استانی 14:35 - 17 خرداد 1399
معاون شهردار یزد:
ایسنا/یزد معاون خدمات شهری شهرداری یزد با اشاره به نبود ابزارهای قانونی جدی برای مقابله با تخلفاتی مانند قطع شبانه درختان، گفت: معتدم جزای چنین جرمی باید معادل جریمه قطع عضو از یک بند تا یک دست انسان شود تا شاید دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

جزای قطع شبانه درختان باید معادل جریمه قطع عضو باشد

«حسین صالحیان» در نشست هم‌اندیشی مسئولان و نهادهای محیط زیست شهری که امروز شنبه هفدهم خردادماه در بوستان طوبی شهر یزد با حضور اصحاب رسانه و به مناسبت گرامیداشت دهه محیط زیست برگزار شد، با بیان این که دغدغه محیط زیست باید فراگیر شود، اظهار کرد: همه افراد در هر جامه و لباسی وظایفی را نسبت به محیط زیست به عنوان عامل ابقای حیات بر عهده دارند و شهرداری نیز در همین راستا برای حفظ محیط زیست اقداماتو تلاش‌هایی را مد نظر دارد.

وی حفظ باغات و فضای سبز شهری را یکی از اقدامات مورد نیاز در حفظ محیط زیست شهری دانست و با اشاره به اقدام به تملک و حفظ آن توسط این دستگاه، تصریح کرد: متاسفانه در برخی از موارد حفظ باغات، خارج از محدوده و توان شهرداری است که نمونه این موارد بریدن و قطع شبانه درختان توسط مالکان و تنها اکتفا به پرداخت جریمه است.

این مسئول نبود ابزاری قانونی به منظور برخوردی جدی با قطع درختان را عامل تداوم تخلفات مربوط به قطع درختان دانست و گفت: تنها ابزار قانونی شهرداری در برخورد با چنین تخلفاتی، جریمه است و البته بنا به گفته مسئولان قضایی اقدامات دیگری نیز در این زمینه وجود دارد، اما زمانی شاهد پایان قطع درختان در یزد خواهیم بود که ابزار قانونی محکم‌تری در دست باشد.

وی که معتقد است ابزارهای قانونی در این راستا باید به محکمی قطع عضوی از بدن فرد مجرم باشد، تصریح کرد: به اعتقاد من، میزان این جرم باید به اندازه جریمه قطع عضو از یک بند تا یک دست از سوی حاکم شهر باشد تا شاید دیگر شاهد قطع موجودات زنده در یزد نباشیم و داستان قطع ده‌ها و صدها هکتار درخت به ویژه در اقلیم‌های خاص به طور غیرقانونی و شبانه نباشیم.

معاون شهردار یزد که معتقد است ابزارهای قانونی در این راستا باید به محکمی قطع عضوی از بدن فرد مجرم باشد، گفت: میزان این جرم باید به اندازه جریمه قطع عضو از یک بند تا یک دست از سوی حاکم شهر باشد تا شاید دیگر شاهد قطع موجودات زنده در یزد نباشیم.صالحیان به اقدامات موثری در حوزه فضای سبز شهری و آبیاری توسط شهرداری وقت خبر داد و گفت: با وجود اقدامات شهرداری‌های گذشته، شورای اسلامی شهر یزد در سال جاری اعتباراتی را به این حوزه تخصیص داده است، به طوری که بهره‌برداری از سیستم نوین پساب و استفاده از آب‌های زیر سطحی و حرکت به سوی جداسازی آب خام و شرب، استفاده از آب شرب به کمتر از چهار درصد، حذف کنتورهای آب آشامیدنی و استفاده از منابع آبی غیرآشامیدنی و همچنین استفاده از چاه‌های مجموعه سازمان سیما و منظر شهردرای یزد از جمله این اقدامات است.

وی با تاکید بر این که امکان توقف طرح‌های فضای سبز وجود ندارد، گفت: از آنجایی که فضای سبز طرحی قابل توقف نیست باید اقدامات موثری در این زمینه انجام شود تا بتوانیم علاوه بر حفظ فضای سبز توسعه آن را در استان یزد داشته باشیم.

