فرهنگی‌هنری 13:41 - 30 فروردین 1393
محققان موفق به کشف شواهدی از مرگ انسان‌ها در شیلی با سم آرسنیک در 1500 سال قبل شدند.

کشف شواهدی از مسمومیت با آرسنیک در 1500 سال قبل

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این انسان‌ها به طور طبیعی با نمک مومیایی‌ شده و سال‌ها قبل در محوطه‌های تاریخی شمال شیلی کشف شدند.

به گزارش ساینس‌دیلی، این مومیایی در کاوش‌های باستان‌شناسان در دره‌ای در صحرای آتاکاما شیلی کشف شده و به دلیل دمای خشک و ثابت این صحرای پوشیده از نمک، سال‌ها در بهترین شرایط ممکن حفظ شده‌اند.

از حدود سه سال قبل مطالعات علمی روی مومیایی‌ها توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا آغاز شده و آنها در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که آنها در قالب یک مراسم مذهبی با آرسنیک مسموم شده‌اند، این در حالیست که تا کنون تصور می‌شد استفاده از سمومی مثل آرسینک به قرنهای اخیر تعلق دارد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا همچنین با بررسی محتویات معده و بدن مومیایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که آنها قبل از مسموم شدن بشدت شکنجه شده و گرسنگی داده شده‌اند.

چند ماه قبل نیز محققان پس از بررسی 56 مومیایی که در سال 2009 در صحرای آتاکاما شیلی کشف شده‌ بودند از مصرف نیکوتین توسط آنها در 2100 سال قبل خبر دادند. آنها همچنین با بررسی مومیایی‌ها از آثار زیادی از ماده نیکوتین در بدن 35 مومیایی یافته‌اند که نشان می‌دهد که مردمان این منطقه هزاران سال قبل از ماده‌ای شبیه به سیگار استفاده می‌کرده‌اند.

قرار است نتایج کامل تحقیقات درباره مسمومیت با آرسنیک در ماه‌های آتی در نشریه تخصصی کالج باستان شناسی دانشگاه کالیفرنیا چاپ شود.

انتهای پیام


3519202
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک فعال و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در دنیای مدرن و همین طور، روش‌های راستی‌آزمایی اخبار توضیحاتی داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است