گوناگون 03:30 - 04 شهریور 1395
«صبر ما دیگر تمام‌شده است. ما همه تهدیدها در شمال سوریه را نابود می‌کنیم».

 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته همزمان با حضور معاون رئیس‌جمهور آمریکا در آنکارا با گفتن این جمله آغاز عملیات نظامی با ورود تانک‌ها و نیروهای ویژه این کشور در خاک سوریه را بدون مجوز دمشق اعلام کرد تا شرایط سوریه پیچیده‌تر از گذشته شود. از زمان آغاز ناآرامی‌های سوریه در 5سال گذشته برای نخستین‌بار است که ارتش ترکیه به‌صورت تمام‌عیار برای عملیات نظامی وارد خاک سوریه می‌شود.

براساس اعلام رئیس‌جمهور ترکیه از ساعت 4بامداد روز گذشته عملیات موسوم به «سپر فرات» شروع شده و تانک‌های ترکیه با هدف اولیه تصرف شهر مرزی جرابلس وارد خاک سوریه شده‌اند. جنگنده‌های آمریکا در پوشش هوایی این عملیات شرکت دارند و وال‌استریت ژورنال از حضور نیروهای ویژه نظامی این کشور هم به‌عنوان مشاور در منطقه عملیات خبر داده است. همچنین پهپادهای آمریکا که در اینجرلیک مستقر هستند، عملیات شناسایی جرابلس را انجام می‌دهند. به گزارش رویترز، یک مقام ارشد دولت آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرده که واشنگتن در هماهنگی کامل با «متحد خود در ناتو» قرار دارد.

خبرگزاری آناتولی به نقل از مقام‌های ترکیه اعلام کرده که هدف این عملیات منطقه‌ای امن در مرز ترکیه است. وزارت امور خارجه سوریه به‌صورت رسمی این اقدام ترکیه را محکوم و آن را نقض حاکمیت ملی و تجاوز به خاک خود خواند. دولت سوریه اعلام کرده که ترکیه می‌خواهد گروه‌های تروریستی دیگر را جایگزین داعش کند. مقام‌های ترکیه اما اعلام کرده‌اند که مسکو را در جریان عملیات خود قرار داده‌اند.

نقشه

علاوه بر نیروهای ویژه ترکیه، نیروهای گروه شورشی موسوم به ارتش آزاد سوریه در این عملیات شرکت دارند و از خاک ترکیه وارد منطقه شمالی سوریه شده‌اند. هدف اصلی این عملیات پاکسازی شهر جرابلس در شمال سوریه از نیروهای داعش اعلام شده است اما در واقع این عملیات پیش‌دستی در مقابل نیروهای کرد برای جلوگیری از تصرف این شهر به‌حساب می‌آید و نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق(ی‌پ‌گ) و حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پ‌ی‌د) هم مورد حمله ترکیه قرار گرفته‌اند.

جرابلس یکی از شهرهای نزدیک به مرز ترکیه و در فاصله حدود یک کیلومتری از این کشور است. داعش مدت‌هاست که این شهر را اشغال کرده اما عملیات ترکیه برای ورود به خاک سوریه پس از آن شروع شد که نیروهای کرد سوریه برای تصرف این شهر خیز برداشتند. نیروهای کرد به‌تازگی شهرکی مرزی در نزدیکی جرابلس را تصرف کرده بودند.

حمایت هوایی آمریکا از این عملیات در حالی صورت می‌گیرد که کردهای سوریه پیش از این مورد حمایت آمریکا بودند و واشنگتن با حمایت هوایی از آنها پیشروی‌ این نیروها را در شمال سوریه ازجمله برای تصرف شهر منبج تسهیل کرده بود. به گزارش سی‌ان‌ان، روز دوشنبه نیروهای ترکیه شمال شهر منبج را هدف حملات خمپاره‌ای قرار دادند. ‌ماه گذشته نیروهای کرد شهر منبج را از تروریست‌های داعش پاکسازی کردند و برای تصرف جرابلس در حال برنامه‌ریزی بودند. تصرف جرابلس توسط این نیروها می‌توانست مسیر لجستیکی داعش را از ترکیه به‌صورت کامل قطع کند.