صالحیان با اعتراض نسبت به نبود مدیریت پساب‌های صنعتی و بهداشتی اظهار کرد: در حالی تولیدکنندگان این پساب‌ها متولی اصلی هستند که به هیچ عنوان مدیریتی بر آن‌ها اعمال نمی‌شود و شهرداری نسبت به ساماندهی این پساب و زباله‌ها و همچنین ضایعات و نخاله‌های ساختمانی اقدام کرده است.

وی به تصویب اعتبار 13 میلیارد تومانی به کارخانه کمپوست توسط شورای شهر یزد اشاره کرد و گفت: امسال اولین سالی است که بودجه‌ای به این میزان اختصاص داده شده و جزو اولویت‌های اجرایی شهرداری است اما مابقی شوراها در گذشته مبالغی کمتر از یک میلیارد تومان برای این کار خانه در نظر گرفته بودند.

معاون شهردار یزد از نبود حمایت در زمینه تخصیص راراضی شهرک ضایعات، عوارض حضور مهاجران، عدم تفکیک زباله توسط مردمو حاشیه نشینی در یزد نیز گلایه کرد و به خبرنگار ایسنا گفت: در خصوص مساله حاشیه نشینی شهردرای ناگزیر به ارائه خدمات به این مناطق است در حالی که بودجه و اعتبار و افزایش نیرویی در این زمینه را نیز شاهد نیستیم چرا که علاوه بر دیده نشدن چنین بودجه‌ای از سوی دولت، درامد شهرداری بر پایه عوارض نیز شامل حال این مناطق نمی‌شود.

محیط زیست با وجود ابزارهای قانونی قدرت برخورد ندارد

دکتر «مهدی مختاری» عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد، استادیار و مسئول مرکز تحقیقات علوم و فناوری محیط زیست یزد نیز در این نشست با بیان این که محیط زیست در کشور ما به بسیار مظلوم و مغفول از نگاه تمام دولت‌هاست، گفت: در هیچ دولتی دغدغه محیط زیست وجود نداشته و تنها رجوع به بودجه کشور با این ساختار و در سازمان محیط زیست گویای بی‌توجهی به این حوزه از سوی دولت‌هاست.

وی محیط زیست را دغدغه مردم و برخی از دلسوزان این حوزه دانست و گفت: رسانه‌ها باید مطالبه گر و دغدغه‌مند باشند چرا که هر روز وضعیت بدتری را در زمینه‌های منابع طبیعی، قطع درختان، منابع آبی و سایر موارد در استانمان شاهد هستیم.

این مسئول سیستم عملکرد سازمان محیط زیست را بر پایه تساهل و تسامح دانست و گفت: محیط زیست با وجود ابزارهای قانونی قدرت مقابله با برخی از آلایندگان به ویژه با نگاه اقتصادی و سیاسی را ندارد و اگر دغدغه‌ای در این راستا وجود نداشته باشد وضعیت بدی در انتظار محیط زیست به خصوص منابع آب و خاک خواهد بود.

رسانه‌ها مدیران را حساس کنند

«سپنتا نیکنام» رییس کمیسون خدمات شهری و عضو شورای شهر یزد با اختصاص زمان خود به پرسش و پاسخ خبرنگاران، در بخشی از سخنان خود با اشاره به غفلت و کمبود حساسیت مدیران نسبت به مسئله محیط زیست شهری اظهار کرد: این دهه که به منظور ایجاد حساسیت بیشتر در بین مدیران استان به ویژه مدیران شهری در زمینه محیط زیست شهری به همین مناسبت نامگذاری شده است نیازمند توجه بیشتری از سوی رسانه‌هاست.

وی با بیان این که 70 درصد زباله‌های یزد فسادپذیر هستند به ضرورت فرهنگسازی در این زمینه اشاره کرد و گفت: امسال با اپلیکیشن خریداری زباله خشک، این زباله‌ها جمع آوری و خریداری می‌شوند به طوری که در این اقدام منفعت شخصی و منفعت مالی به هم گره خورده و اتفاق بزرگی رخ می‌دهد.

البته «محمدرضا کوچک زاده» معاون اداره کل محیط زیست استان یزد نیز به عنوان نماینده این سازمان با تاخیر در نشست حاضر و سخنانی را در باره دهه محیط زیست ارائه کرد.

انتهی پیام


10562398
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است