اقتصادی 03:47 - 08 مرداد 1393
دادگاه گفته مقامات روسیه، زیر نظر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری آن کشور سیستم قانونی را تا حد ورشکستگی شرکت یوکوس دست‌کاری کردند و بعد میخائیل خودورکوفسکی، رئیس آنرا بخاطر تقلب و فرار از پرداخت مالیات زندانی کردند.

غرامت 50 میلیارد دلاری روسیه به یوکوس

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز، سایت بی بی سی در خبری با عنوان"دادگاهی در لاهه از روسیه خواسته ۵۰ میلیارد دلار به شرکت نفتی یوکوس غرامت بدهد" نوشت: دادگاه داوری لاهه به نفع سهام‌داران شرکت عظیم نفتی منحل شده یوکوس به بزرگترین غرامت در تاریخ رای داده و روسیه را به پرداخت ۵۰ میلیارد دلار خسارت محکوم کرده است.



 

 بی بی سی افزود: دولت روسیه بعد از این تصمیم اعلام کرد که علیه این حکم تقاضای استیناف خواهد داد.



وزارت دارایی روسیه گفت که این حکم "دارای ایراد"، "یک طرفه" و "از نظر سیاسی جانبدارانه" است.



این وزارتخانه افزود که دادگاه مزبور در لاهه "برای رسیدگی به این مساله صلاحیت حقوقی نداشته است."



گام بزرگ



سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه گفت: " طرف روسی و همه نمایندگان روسیه در این روند (قضایی)، بدون شک تمام امکانات قانونی را برای دفاع از موضع آن کشور بکار خواهند گرفت."



این دعوای حقوقی از طریق شرکت مالی جی‌ام‌ال، یک شرکت فرعی که قبلا بزرگترین سهام‌دار یوکوس بود، به دادگاه ارائه شده بود.



تیم اوسبورن، مدیر اجرائی شرکت جی‌ام‌ال گفت: "اغلب سهام‌داران شرکت نفتی یوکوس، برای زیان ناشی از مصادره غیرقانونی شرکت نفتی یوکوس غرامت نگرفته‌اند."



"این تصمیم برای سهام‌داران این شرکت که حدود ده سال برای این تصمیم جنگیده‌اند، قدم بزرگی به جلوست."



'تاریخی'



بر اساس گفته‌های امانوئل گیل‌لارد، وکیل شاکی‌ها، علاوه‌بر به ورشکستگی کشاندن یوکوس، روسیه همچنین دارایی‌های آن شرکت را با اهداف سیاسی به بازرگانان دولتی فروخته است.



آقای گیل‌لارد گفت: "این یک برد تاریخی است. حالا بر اساس این روند قضایی روشن شده است که عملیات فدراسیون روسیه برای اخذ مالیات رفتاری غیر‌قانونی بوده، ولی پیش از آن با هدف تخریب یوکوس و مصاده غیرقانونی دارائی‌های آن به سود شرکت‌های دولتی روسنف و گازپروم بوده است."



شرکت عظیم نفتی یوکوس در سال ۲۰۰۷، یکسال بعد از اعلام ورشکستگی آن منحل اعلام شد.



این شرکت در کنترل میخائیل خودورکوفسکی ثروتمندترین فرد آن زمان روسیه بود.



آقای خودورکوفسکی بعد از فروپاشی اتحاد شوروی یوکوس را به بزرگترین شرکت سهامی نفتی روسیه تبدیل کرد.



او در سال ۲۰۰۳ به دلیل تقلب و فرار از مالیات بازداشت و به ده سال زندان محکوم شد ولی ماه دسامبر گذشته بخشیده شد.



شرکت دولتی روسنف حجم بزرگی از دارائی‌های یوکوس را در یک مزایده خرید با آنکه آن شرکت ورشکسته اعلام شده بود./110



 


4354829
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با توجه به شرایط اقلیمی و منابع آبی و خاکی کشور، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش خسارت سیل و مقابله با خشکسالی تاثیر بسزایی دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سیاح گفت: مجوز‌های کاغذی ۲۶ اردیبهشت ماه امسال پایان می‌پذیرد و دستگاه‌های اجرایی و صاحبان مجوز‌های کاغذی، مکلفند مجوز‌های خود به الکترونیکی و شناسه یکتا را تسریع کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودرو‌های شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: طی سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۴ میلیون تن نهاده (جو، ذرت و کنجاله سویا) به نظام بهره برداری دام و طیور کشور توسط این شرکت عرضه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور سازمان راهداری گفت: مسافران با توجه به وقوع سیل و انسداد مسیر‌ها از سفر به جنوب کشور پرهیز کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: سال گذشته بیش از ۲ هزار واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان پایش و مورد بررسی قرار گرفتند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مالیات بر عوارض گمرکی واردات و ارزش افزوده کالا‌های اساسی همچنان یک درصد تعیین شده و هرگونه افزایش قیمتی تخلف محسوب می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت گفت: ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه ماه آینده ۸ تا ۱۰ هزار خودرو‌های برقی در معرض واگذاری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲.۳۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: گندم به عنوان یک غله مهم و استراتژیک در کشور بیش از ۴۰ درصد انرژی و پروتئین مورد نیاز را تامین می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است