علمی فناوری 16:43 - 10 آذر 1400
دانشکده گمرک و تجارت خارجی با حمایت گمرک جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه تهران راه‌اندازی می‌شود.

تاسیس دانشکده گمرک و تجارت خارجی در دانشگاه تهران

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، با دکتر مقیمی رئیس دانشگاه تهران دیدار و گفت‌وگو کرد و خواستار راه‌اندازی دانشکده گمرک در دانشگاه تهران و تربیت نیروی انسانی متخصص در رشته‌های خاص مورد نیاز گمرک و ساماندهی پژوهش‌های مرتبط در این حوزه شد.

دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در این دیدار که در محل سالن شورای دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: مرکز فناوری‌های دیجیتالی و مرکز یادگیری الکترونیکی و مدیریت دانش دانشگاه تهران می‌تواند دوره‌های کوتاه‌مدت و دوره مجازی مورد نیاز گمرک را برنامه‌ریزی کند.

وی افزود: همچنین دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و مرکز آموزش‌های آزاد دانشگاه تهران می‌توانند دوره‌های مدیریت گمرکی، MBA و DBA متناسب با نیازهای گمرک را تعریف و اجرا کنند.

دکتر مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار گفت: یکی از فضاهایی در کشور که به صورت واقعی آشتی بین دانشگاه و صنعت و خدمات اتفاق افتاد، حوزه همکاری دانشگاه تهران و گمرک بود و اعتقاد داریم تنها راهکار حل مشکلات و معضلات کشور، آشتی با دانشگاه است. آنچه که می‌تواند به کشور کمک کند این است که تولید علم و دانش در کشور به مهارت و ثروت تبدیل شود.

میراشرفی افزود: برای ایجاد دانشکده و همچنین پژوهشکده‌ای که به طور اختصاصی و ویژه به چاره‌جویی برای نیازهای گمرک و تربیت نیروی متخصص مورد نیاز گمرک بپردازد، دست نیاز به سوی دانشگاه تهران دراز می‌کنیم. در این راه هر نوع تخصیص اعتبار برای بحث‌های آموزشی و پژوهشی را هزینه نمی‌بینیم بلکه سرمایه‌گذاری می‌دانیم.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با درخواست اینکه دانشکده‌ای با عنوان «دانشکده گمرک و تجارت خارجی» در فضای فیزیکی دانشگاه تهران راه‌اندازی شود، گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران متعهد می‌شود هزینه‌های لازم برای احداث ساختمان‌های این دانشکده را تقبل کند.

وی درباره رشته‌های مدنظر گمرک جهت راه‌اندازی در دانشکده گمرک و تجارت خارجی، اظهار کرد: کمیته دائمی فنی در سازمان جهانی گمرک بر روی برخی تکنولوژی‌ها و عرصه‌ها نظیر بلاک‌چین، هوش مصنوعی، پرنده‌های بدون سرنشین، اینترنت اشیا، ربات‌ها و بیگ‌دیتا تاکید دارد و توصیه می‌کند که گمرک کشورها به سمت توانمندسازی خود در این عرصه‌ها حرکت کنند. البته برای اینکه گمرک یک سازمان روزآمد باشد، نیاز دارد که در مسیر این تکنولوژی‌ها گام بردارد.

دکتر میراشرفی همچنین خواستار تعریف رشته‌های بین‌رشته‌ای مورد نیاز گمرک با سرفصل‌های جدید و کاربردی شد و خاطرنشان کرد: امیدواریم دانشجویانی که در آینده از دانشکده گمرک و تجارت خارجی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل می‌شوند، مهارت‌هایی متناسب با آخرین استانداردهای جهانی کسب کرده باشند.

دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران نیز در ادامه این نشست، با اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای کمک به گمرک جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فنی، گفت: علاوه بر دانشکده گمرک و تجارت خارجی، می‌توانیم یک پژوهشگاه نیز با مدیریت دانشگاه تهران راه‌اندازی کنیم.

وی تاکید کرد: لازم است متناسب با نیازمندی‌های کشور، رشته‌های جدید با عناوین و سرفصل‌های جدید متناسب با نیاز بازار را حتی برای یک دوره ۵ ساله تعریف کنیم.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: برای راه‌اندازی دانشکده، یک سری مجوزهای قانونی و همچنین تأمین فضای فیزیکی مناسب مورد نیاز است که در صورت حمایت مالی از سوی گمرک برای تأمین فضای فیزیکی، مجوزهای قانونی راه‌اندازی دانشکده گمرک از سوی دانشگاه تهران پیگیری خواهد شد.

دکتر مقیمی درباره طراحی رشته‌های مورد نیاز گمرک نیز اظهار کرد: کارگروه‌هایی برای طراحی رشته‌های میان‌رشته‌ای با کمک اساتید دانشگاه تهران و نمایندگانی از گمرک فعال شوند تا رشته‌ها، سرفصل‌ها و تدوین متون طراحی شوند.

انتهای پیام


11346120
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است