فرهنگی‌هنری 14:15 - 23 آبان 1398
علی‌عسکری هدف آینده صدا و سیما را در فضای مجازی، اعلام کرد:
رییس صدا و سیما در اختتامیه شانزدهمین اجلاس فناوری رسانه با بیان اینکه صداوسیما خدمات و سرویس‌های فرهنگی خود را به‌طور رایگان به مردم ارائه می‌دهد، گفت: راهبرد ما این‌ است که خدمات و سرویس‌های صدا و سیما را در بستر فضای مجازی و شبکه‌های موبایلی به وصورت رایگان به مردم ارائه کنیم.

محصولات صدا و سیما به‌صورت رایگان در اختیار مخاطبان

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی صدا و سیما، علی عسکری گفت که در اجلاس سه‌روزه فناوری رسانه ۱۰ کمیسیون مختلف، ۴۰ نشست تخصصی و۲۶۰ ایده جدید که به محصول هم رسیده و تعداد قابل توجهی از آن‌ها ایده‌های همکاران آنها در سازمان است، برگزار شد.

عسکری با بیان اینکه در دنیای امروز، ماهیت رسانه‌ها به توانمندی رقابت‌پذیری آن‌ها بستگی دارد، گفت: اگر یک رسانه این توان را نداشته باشد، نمی‌تواند رقابت کند و از صحنه رقابت محو و نابود می‌شود. نقش فناوری رسانه نیز در این رقابت بسیار تعیین‌کننده است؛ یعنی کسی که در تراز بالایی از فناوری رسانه باشد به تاب‌آوری و مقاومت کمک می‌کند و باعث می‌شود که یک رسانه برتر، مقاوم و رقابت‌پذیر باشد. بنابراین فناوری رسانه در سه ساحت گوناگون می‌تواند به این امر کمک کند. اول در زمینه تولید؛ یعنی کسی که دارای تراز بالای فناوری باشد تولیداتش باکیفیت‌تر خواهد بود که عنصر رقابتی مهمی است. علاوه بر این، فناوری رسانه در زمینه سرویس‌ها و خدمات نیز بسیار موثر است به این معنا که هر چقدر توانایی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بالا برود، توانایی ارائه سرویس‌ها نیز ارتقا می‌یابد که این امر در ضریب انتشار مؤثر خواهد بود.

وی ادامه داد: فناوری رسانه در زیرساخت‌ها، فیبر نوری و همچنین شبکه دسترسی موبایل نیز تأثیر دارد. آنچه مهم است اینکه در بین همه فناوری‌ها، پهن‌باندها و گسترش زیرساخت‌های آن سرعت بیش‌تری یافته است. در آینده نیز تمرکز بر استفاده از فناوری سایبر قرار می‌گیرد و فضای مجازی و اینترنت روند و رشد فزاینده‌ای پیدا کرده است و این یک علامت و هشدار مهم برای ماست که باید آن را جدی بگیریم. راهبرد ما این‌ است که خدمات و سرویس‌های صدا و سیما را در بستر فضای مجازی و شبکه‌های موبایلی هم رایگان به مردم ارائه کنیم. گرچه در زمینه پهن‌باند فضای مجازی کار می‌کنیم اما به‌عنوان رسانه‌ای فراگیر، ساحت دیگری فراروی ما است که در آن به‌عنوان تسهیل‌گر عمل خواهیم کرد. در این فضا در کنار همه فعالان بخش خصوصی خواهیم بود تا فوران تولیدات در این فضا ایجاد شود و جوانان ایرانی محصولات فراوانی برای کشور تولید کنند.

او افزود: باید تولیدات داخلی را شکوفا کنیم؛ چراکه اگر افراد توانمند بتوانند تولید کنند، با تعامل و هم‌افزایی در این عرصه، حضور فعالی خواهیم داشت. صدا و سیما می‌کوشد با یاری گرفتن از نیروهای توانمند، جبهه‌ای ملی در مقابل این هجمه در فضای پهن‌باند شکل دهد.  امروز آمریکایی‌ها از اینترنت علیه سایر کشورها و ملت‌ها استفاده می‌کنند و از آن برای جذب منافع خودشان بهره می‌برند. آن‌ها می‌کوشند مرزهای کشورها را درهم بشکنند و بر فرهنگ و هویت ملت‌ها چیره شوند. این راهبردی است که آن را تئوریزه و از طریق اینترنت عملی می‌کنند.

عسکری بیان کرد: امروز کشورهایی چون عراق، لبنان، هنگ کنگ، بولیوی درگیر این هدف آمریکایی‌ها شده‌اند و آنچه امروز در این کشورها شاهد هستیم، نتیجه همین موضوع است.

