فرهنگی‌هنری 10:20 - 07 اردیبهشت 1396
کتاب «عدالت» نوشته مایکل سَندِل با ترجمه افشین خاکباز توسط نشر نو به چاپ دوم رسید.

«عدالت» برای دومین بار چاپ شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «عدالت» نوشته مایکل سندل با ترجمه افشین خاکباز به تازگی توسط نشر نو به چاپ دوم رسیده است. این کتاب، یکی از عناوین مجموعه «کتابخانه فلسفه زندگی» است که توسط این ناشر چاپ می‌شود.

مایکل سندل فیلسوف سیاسی معاصر آمریکایی و استاد دانشگاه هاروارد است. بیشتر شهرت او به خاطر برگزاری دوره آموزشی «عدالت» در دانشگاه هاروارد است که طی ۳۰ سال گذشته بیش از ۱۵ هزار نفر دانشجو داشته است.

این کتاب، مطالب یک دوره درسی را شامل می‌شوند که توسط نویسنده اثر ارائه شده‌اند. سندل تجربه حدود ۳۰ سال تدریس فلسفه سیاسی را به دانشجویان دوره کارشناسی دارد و می‌گوید که در بسیاری از این سال‌ها، درسی به نام «عدالت» را تدریس کرده است. او می‌گوید: فلسفه سیاسی موضوعی استدلالی است و بخشی از لذت تدریس عدالت این است که دانشجویان را به بحث متقابل با فیلسوفان، با یکدیگر و با من وادار می کند.

سندل همچنین درباره نوشتن کتاب «عدالت» نوشته است: نگارش کتاب با تدریس یک دوره، با وجود موضوع مشترک، تفاوت بسیاری دارد. بنابراین برای نگارش این کتاب، بسیاری از مسائل را از صفر شروع کردم.

اجاره کردن رحم یا فروش کلیه کار درستی است؟ سقط جنین اخلاقی است یا خیر؟ آیا مالیات گرفتن عادلانه است؟ خدمت سربازی باید اجباری باید یا داوطلبانه و آیا خریدن آن عادلانه است؟ و ... سوالاتی هستند که سندل برای پاسخ به آن‌ها، نظرات و دیدگاه های فیلسوفان مختلف را از ارسطو تا کانت و رالز بررسی کرده و با نشان دادن نقاط قوت و ضعف آن‌ها به پاسخگویی پرداخته است.

این کتاب ۱۰ فصل دارد که به ترتیب عبارتند از: «چه کاری درست است؟»، «اصل بیشترین سعادت/فایده گرایی»، «آیا مالک خویشتنیم؟ /اختیارگرایی»، «خرید خدمت: بازار و اخلاق»، «آنچه اهمیت دارد، انگیزه است/ایمانوئل کانت»، «دفاع از برابری/جان رالز»، «در دفاع از تبعیض مثبت»، «چه کسی مستحق چه چیزی است؟ / ارسطو»، «چه چیزی به یکدیگر مدیونیم؟ معمای وفاداری» و «عدالت و خیر همگانی».

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

این که جامعه ما این چیزها را ارزشمند می‌شمارد ثمره کار ما نیست. فرض کنید ما، با استعدادهایی که داریم، به جای جامعه‌ای که از نظر فناوری پیشرفته است و به فرایندهای قضایی وابستگی زیادی دارد، در جامعه‌ای شکارچی یا جنگجو زندگی می‌کردیم، یا در جامعه ای بودیم که بالاترین پاداش و وجهه را به کسانی می‌داد که از قدرت جسمی یا پارسایی دینی برخوردار بودند. آن گاه استعدادهای ما به چه دردی می‌خورد؟ مسلما این استعدادها نمی‌توانست ما را به جایی برساند. بدون شک، برخی از ما استعدادهای دیگری را در خود پرورش می‌دادیم. ولی آیا در آن صورت، ارزش و فضیلت ما در مقایسه با شرایط کنونی کمتر می بود؟

پاسخ رالز به این پرسش منفی است. شاید به درستی درآمد کمتری می‌داشتیم. ولی اگرچه استحقاق درآمد کمتری را می‌داشتیم، ارزش و شایستگی ما در مقایسه با دیگران کمتر نمی شد. در جامعه ما نیز همین مسئله درباره افرادی که از جایگاه‌های پر وجهه بی‌نصیب اند و از استعدادهایی که جامعه کنونی به آن‌ها پاداش می‌دهد بهره چندانی نبرده‌اند صادق است.

این کتاب با ۳۸۴ صفحه، شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۳۴۰ هزار ریال منتشر شده است.


9045814
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» طی سی روز، بیش از ۴۶۹۰ ساعت از سوی کاربران کتابخانه‌های عمومی به طرح بهار در بهار اختصاص یافت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه‌ای از مستند‌های تک قسمتی یا مجموعه مستند با موضوعات اجتماعی، فرهنگ مقاومت و تاریخی در این هفته از شبکه افق سیما پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جامعه صنفی تهیه‌کنندگان علیه برخی سینمادارانی که بیشتر از قدرالسهم توافقی، عایدی دارند، بیانیه‌ای صادر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مستند «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه جشنواره محیط زیستی آسیا CMS VATAVARAN در سال ۲۰۲۴ در دهلی نو هند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صحرا اسدالهی جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره بین‌المللی زنان بیروت دریافت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران گفت: حریم کوشک امیر سلیمانی واقع در منطقه ۱۵ تهران پس از مدت‌ها تعیین شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آمار فروش نمایش‌های مجموعه تئاترشهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون صدای رسانه ملی، برنامه‌های شبکه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برخی از هنرمندان موسیقی در نیمه اول اردیبهشت ماه کنسرت‌هایی را تدارک دیده‌اند که بیشتر آنها همچنان در گونه موسیقی پاپ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سعدی یکی از شاعران نامدار پارسی است که غزلیاتش شهرت فراوانی دارند و به باور بسیاری از استادان زبان و ادبیات پارسی، تصحیح آن‌ها کار ساده‌ای نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است