فرهنگی‌هنری 08:41 - 07 آذر 1393
نگاهی به کتاب «شاخه‌های روز»
داستان‌های کتاب «شاخه‌های روز» حال و روز انقلاب را در شهری کوچک و بسیار دور از پایتخت ایران، در جایی دور از قلب حوادث دارد، اما روایت، روایت مبارزه است.

ماجراهای جذاب و چندلایه در تردد بین امروز و دیروز انقلاب اسلامی

خبرگزاری فارس- گروه کتاب و ادبیات: کتاب «شاخه‌های روز» رمانی است به قلم حسن کی‌قبادی که توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است. ماجرای این کتاب حول شخصیتی به نام گودرز شکل می‌گیرد.

گودرز مردی است که مرد است. مردانه رفتار می‌کند و حتی مردانه عاشق می‌شود. این یکی از نتایج مهمی‌است که هر خواننده‌ای بعد از خواندن رمان 450 صفحه ای شاخه‌های روز می‌تواند بگیرد.

داستان از خانه شهیدی در همین روزها شروع می‌شود. یک مادر و پسر در این خانه زندگی می‌کنند، نویسنده در طول بخش اول اطلاعات تکمیلی به مخاطب می‌دهد؛ اطلاعاتی مثل اینکه مادر این خانه دو بار ازدواج کرده و از هر ازدواج اش یک پسر دارد، چند سالی است آرزوی سفر حج دارد ولی وقتی این سفر وقتی محقق می‌شود، یک اتفاق می‌افتد. دختر خانمی‌یک پاکت زرد پر از کاغذ به زن می‌دهد و همین عامل زن را دگرگون می‌کند و تا جایی پیش می‌رود که می‌خواهد به سفر حج هم نرود ولی به اصرار پسرش به سفر می‌رود.

**داستان‌های تو در تو در تردد بین امروز و دیروز

داستان با پیدا شدن پاکت زرد جان دیگری می‌گیرد و بعد از مشخص شدن محتوای پاکت زرد، داستان دیگری در دل داستان کتاب شکل می‌گیرد، یعنی داستان در داستان می‌شود. داستان اول راوی اش پسر خانه است و داستان دوم که در واقع محتوای پاکت زرد است، یک راوی دیگر دارد و داستان در حوالی سال‌های 56 تا 60  روایت می‌شود. داستان‌های حال و روز انقلاب را در شهری کوچک و بسیار دور از پایتخت ایران، در جایی دور از قلب حوادث دارد، اما روایت، روایت مبارزه است. مبارزه ای برای آرمان؛ برای پیروزی انقلاب اسلامی‌ بر نظامی‌ که الویت اولش خودش بود. داستان از حمایت شهربانی از اوباش می‌گوید تا پایین آوردن مجسمه شاه از میدان اصلی شهر با پیکان.

جریان اعدام‌های انقلابی و دادگاه‌هایی که بعد از پیروز انقلاب برای مزدوران شاه برگزار می‌شده تا اجرای حکم اعدام شان یکی از مواردی ست که می‌توان آن را نقطه عطف داستان شاخه‌های روز دانست. بعضی از این روایت‌ها آنقدر دقیق و جزئی است که مخاطب حس می‌کند در گوشه ای از دادگاه یا صحنه اعدام نشسته است و خودش این روایت را به صورت زنده دنبال می‌کند.

**روایتی مانند یک فیلمنامه

به موازات این داستان، از طرف دیگر مادر به حج رفته و پسر در همان زمان مشغول خواندن محتویات پاکت زرد است. در چند ده صفحه آخر کتاب دو داستان به هم گره می‌خورند و به نوعی به نتیجه می‌رسند. کتاب حجم زیادی دارد. یکی از مواردی که نمی‌توان از آن به عنوان اشکال یا ایراد به اثر یاد کرد، میزان و حجم رفت و برگشت(فلش بک و فلش فوروارد) به جریان است.

رفت و برگشت به هر جریانی که با ریزترین توصیف‌ها و تشبیه‌ها جلو می‌رود. عامل دیگری که باعث زیاد شدن حجم است، روایت فیلم نامه ای‌ است. در فیلم‌ها وقتی شخصیتی از دیدن نشانه یا تصویری حالش دگرگون می‌شود یا یاد خاطره ای می‌افتد، در صحنه بعد مبدا پیدایش خاطره را روایت می‌کنند؛ از ابتدا تا انتها و دوباره به مسیر فیلم بر می‌گردد. در این داستان به کرّات با چنین موردی مواجه می‌شویم، هر نشانه یا ماجرایی که از آن اسم برده می‌شود بلافاصله روایت می‌شود، به نظر می‌رسد این مورد ضمن اینکه حجم داستان را زیاد کرده و در برخی موارد باعث خستگی مخاطب هم می‌شود.

شاخه‌های روز جلد زرد رنگی دارد و نقشه شهری که مشخص نیست کجاست؟ شاید کلاته باشد، شهری در استان خراسان که جریان داستان در آن پیش می‌رود، از نشانه‌هایی که در طول داستان می‌دهد، کلاته شهر کوچکی ست و فاصله زیادی با شهر ندارد و شهر نزدیک به آن نیشابور است. جلد زرد رنگ ارتباطش به پاکت زرد رنگ داستان گودرز و دختر چشم رنگی را نمی‌توان نادیده گرفت.

یکی از مواردی که به خوبی در داستان در مورد رحمانی و دار و دسته اش به خوبی شرح می‌دهد شباهت‌های این گروه افراطی در روزهای بعد از انقلاب است، همان گروهی که نماد اصلی افراط شان در ادامه دادن مبارزه مسلحانه بود و اینکه بعد خودشان سهم می‌خواستند، این نشانه‌های افراطی گری همان نشانه‌هایی بود که منافقین یا به تعبیر خودشان مجاهدین انقلاب اسلامی‌ در روزهای اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی‌ داشته اند و نویسنده در این داستان به خوبی آن را آورده است.

کتاب شاخه‌های روز نوشته حسن کی قبادی است و انتشارات شهرستان ادب آن را در 450 صفحه با قیمت 19هزار تومان روانه بازار کرده است.

یادداشت:سید مجتبی مومنی


5287260
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است