همچنین رضا علیدادی - معاون توسعه و فناوری رسانه - در این برنامه اظهار کرد: یکی از موضوعات و محورهایی که مقام معظم رهبری در صنعت رسانه مطرح فرمودند، موضوع توجه به پژوهش و حرکت کشور در مسیر پیشرفت بوده است، علمی‌ که مبنای آن داخلی باشد و از مرحله ترجمه و کپی‌سازی، خارج و صرفاً بومی‌سازی و در مرحله تولید قرار گرفته باشد.افتخار می‌کنیم که در بخش علمی این اجلاس با دریافت ۱۲۵ مقاله که برای اولین‌بار در اجلاس شانزدهم به‌صورت علمی‌پژوهشی ارائه شد، یکی از این مطالبات را محقق کرده‌ایم و همچنان به سمت پیشرفت حرکت می‌کنیم. در نهایت ۲۹ مقاله پذیرش و انتخاب می‌شوند و ضمن ارائه، مورد استفاده کارشناسان و متخصصان حوزه صنعت رسانه قرار خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: موضوعات مختلفی همچون ورود به هوش مصنوعی در مجموعه‌های فناوری رسانه، نرم‌افزارهای مختلف تبدیل و ماشین‌های یادگیرنده، موضوعات مخابراتی و انتشار آن به بخش‌های مختلف در زمینه بهینه‌سازی‌ها و بهبودسازی‌ها و موضوعات استودیویی، معماری رسانه‌های نوین و مواردی که بیانگر پیشرفت علم در حوزه صنعت رسانه در سازمان است، در این بخش اجلاس ارائه شد. علاوه بر این نوآوری‌ها، فناوری‌های تولید هم برای اولین‌بار در این اجلاس ارائه شد که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

علیدادی گفت: ۱۴ محصول پیشرفته که در مراسم امروز به دست رئیس سازمان رونمایی شد، نشان از حرکت سازمان به سمت پیشرفت صنعت رسانه دارد. همچنین بررسی وضعیت فناوری، بررسی وضعیت مدیریتی، بررسی نقاط قوت و ضعف در حوزه صنعت رسانه و حوزه زیرساخت، از موضوعات مهم مدنظر این اجلاس بود. برگزاری ۴۰ نشست تخصصی با حضور نخبگان، خبرگان و استادان دانشگاه‌های مختلف نیز از اقدامات شایسته این اجلاس بود که امیدواریم بتوانیم از دانش و توان این نخبگان استفاده کنیم .

رییس اجلاس شانزدهم با اشاره به پیشرفت‌های صدا و سیما اظهار کرد: صداوسیما یک سازمان رو به توسعه و پیشرفت است؛ سازمانی که دائماً در حال گسترش زیرساخت‌ها و استفاده از خلاقیت‌ها و نوآوری‌هاست. البته محور مهمی‌که رئیس محترم سازمان برای رسانه‌ملی ترسیم کردند، توسعه عدالت‌محور و خدمت بی‌منت برای مردم شریف و عزیز ایران اسلامی است که نتیجه این سیاست خدمت‌مدارانه، توسعه دائمی در حوزه‌های مختلف و توسعه متوازن در تمام زنجیره‌های تولیدی، پخش و انتشار است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در این زمینه، استفاده از تجهیزات، امکانات و پیگیری موضوع توسعه و در نهایت بهره‌برداری و نگهداری هوشمندانه و کارشناسانه، اتفاقی است که به‌صورت دائمی در معاونت توسعه و فناوری‌رسانه در حال انجام است. توسعه تلویزیون دیجیتال، رادیوهای fm موج متوسط، توسعه زیرساخت‌های استودیوها و انتشار و انتقال ماهواره‌ای، دستاورد تلاش شبانه‌روزی متخصصان جوان صدا و سیما است. همه این موارد، نتیجه  اقداماتی است که در نمونه‌ای دیگر می‌توان به تکمیل پروژه سنگین‌سازی اتوماسیون‌های نوین و... که در حال انجام است، اشاره کرد.

علیدادی درباره برگزاری کمیسیون‌ها گفت: اجلاس شانزدهم با مد نظر قراردادن و ارزیابی عملکرد همکاران، کمیسیون‌هایی را تشکیل داد که هر یک از آن‌ها مواردی را به دقت مورد ارزیابی قرار دادند. به صورت کلی ۵۰۰ مدیریت فنی مورد ارزیابی قرار گرفته که در مرحله اول گزینش حدود ۹۰ مجموعه برتر معرفی و در جلسه پایانی ۳۱ مدیریت برگزیده شدند. توجه به خلاقیت و نوآوری، محور بسیار مهمی است که در این اجلاس مورد توجه قرار گرفته است و۲۶۰ طرح خلاقانه و مبتکرانه در این اجلاس ارائه شد که بیانگر سیاست اصلی سازمان است. به هر حال، تلاش ۴۱ ساله توسعه زیرساخت‌های سازمان صداوسیما و توسعه صنعت رسانه در کشور، در معرض دیدگان ما و شماست. دو مرتبه توسعه کامل زیرساخت‌ها، اتفاقی نادر در کشور تلقی می‌شود؛ نخست تکمیل ساختار و سیستم‌های آنالوگ و سپس تبدیل سیستم‌های توسعه‌یافته به دیجیتال، اتفاق بسیار مهمی است که در کشور رقم خورده است.

انتهای پیام


10293716
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است