ترکیه از 3 روز قبل حملات خود را به داخل خاک سوریه برای زمینه‌چینی جهت عملیات زمینی آغاز کرده بود. ترکیه همزمان با حمله به نیروهای داعش، مواضع نیروهای کرد موسوم به یگان‌های مدافع خلق(ی‌پ‌گ)، را هم هدف قرار داده است. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته به‌صورت رسمی به نیروهای کرد ی‌پ‌گ هشدار داد که به شرق فرات عقب‌نشینی کنند. او گفت: من به‌صورت رسمی از ی‌پ‌گ می‌خواهم که فورا به شرق فرات بروند در غیر این صورت با مشت آهنین ما مواجه خواهند شد. وزیر کشور ترکیه هم گفته است که دولت این کشور «نمی‌تواند بنشیند و نگاه کند» و مداخله این کشور قانونی است. او همچنین از تخلیه شهرک کارکامیش و 6روستای دیگر این کشور در مرزهای سوریه خبر داده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم روز گذشته اعلام کرد که کشورش درباره سوریه در یک «عمل انجام شده» قرار نمی‌گیرد. او گفت: ترکیه به بازی‌ای که در سوریه اجرا می‌شود، هیچ‌گاه رضایت نخواهد داد و حتی اگر لازم باشد بالفعل وارد عمل خواهد شد. اردوغان با اشاره به اینکه کسانی که ترکیه را تهدید می‌کنند باید به فکر آینده خودشان باشند، اعلام کرد: شما موفق نخواهید شد. نمی‌توانید پرچم ما را پایین بیاورید. نمی‌توانید وطن ما را تجزیه کنید.

  • هدف: ایجاد منطقه حائل

مقام‌های ترکیه طی 5سال گذشته و از زمان آغاز ناآرامی‌های سوریه به‌دنبال ایجاد منطقه امن یا حائل در شمال سوریه بوده‌اند و اکنون به‌نظر می‌رسد که برای این مسئله خیز برداشته‌اند.رسانه‌های ترکیه روز گذشته گزارش دادند در نخستین مرحله پیشروی در داخل خاک سوریه نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه 4روستا ازجمله روستاهای الحجلیه و کیکلیجا را که در اختیار نیروهای داعش بود، به تصرف خود درآورده‌اند. گفته می‌شود 46نفر از نیروهای داعش در این پیشروی کشته شده‌اند. همچنین برخی گزارش‌ها از تصرف ارتفاعات غربی جرابلس توسط این نیروها خبر می‌دهد.

جنگنده‌های ائتلاف صبح روز گذشته شهر جرابلس را هدف حملات خود قرار دادند. به گزارش سی‌ان‌ان، دولت ترکیه در تلاش است تا منطقه‌ای امن به وسعت 90در 40کیلومتر را مابین مارع و جرابلس به‌وجود آورند. همچنین سی‌ان‌ان‌ترک گزارش داده که پس از تصرف جرابلس، منطقه 70کیلومتری میان مارع و جرابلس هم توسط نیروهای ترکیه تصرف می‌شود. عملیات در داخل ترکیه چند روز پس از حمله انتحاری به یک عروسی عشیره‌های مهم کرد در شهر غازی عینتاب صورت گرفته که کشته‌شدن بیش از 51نفر را به‌دنبال داشت. صالح مسلم، رهبر حزب اتحاد دمکراتیک کردهای سوریه گفته است: ترکیه وارد باتلاق سوریه شده است و مانند داعش شکست خواهد خورد.

  • بایدن: کاش گولن در آمریکا نبود

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا دیروز برای گفت‌وگو با مقامات ترکیه وارد آنکارا شد. مراسم استقبال از او در فرودگاه با حضور معاون شهردار آنکارا صورت گرفت و نخستین برنامه‌اش دیدار از ساختمان پارلمان ترکیه بود که در شب کودتای ماه گذشته هدف حمله هوایی کودتاچیان قرار گرفت. او سپس به دیدار اردوغان رفت و قبل از آن در مکالمه کوتاهی با خبرنگاران گفت، کاش فتح‌الله گولن در آمریکا نبود و جای دیگری ساکن بود. موضوع مذاکرات بایدن با اردوغان، درخواست ترکیه از آمریکا برای تحویل دادن گولن است.


8119315
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است