سیاسی 08:33 - 06 مرداد 1393
حسین‌زاده بحرینی:
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سبد کالا از این جهت که پول پرقدرت از سوی مردم به جامعه تزریق نمی‌شود موجب کنترل تقاضا و جلوگیری از گرانی ناشی از تزریق نقدینگی جدید به جامعه می‌شود.

دامنه اختصاص سبد کالا به مددجویان محدود بماند

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به بررسی آثار اختصاص سبد کالا به نیازمندان پرداخت و گفت: اختصاص سبد کالا به افراد نیازمند اقدام جدیدی نیست چرا که مجلس در مصوبه‌ای در ابتدای سال 1392 مصوب کرد هر سه ماه یک بار این سبد به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی پرداخت شود.

نماینده مردم مشهد و کلات با اشاره به آثار تورمی و ضدتورمی سبد کالا، گفت: اختصاص این سبد از آن جهت که پول پرقدرت از سوی مردم به بازار مصرف تزریق نمی‌شود به معنای کنترل طرف تقاضا و جلوگیری از گرانی ناشی از تزریق نقدینگی جدید به جامعه است اما سبد کالا در ازای کنترل تقاضای خرده مردمی، تقاضای کلان دولتی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: به بیان دیگر هر چند که مردم برای خرید برنج، روغن، پنیر، تخم‌مرغ و سایر اقلام مندرج در این سبد به بازار مراجعه نکردند ولی دولت از طریق وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی چند میلیون واحد روغن، برنج، پنیر، تخم‌مرغ از شرکت‌های تولیدکننده خریداری یا وارد کرد. این تقاضای بزرگ از پتانسیل ایجاد تورم برخوردار است.

بحرینی ادامه داد: تولیدکنندگان و واردکنندگان، کالا به اختصار وارد می‌کنند و دولت یا مردم این کالا را خریداری می‌کنند. وقتی تقاضا در جامعه از طریق اختصاص یارانه غیرنقدی مهار می‌شود این تقاضا در طرف دولت ایجاد می‌شود که ظرفیت ایجاد تورم پرقدرتی را دارد چرا که وزارت صنعت یا تعاون به یک باره تقاضای خرید می‌دهد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سبد کالا از این جهت که دولت از بانک مرکزی استقراض نمی‌کند تا به مردم یارانه نقدی پرداخت کند، تورم‌زا نیست، گفت: محاسبه‌ای از برآیند دو نیروی کاهش تقاضای خرد و افزایش تقاضای کلان دولتی انجام نداده‌اند به همین دلیل نمی‌توان خنثی بودن یا تورم‌زا بودن یا ضد تورمی بودن سبد کالا را مشخص کرد البته نحوه اجرا تاثیر بسزایی در تورمی یا ضد تورمی شدن سبد کالا دارد.

وی ادامه داد: با نگاه مثبت به سبد کالا باید گفت این اقدام دولت به دلیلی جمع کردن تقاضای خود در بازار مصرف از سوداگری فرصت‌طلبان جلوگیری و مانع از تشدید تورم شد. در حقیقت بستن اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها از طریق مرحله اول سبد کالا مهیا شد.

بحرینی پیشنهاد داد: دامنه اختصاص سبد کالا باید محدود به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی باقی بماند البته این سخن به معنای حمایت نشدن کارگران و نیازمندان خارج از خانواده سازمان‌های حمایتی نیست بلکه به دلیل فقدان سامانه‌های دقیق شناسایی دهک‌های غیربرخوردار، جامعه هدف سبد کالا مبهم می‌ماند به بیان دیگر عده زیادی که مستحق کمک نیستند از این امتیاز دولتی بهره‌مند می‌شوند و در عوض عده بیشتری که نیازمند حمایت‌های دولتی هستند از این امتیاز محروم می‌مانند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با بکارگیری ابزار و تجهیزات جدید فناورانه اگر بتوان در مقاطعی که بحران اقتصادی حادث می‌شود، خیال مردم از تامین کالاهای اساسی را آسوده کرد به موفقیت بزرگی می‌رسیم. اتفاقا مجلس و دولت باید چنین سازوکاری را طراحی کنند تا در صورت ظهور نشانه‌های بحران چنین طرح‌هایی به سرعت قابل اجرا شود. البته بهتر است این طرح‌ها به صورت توزیع بن‌کارت در اختیار جامعه هدف قرار گیرد.

انتهای پیام


4344267
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سنگدوینی گفت: با تعاملات و دیپلماسی می‌توان مشکل کرسنت و شکایت گازی ترکمنستان از ایران را حل کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی دولت گفت: شکاف عمیق بین دولتمردان صهیونیست‌زده و افکار عمومی در غرب، دیگر قابل انکار نیست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور مرز بیش از ۹۰۰ کیلومتری ایران و پاکستان را فرصتی ارزشمند برای توسعه، رفاه و رونق مناطق مرزی دانست و بر رسمی شدن هرگونه تجارت غیررسمی بین دو‌کشور تاکید کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور مرز بیش از ۹۰۰ کیلومتری ایران و پاکستان را فرصتی ارزشمند برای توسعه، رفاه و رونق مناطق مرزی دانست و با تاکید بر اینکه تجارت غیر رسمی بین دو‌کشور باید به تجارت رسمی تبدیل شود، تحقق این هدف را نیازمند همکاری صمیمانه همه فعالان اقتص...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با قاسم الاعرجی همتای عراقی بر پیشبرد توافقنامه امنیتی دو جانبه تاکید کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» علی‌اکبر محرابیان گفت: فردا با سفر رئیس‌جمهور به سریلانکا طرح چندمنظوره سد و نیروگاهی که توسط مهندسان ایرانی اجرا شده افتتاح می‌شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سکینه سادات پاد گفت: دشمن برای بحث حجاب برنامه داشته و ما نمی‌توانیم بدون برنامه با این دشمن که به دنبال اقدامات هنجار شکنانه است رقابت کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سکینه سادات پاد گفت:دشمن برای بحث حجاب ما برنامه داشته و ما نمی‌توانیم بدون برنامه با این دشمن که به دنبال اقدامات هنجار شکنانه است رقابت کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» اعضای سازمان جوانان حزب کارگزاران سازندگی ایران، با «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم دیدار کردند و جهانگیری در این دیدار گفت: دهه نود بدترین دهه زندگی مردم ایران و دهه گمشده اقتصاد ایران بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر خود به پاکستان به شهر کراچی به عنوان مرکز ایالت سند سفر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است