استانی 12:57 - 18 خرداد 1399
در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد؛
ایسنا/یزد معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد از تلاش این اداره کل برای احیا و حفظ ابنیه بافت تاریخی و جهانی شهر یزد با ایجاد زیرساخت‌هایی تازه و جدید در جهت بهره‌برداری بهتر از این ظرفیت‌ها خبر داد.

طرح‌های سرمایه‌گذاری‌ اوقاف ناجی ابینه تاریخی یزد

«علی پورسلمان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به موقوفه بودن تعداد زیادی از ابنیه در عرصه و حریم شهر جهانی یزد، اظهار کرد: بناهای شاخصی مانند مسجد جامع کبیر، بقعه شاه کمالیه و زندان اسکندر از جمله بناهای تاریخی موقوفه در این بافت کهن هستند لذا می‌توان اداره کل اوقاف و امور خیریه را بازوی محرک و توانمندی در حفظ بناهای تاریخی و احیای آن‌ها دانست.

وی افزود: رسالت حفظ و احیای ابینه تاریخی هم راستا با اداره کل میراث فرهنگی و پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد همواره در دستور کار اداره کل اوقاف بوده است و به همین منظور تاکنون هفت طرح احیای موقوفات در بافت تاریخی به تازگی آغاز شده و تعدادی نیز از قبل در مرحله اجرای عملیات است.

این مسئول از تلاش برای حفظ و احیای بیش از ۲۰ بنای تاریخی شاخص موقوفه در سال جاری به شرط اخذ مجوزها و انتخاب پیمانکار مناسب خبر داد و گفت: مقوله احیا و حفاظت از ابنیه تاریخی به ویژه در بافت جهانی یزد در واقع عین و مشابه موقوفه است.

وی به ایجاد زیرساخت‌هایی تازه و جدید در بافت تاریخی به همت این اداره کل و با بهره‌برداری از ظرفیت‌های بافت تاریخی اشاره کرد و گفت: تعدادی از طرح‌های سرمایه‌گذاری‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بر ایجاد کاربری‌های مناسب از طریق احیا و حفاظت از ابنیه تاریخی در جهت بهره‌وری اقتصادی از آنها متمرکز شده‌ که البته ایجاد زیرساخت‌هایی که در بافت تاریخی وجود ندارد، در اولویت این طرح‌هاست.

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف استان در ادامه ایجاد فضایی پویا و فعال در بافت تاریخی یزد را مستلزم اجرای طرح‌های متنوع با کاربری‌های متفاوت دانست و در این باره به عنوان نمونه گفت: خانه تاریخی ملک از جمله خانه‌های نفیس و تاریخی موجود در بافت تاریخی یزد است که به منظور مرمت و سرمایه‌گذاری با کاربری خانه تئاتر و تعزیه به عنوان طرحی فرهنگی در دست راه‌اندازی است.

وی به لازمه‌های جلب و جذب سرمایه‌گذاران به منظور احیا و مرمت بناهای تاریخی اشاره کرد و گفت: بناهای تاریخی حمام قلعه کهنه، آب انبار مالمیر و کوشک نو، حمام حظیره‌ای و مدرسه شاه کمالیه و تعدادی از دیگر ابنیه تاریخی موجود در بافت جهانی شهر یزد، نیازمند سرمایه‌گذار و اخذ مجوزهای مربوطه هستند و از سرمایه‌گذاری در این راستا استقبال می‌شود.

این مسئول، سرمایه‌گذاری با رویکرد رونق گردشگری و نگاه به مقوله حفاظت از ابنیه تاریخی را راهکار پویایی و حفظ و احیای ابنیه تاریخی مطرح کرد و گفت: این رویکرد نه تنها منجر به رونق اقتصادی و گردشگری در بافت تاریخی می‌شود بلکه می‌تواند به رفع مشکلات ابنیه تاریخی نیز کمک کند.

پورسلمان در پایان از رفع مشکلات ابنیه تاریخی به طور مشترک توسط اداره کل اوقاف و میراث فرهنگی خبر داد و گفت: مشکلات برخی از ابنیه تاریخی مانند زندان اسکندر به طور مشترک و طبق توافقات انجام شده در حال رفع است.

انتهای پیام


10563962
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است