اقتصادی 01:16 - 03 اردیبهشت 1397
پس از حادثه تلخ سقوط هواپیمای شرکت آسمان در ۹ مایلی فرودگاه یاسوج، به نظر می‌رسد که در حال حاضر پروازها به این فرودگاه متوقف شده است.

فرودگاه یاسوج تعطیل است؟

به گزارش ایسنا، در روز ۲۹ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ یک فروند هواپیمای ای تی آر ۷۲ شرکت هواپیمایی آسمان در نزدیکی فرودگاه یاسوج و در اثر برخورد به یکی از کوه‌های رشته کوه دنا سقوط کرد و این مساله به فوت تمام سرنشینان منجر شد.

در طول روزهایی که گمانه‌زنی‌ها درباره علل این حادثه ادامه داشت سخن از احتمال نبود سیستم راداری مجهز و مشکلات ایمنی در فرودگاه یاسوج منتشر شد که هرچند با پاسخ شرکت فرودگاه‌های کشور همراه شد، اما همچنان در این رابطه ابهام‌هایی وجود دارد.

پس از این حادثه سازمان هواپیمایی کشوری پرواز ای تی آر ۷۲ را در آسمان ایران ممنوع کرد که البته پس از چند هفته بار دیگر مجوزهای لازم برای تداوم پرواز این هواپیماها ارائه شده است.

هرچند ابهامی درباره‌ی عملکرد فرودگاه یاسوج انتشار نیافت، اما رصد وضعیت بازار صنعت هوایی ایران نشان می‌دهد که در حال حاضر هیچ پروازی به مقصد یا از مبدا فرودگاه یاسوج انجام نمی‌شود. در هیچ یک از سامانه‌های اینترنتی فروش بلیت هواپیما برای روزهای آینده برنامه پروازی برای یاسوج وجود ندارد و پیگیری‌های خبرنگار ایسنا از آژانس‌های هواپیمایی نیز نشان می‌دهد که در حال حاضر هیچ یک از ایرلاین‌ها برای این فرودگاه برنامه پروازی ارائه نمی‌کند.

آژانس‌های هواپیمایی معتقدند در صورتی که مشکل خاصی در این رابطه وجود نداشته باشد، احتمالا نبود تقاضای پرواز عاملی برای توقف این پروازهاست. البته اگر در نظر بگیریم که برای پرواز ای تی آر به مقصد یاسوج محدودیت وجود داشته باشد عملا ناوگان ایران هواپیمای خاصی که بتواند با ظرفیت مسافرپذیری پایین در این محور فعالیت کند، در اختیار نخواهد داشت.

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که ناوگان هوایی ایران با آن روبه‌رو بوده، نبود هواپیماهای با برد پایین و ظرفیت مسافرگیری کمتر از ۱۰۰ نفر است. هرچند نهایی شدن قرارداد ای تی آر با ایران‌ایر به ورود هشت فروند هواپیما در این مقیاس به ایران منجر شده، اما با توجه به تقاضای بالای سفر امکان آن وجود ندارد که تمام نیازها با هواپیماهای جدید پوشش داده شود.

در کنار ای تی آر حادثه تلخ سقوط هواپیمای آنتونوف که از تهران به مقصد طبس پرواز می‌کرد نیز یکی دیگر از سوانحی بود که ناوگان کوچک هوایی ایران با آن دست و پنجه نرم کردند.

طبق آخرین ارزیابی‌های شرکت فرودگاه‌ها تنها پنج فرودگاه ایران زیان ده نیستند و جز فرودگاه امام خمینی (ره) دیگر فرودگاه‌ها درآمد خاصی ندارند. در طول سال‌های گذشته تعداد زیادی از فرودگاه‌های شهرهای کوچک ایران به دلیل نبود ناوگان مناسب عملا نقش خاصی در آمار نهایی پروازهای کشور به خود اختصاص ندادند.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که یکی از اصلی‌ترین اهداف توسعه‌ای در صنعت هوایی ایران مربوط به رشد فرودگاه‌های کوچک و وارد کردن ناوگان متناسب با فعالیت آنهاست.

انتهای پیام


9754689
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد: ایران طبق دو قرارداد گازی با عراق از ژوئیه ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی، هرگونه گران‌فروشی و افزایش قیمت را تضییع حقوق مردم دانست و از برخورد قانونی با متخلفان خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: حراج‌های خرده فروشی در سال ۱۴۰۳ به صورت روزانه از شنبه تا سه شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۸ فروردین به ۲۳.۶۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی رجبی مشهدی گفت: توسعه کنتور‌های هوشمند در ادارت در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال از سوی ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است