علمی فناوری 12:11 - 06 آذر 1394
شفیعی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه تهران:
رئیس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای با بیان اینکه رشته‌های این دانشگاه بیشتر بر مبنای نیاز بازار است، گفت: دانشگاه فنی حرفه‌ای این افتخار را دارد که بیش از 70 درصد فارغ‌التحصیلانش جذب بازار می‌شوند.

بیش از 70 درصد نیروهای فنی و حرفه‌ای جذب بازار کار می‌شوند/ شناسایی بیش از 30 رشته جدید

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مسعود شفیعی رئیس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران (6 آذر 94) در معرفی دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: این دانشگاه یک دانشگاه تازه تاسیس است که مجلس شورای اسلامی در سال 90 طبق ماده 23 برنامه 5 توسعه مصوب کرد آموزشکده‌هایی که وابسته به وزارت آموزش و پرورش هستند و دوره‌های دو ساله تکنسینی را بعد از هنرستان و کار و دانش برعهده دارند مجتمع شده و تشکیل یک دانشگاه مهارتی را بدهند و به وزارت  علوم وابسته شوند.

وی افزود: قدمت این دانشگاه‌ها از یک طرف به سال 90 برمی‌گردد یعنی 5 سال و از یک طرف هم به سال 44 که آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای تاسیس شدند برمی‌گردد یعنی 44 سال.

شفیعی ادامه داد: در دنیا تمام دانشگاه‌ها به دو دسته عرضه محور و تقاضا محور تقسیم بندی می‌شوند. بیشتر دانشگاه‌های ایران عرضه محور و تئوری محور هستند و دانشگاه‌های تقاضا محور بیشتر به فکر جامعه، صنعت و بازار هستند. یعنی برنامه‌های آنها بر اساس نیاز صنعت تدوین می‌شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: نسل اول دانشگاه‌ها آموزش محور بود، در نسل دوم به پژوهش در کنار آموزش توجه شد و نسل سوم که الان در آن هستیم باید آموزش، پژوهش محور بوده و ارتباط صنعت و دانشگاه باید مدنظر باشد، یعنی علم به ثروت و فناوری تبدیل شود. ارتباط صنعت و دانشگاه به این معنی است که علم ما به صورت فناوری در آید یعنی اقتصاد دانش بنیان اتفاق بیفتد. یعنی علم ما به فناوری اقتصاد و ثروت تبدیل شود.

رئیس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای افزود: مقوله‌ای که مقام معظم رهبری و مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی اشاره داشتند این است که نیروهای فارغ التحصیل بتوانند شغل پیدا کنند و دانشگاه ما این افتخار دارد که بیش از 70 درصد نیروها جذب بازار می‌شوند.

شفیعی با اشاره به رشته‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: رشته‌های این دانشگاه بیشتر بر مبنای نیاز بازار است. در بازدید از استان‌ها خدمت 7 استاندار رسیدم که آن‌ها از ما تشکر کردند بابت اینکه نیروهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای خودشان وارد بازار کار می‌شوند.

وی گفت: ما این توانمندی را داریم که فارغ‌التحصیلان لیسانس را بگیریم و برای دوره‌های سه، ماهه 5 ماهه و یا 6 ماهه برای بازارهای خاص تربیت کنیم.

شفیعی با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای پنجه‌های کارآمد دارند، گفت: این مسئله چیزی است که در دنیای پیشرفته هم به آن توجه می‌شود.

وی ادامه داد: در کشور ما مدرک گرایی خیلی جایگاه پیدا کرده اخیرا هم ما نگران این هستیم که فارغ‌التحصیلان تکنسین بروند و در کارشناسی ناپیوسته ادامه تحصیل دهند در صورتی که باید حداقل 40 درصد نیروهای فارغ التحصیل در کشور ما تکنسین باشند.

رئیس دانشگاه فنی‌و حرفه‌ای اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته به ازای هر 5 تکنسین یک کارشناسی وجود دارد ولی متاسفانه در کشور ما  این موضوع برعکس است و نیاز است در این رابطه یک فرهنگسازی صورت گیرد.

وی افزود: باید برای اینکه نیروهای فارغ التحصیل ما به جای جذب بازار ادامه تحصیل بدهند و یا مهاجرت کنند، فکری شود.

شفیعی یادآور شد: ما برای جذابیت بیشتر بیش از 30 رشته جدید مانند نانو، هسته‌ای، هوافضا و آی سی تی را شناسایی کردیم. از طرف دیگر ما به دنبال این هستیم که کارشناسی فنی و حرفه‌ای را راه‌اندازی کنیم. این شبیه کارشناسی‌های کشور آلمان است.

وی گفت: ما به نام دانشگاه‌های کارآفرین نام گذاری شدیم در دانشگاه‌های ما باید هر فردی بتواند چند نفر دیگر را سر کار بیاورد. کارآفرین باید به معنای واقعی کار خلق کند.

شفیعی در ادامه با اشاره به وجود 172 مرکز دخترانه و پسرانه دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: یکی از مزایای دانشگاه‌های ما تک جنسیتی بودن دانشگاه‌ها است، و دخترها از پسرها جدا هستند و یک سوم تمام مراکز خواهران هستند.

وی گفت: توجه خاص به ارتباط صنعت و دانشگاه‌های بین‌الملل داریم. باید کارآفرینی را وارد دانشگاه‌هایمان کنیم. کشور آلمان در این زمینه موفق بوده و چندین جلسه با آنان داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ارتباطی بین دانشگاه و صنعت به شکل واقعی در حال انجام است، گفت: کنگره صنعت و دانشگاه 20 سال است در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و در این راستا به موفقیت‌های خوبی نیز دست یافته ‌ایم.

شفیعی در خاتمه اظهار داشت ان‌شاءالله با کمک عزیزان و برکت این ایام بتوانیم کارهای بزرگی را داخل این مملکت انجام دهیم و فارغ‌التحصیلان ما سربار جامعه نباشند و در اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان جایگاه خوبی داشته باشند.

http://fna.ir/JAORSQ

7434590
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نیک فرجام گفت: سیستم هوشمند گلخانه مستقل در مناطق مختلف گلخانه و یا به صورت یکپارچه با سیستم مرکزی جهت پایش و کنترل پارامترهای مختلف به کار گرفته می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مایکروسافت قابلیت جدیدی را تحت عنوان ترجمه هوشمند پیام‌ها در مکالمات Microsoft Teams معرفی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است