علمی فناوری 19:08 - 02 بهمن 1397
در دومین نشست تخصصی تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی مطرح شد؛
عضو هیات علمی دانشگاه کاشان با تاکید بر اینکه باید بررسی کنیم تعیین منطق کارکردهای دانشگاه چیست و چه کسی باید آن را تعیین کند،گفت: همه کارکردهایی که در یک جامعه مدنی باید وجود داشته باشد را از دانشگاه نخواهیم. چون در کشور خلأ حزب، NGO و کانون تفکر داریم نمی‌توانیم ماموریت‌های پایدار آنها را به دانشگاه بسپاریم. کارکردهای تکنیکی دانشگاه در کشور ما به لحاظ انتظار عمومی دولت‌ها ناموفق نبوده است. این جمله که بعضی گفته‌اند دانشگاه شکست خورده، باید تعبیر شود. دانشگاه را به تولید و انتشار دانش تقلیل ندهیم. ما در تربیت انسان‌های فرهیخته خیلی موفق نبودیم.

در زمینه تربیت انسان‌های فرهیخته خیلی موفق نبودیم

به گزارش ایسنا، دکتر بهزاد سلطانی در دومین نشست تخصصی تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی که امروز عصر در مرکر تحقیقات سیاست‌های علمی کشور برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: کارکردهای تکنیکی به شش دسته آموزش، پژوهش، تولید انسان فرهیخته، کارآفرینی، توسعه اقتصادی منطقه‌ای و توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: کارکردهای هنجاری هم به هفت بخش آزادی علمی، عقلانیت، استقلال، اندیشه‌ورزی، یادگیری و عشق به یادگیری، نوآوری، اخلاق حرفه‌ای و کار گروهی تقسیم می‌شود. کارکردهای هنجاری روح دانشگاه است و اگر کارکردهای هنجاری نباشد دانشگاه در کارکردهای تکنیکی هم ناکارآمد خواهد بود. البته این جمله جای علامت سوال دارد و باید درباره آن بحث شود.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در ادامه به بیان گزیده‌ای از تاریخ آموزش، پژوهش و تولید انسان‌های فرهیخته در دانشگاه‌های جهان پرداخت و درباره تجاری‌سازی دانشگاه‌ها گفت: نباید تصور کرد که برخی فعالیت‌های نابودکننده که در دانشگاه‌ها انجام می‌شود، جزو تجاری‌سازی آموزش است. در دانشگاه نوع دوم فعالیت‌های دانشگاه معطوف به نیاز جامعه است و هدف از پژوهش، مقاله آی‌اس‌آی و ارتقاء رتبه علمی نیست بلکه حل مشکل جامعه است.

سلطانی با اشاره به تعداد بالای دانش‌آموختگان دانشگاهی در ایران گفت: تعداد بالای فارغ‌التحصیلان می‌تواند بزرگترین مزیت کشور باشد. اما ما با این مزیت چه کردیم؟ ۲۷ درصد نرخ بیکاری که بالای ۷۵ درصد آنها را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند کاری بوده که ما با بزرگترین مزیت کشور کردیم.

سلطانی در پایان با بیان اینکه در گذشته در دانشگاه ۹۵ درصد پتانسیل آن صرف آموزش می‌شد، ۵ درصد پژوهش، صفر درصد کارآفرینی و صفر درصد توسعه اقتصاد منطقه‌ای گفت: در حال حاضر این میزان به ۷۰ درصد در آموزش، ۲۰ درصد پژوهش و ۱۰ درصد کارآفرینی است و صفر درصد توسعه اقتصاد منطقه‌ای است، در آینده این میزان باید به ۴۰ درصد در آموزش، ۳۵ درصد پژوهش، ۲۰ درصد کارآفرینی و ۵ درصد توسعه اقتصاد منطقه‌ای برسد. در حال حاضر ۲۶۴۰ دانشگاه به معنای مرکز آموزشی، ۷۰۰ موسسه پژوهشی و چند هزار تشکل دانشجویی و ۴۳ پارک فناوری و ۱۴۰ مرکز رشد در کشور داریم.

انتهای پیام


10035474
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ روی ویژگی‌های هوش مصنوعی سلامتی‌محور حلقه‌ی هوشمند خود تمرکز ویژه‌ای خواهد داشت.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به گزارش وبگاه خبری Reuters، مدیر اجرایی تیک‌تاک امید دارد در چالشی قانونی برای ادامه حیات و فعالیت در ایالات متحده، برابر دولت آمریکا پیروز شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کاربران تردز از ماه فوریه تاکنون، حدود ۲۰ میلیون افزایش کاربر داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش از دادن امتیاز ویژه به دانشجو معلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سرکلاس درس می‌روند خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوشیدنی‌های دارای فیبر می‌توانند میان وعده خوبی برای کودکان باشند و مایعات بدن آنها را تامین کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان فضایی گفت: در داخل کپسول زیستی مناسب برای پرتاب انسان باید شرایط زیستی فراهم باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش گفت: نتایج اولیه نوبت اول آزمون سراسری در نیمه مرداد اعلام می شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت OpenAI فناوری Voice Engine خود را جمعه گذشته رونمایی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان چینی آزمایشی ابداع کرده‌اند که سه نوع سرطان را تنها با یک قطره خون خشک شده و در عرض چند دقیقه تشخیص می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و همچنین گروه آزمایشی علوم انسانی راس ساعت ۸ صبح شروع شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است