود با تحولات سریع خاورمیانه است. یعنی بیماری کم?خونی مفرط در سیاست خارجی امریکا باعث شده که قدرت گلبول‌سازی در خون تزریق شده در شاهرگ‌های سیاست خارجی این کشور کاهش یافته و سیاست خارجی امریکا نتواند شرایط کنونی تحولات منطقه را تحمل کند. با توجه به حضور پررنگ ولی غیر‌ضروری امریکا در منطقه این معضلاتی که برشمردم و نارسایی‌های قلبی و مغزی سیاست خارجی امریکا منجر به سردرگمی و به‌هم ریختگی منطقه شده که بارها از نقش به‌هم زدن ژئوپولتیک منطقه توسط امریکا یاد و گله کرده‌ام و لازم است این‌گونه مصایبی که توسط امریکا در منطقه به وجود آمده در مذاکرات مسوولان ایرانی و امریکایی مورد توجه قرار گیرد.

منبع: روزنامه اعتماد مورخ 1/7/1393

 


4783254
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یکی دیگر از پیامد‌های جذاب نسبیت زبانی، نقشی است که زبان در شکل دادن به چگونگی درک افراد مختلف از اطلاعات دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یکی از قطعات فوق ایمنی در خودرو، ترمز است در مواردی احتمال دارد لنت ترمز تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد و با ارتعاش صدایی گوش خراش سبب ایجاد مزاحمت گردد. 
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تسلا نابغه بزرگ قرن، با بهره‌گیری از ترفند‌هایی ساده، قوانین سنتی را زیرپا گذاشت و طولانی‌تر از آنچه تصور می‌شد زندگی کرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خوردن انواع دسر‌های خوشمزه باعث می‌شود تا در مهمانی‌ها و جمع خانوادگی برای شما لحظاتی شیرین و آرامش‌بخش به ارمغان آورد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» آشنایی بیشتر با محبوب‌ترین بازی‌های فکری در جهان که برای سرگرم‌شدن در دورهمی‌ها همیشه هیجان و جذابیت‌های خاص خود را دارند و باعث تقویت ذهن و حافظه هم می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» آخرین دستاوردهای باستان‌شناسی ایران، درحالی برای نخستین‌بار رونمایی شد، که با اعلام نتیجه مطالعه‌ها و آزمایش‌های انجام‌شده، تاریخ ایران با تحولاتی مواجه شد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در برخی از سال‌ها ممکن است ماه رمضان با امتحانات دانش آموزان و دانشجویان همزمان باشد لذا برای بهره بردن از فواید این ماه و همزمان رسیدن به برنامه درسی لازم است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مهیار کلاس اول دبستان که بود، یک شب به من گفت مامان مگر نمی‌گویید شهدا زنده هستند؟ فقط یک بار به بابا بگویید بیاید مدرسه و من بابام را به بچه‌ها نشان بدهم، بعد دوباره برگردد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» گردشگری مذهبی به عنوان یکی از مهم‌ترین زیر مجموعه‌های صنعت بزرگ و متنوع گردشگری جهانی از جایگاه ویژه‌ای در رشد اقتصادی کشورها به ویژه نواحی روستایی برخوردار است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر جزو آن دسته از کسانی هستنید که فکر می‌کنید اگر کالای خود را در فضای مجازی آگهی کنید، بی دردسر به پولتان می رسید، باید بدانید که پاسخ نه است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است