اقتصادی 11:20 - 07 آذر 1393
نماینده سابق ایران در اوپک مطرح کرد
نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به این‌که تثبیت میزان تولید اوپک به معنای ادامه روند موجود خواهد بود، گفت: انتظار می‌رفت که در اجلاس اوپک در جهت کاهش سهمیه تولید اعضا تصمیم گیری شود.

روند نزولی قیمت‌ها ادامه پیدا می‌کند

محمدعلی خطیبی طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که تثبیت تولید اوپک به میزان 30 میلیون بشکه به معنای ادامه وضع موجود و احتمالا ادامه روند نزولی قیمت‌ها خواهد بود، تصریح کرد:‌ اگر چه امیدواریم قیمت نفت باز هم کاهش نیابد، اما با توجه به این که میزان تقاضا برای نفت اوپک 29.2 میلیون بشکه برآورد شده و اعضای اوپک بیش از 30 میلیون بشکه تولید می‌کنند. اضافه عرضه موجود به قیمت‌ها فشار وارد می کند.

وی با بیان این‌که اکنون میزان تولید توسط اعضای اوپک حدود 30.4 میلیون بشکه است، خاطرنشان کرد: انتظار می رفت که اعضای اوپک در جلسه روز گذشته در راستای کاهش عرضه تصمیم بگیرند، اما متاسفانه چنین تصمیمی گرفته نشد و شاهد ادامه وضع موجود خواهیم بود.

خطیبی با اشاره به این‌که در این اجلاس از کاهش تولید نفت غیر اوپک صحبت شده است، گفت: گفته می‌شود که با توجه به کاهش قیمت نفت تولید نفت شیل صرفه اقتصادی نخواهد داشت اما این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که آنچه سرمایه‌گذاری بر روی نفت شیلی که اکنون در بازار انجام می‌شود در گذشته صورت گرفته و کاهش قیمت نفت می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های آتی بر روی تولید نفت شیل را تحت تاثیر قرار دهد.

نماینده سابق ایران در اوپک با تاکید بر این‌که به اعتقاد من کاهش قیمت نفت نمی تواند میزان تولیدات فعلی شیل اویل را تحت تاثیر قرار دهد، افزود: اگر بنا بود نفت شیل از بازار خارج شود در دهه‌های گذشته که حتی قیمت نفت به زیر 10 دلار نیز سقوط کرد نفت شیل از بازار خارج می شد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد این اظهارات و تاکید بر کاهش تولید غیر اوپک از سوی کسانی مطرح می‌شود که طی سال‌های اخیر اضافه تولید داشته و در واقع این اضافه تولید را زیر پوشش تولید غیر اوپک پنهان کرده‌اند و اکنون موضوع افزایش تولید غیر اوپک را برجسته می‌کنند.

خطیبی با اشاره به افزایش تولید عربستان، کویت و امارات به دلیل کاهش تولید برخی از کشورهای عضو اوپک مانند ایران و لیبی خاطرنشان کرد: باید توجه کنیم که سهم بازار ما را نفت شیل نگرفته است و در واقع اعضای اوپک کاهش تولید ایران در بازار نفت را جبران کرده‌اند.

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به این‌که میزان تولید نفت شیل اکنون حدود دو میلیون بشکه از حدود 90 میلیون بشکه تولید روزانه نفت در جهان است، اظهار کرد: عربستان به تنهایی حدود دو میلیون بشکه اضافه عرضه دارد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که اگر چه از کاهش قیمت نفت همه کشورهای تولیدکننده متضرر می شوند، تصریح کرد: برخی حاضرند منافع خود را به قیمت از بین بردن منافع دیگران زیر پا بگذارند. به عبارت دیگر عربستان و سایر کشورها اگر میزان کمتری تولید کنند، اما با قیمت بالاتری نفت خود را به فروش برسانند سود بیشتری کسب خواهند کرد.

خطیبی با اشاره به این‌که منکر نقش نفت شیل در بازار نفت نمی‌شوم، خاطرنشان کرد:‌ تا زمانی که مازاد عرضه از بازار نفت خارج نشود و تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار نشود شاهد روند کاهشی قیمت نفت خواهیم بود.

وی با بیان این‌که رقم 29 میلیون سقف مناسبی برای میزان تولید اعضای اوپک است، اضافه کرد: اگر کشورها به سهمیه‌های قبلی خود بازگردند تعادل در بازار برقرار خواهد شد.

نماینده سابق ایران در اوپک در پایان با اشاره به این‌که نشست بعدی اوپک در ماه ژوئن برگزار می شود گفت: البته اگر وضعیت بدتر شود در صورت اجماع اعضا امکان برگزاری اجلاس اضطراری وجود دارد.

انتهای پیام


5287920
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون ارتقای کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت از برگزاری دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا در روزهای آینده و همچنین سفر یک هیات ایرانی به آفریقا برای بررسی ظرفیت‌های معدنی این قاره خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان خصوصی سازی از تایید صلاحیت متقاضیان خرید سهام شرکت‌های پرسپولیس و استقلال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون ارتقای کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت از برگزاری دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا در روزهای آینده و همچنین سفر یک هیات ایرانی به آفریقا برای بررسی ظرفیت‌های معدنی این قاره خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: سن اکثر معادن در ایران زیاد شده و ممکن است از یک معدن ۳۰ سال استخراج انجام شده باشد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت گفت: در سال ۱۴۰۲ رشد سرمایه گذاری بیش از ۳۰ درصدی را در صنعت نساجی و پوشاک شاهد بودیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده گفت: برای اولین بار شماره‌گذاری وسایل نقلیه طبق قانون ساماندهی خودرو منوط به پرداخت عوارض شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: تمرکز سازمان مالیات بر پردرآمد‌ها است و اشراف خود را بر داده‌های مالیاتی افزایش داده‌ایم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: تابلوی معاملات امروز، دوباره امید‌ها برای رشد خوب و جبران عقب ماندگی از بازار‌های موازی را برای اهالی بازار زنده کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر امور گلخانه و گیاهان زینتی گفت: بنابر آمار در شرایط کنونی بیش از ۹۰ درصد بذور هیبرید سبزی و صیفی مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر امور گلخانه و گیاهان زینتی گفت: بنابر آمار در شرایط کنونی بیش از ۹۰ درصد بذور هیبرید سبزی و صیفی مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است