اقتصادی 08:49 - 01 اردیبهشت 1393
ساوه- ایرنا- خشکسالی که پدیده ای ناشی از کمبود بارش باران است در صورت نبود راهکار برای مقابله با آن باعث از بین رفتن طبیعت به ویژه گیاهان و باغ ها می شود.

به گزارش ایرنا، این پدیده بیشتر در مناطق خشک و نیمه خشک زمین اتفاق می افتد و هر مکانی از این نقطه که اسیر این بلای ویرانگر شود از توسعه و آبادانی محروم خواهد بود.



بدلیل قرار گرفتن کشور در این منطقه و وجود خشکسالی های پی در پی در چند سال اخیر، کم آبی ناشی از آن گریبانگیر اراضی کشاورزی شهرستان ساوه شده است.



شهرستان ساوه از جمله مناطقی است که در کنار بخش صنعت با در اختیار داشتن بیش از 135 هزار هکتار اراضی کشاورزی که 19 هزار هکتار آن را باغ شامل می شود، به عنوان قطب کشاورزی کشور نیز به شمار می رود.



این شهرستان با تولید 170 هزار تن انواع محصول باغی که بیشتر آن را انار صادراتی شامل می شود، رتبه نخست استان مرکزی در این خصوص را به خود اختصاص داده است.



خشکسالی می تواند برای بخش کشاورزی این شهرستان تهدید جدی باشد به نحوی که نتایج نامطلوب آن می تواند در اقتصاد ساوه و کشور تاثیر گذار باشد.



یک کارشناس منابع طبیعی ساوه نیز گفت: خشکسالی مهم ترین مانع رونق بخش کشاورزی این شهرستان به شمار می رود.



ˈعزیز قشقاییˈ افزود: مقابله با این پدیده نیازمند جلوگیری از هدررفت آب و استفاده از شیوه های نوین آبیاری در کشاورزی است.



وی با اشاره به این که آموزش و فراگیری علمی و عملی در خصوص استفاده از آبیاری تحت فشار برای کشاورزان ضروری است، اظهار کرد: راهکار موثر برای گذر از بحران کم آبی برای کشاورزان در مناطق مختلف استفاده از شیوه های نوین آبیاری است.



مدیر جهاد کشاورزی ساوه در این خصوص گفت: یکپارچه سازی اراضی و استفاده از سامانه های نوین آبیاری، راهکاری موثر برای برون رفت از کم آبی موجود در بخش کشاورزی این شهرستان به شمار می رود.



ˈحسن شریفیˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون شش هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی ساوه به سامانه آبیاری نوین مجهز شده است که نیمی از آن را اراضی باغی تشکیل می دهد.



وی با اشاره به این که برای اجرای این طرح در هر هکتار به طور میانگین 100 میلیون ریال اعتبار نیاز است، اظهار کرد: 85 درصد اعتبار مورد نیاز بصورت دولتی و مابقی از سوی کشاورز تامین می شود.



وی ادامه داد: اعتبار مربوط به تسهیلات آبیاری تحت فشار برای سال جاری هنوز ابلاغ نشده است.



وی بیان کرد: در زمان حاضر 27 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان برای بهره مندی از آبیاری نوین در دست مطالعه، نقشه برداری و تهیه طرح است و شش هزار هکتار دیگر نیز در نوبت دریافت تسهیلات بانکی قرار دارد.



شریفی گفت: سال گذشته 23 هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی این شهرستان بر اثر خشکسالی دچار خسارت شد که بیشتر آنها زیتون، انار، محصول های سردرختی و سبزی و صیفی بود.



وی افزود: از این میزان دو هزار و 400 هکتار مربوط به باغات انار منحصر به سد الغدیر ساوه بود که بر اثر خشکسالی به هر هکتار بطور متوسط 100 میلیون ریال خسارت وارد شد.



معاون فنی جهاد کشاورزی ساوه نیز گفت: رونق کشاورزی باعث تحقق اقتصاد چند بعدی و بی نیازی به واردات محصولات غذایی خواهد شد که ثمره آن دستیابی به اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری است.



ˈمحمود رضا خلیلیˈ افزود: حمایت از بخش کشاورزی می تواند باعث پویایی اقتصاد و آبادانی بیش از پیش جامعه شود.



وی با اشاره به پدیده خشکسالی در چند سال اخیر در این شهرستان اظهار کرد: این مهم تاثیر بسزایی در تولید محصول کمی و کیفی دارد.



وی بیان کرد: محصول های باغی تولیدی از ساوه به سایر استان ها مانند تهران و کشورهای اروپایی، حوزه خلیج فارس و آسیای میانه صادر می شود.



خلیلی گفت: هم اکنون کشاورزان این شهرستان به دلیل کمبود آب کشاورزی با مشکلات عدیده ای روبرو هستند که باید در این خصوص چاره اندیشی شود.



نماینده مردم شهرستان های ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این که کمبود آب از مشکلات عمده شهرستان ساوه در بخش کشاورزی است، گفت: استفاده نادرست از این نعمت الهی بر مشکل کمبود آب در این شهرستان دامن زده است.



ˈشهلا میرگلوبیاتˈ افزود: برای تامین آب بخش کشاورزی اعتبار مناسبی در بودجه سال 93 در نظر گرفته شده است تا بتوان گام بلندی برای توسعه این بخش برداشت.



وی با اشاره به این که مشکل کمبود آب در بخش کشاورزی ساوه جدی است، اظهار کرد: با بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب این شهرستان به میزان 400 لیتر بر ثانیه آب تامین خواهد شد که در مصارف صنعتی و کشاورزی استفاده خواهد شد.



وی ادامه داد: در حال پیگیری برای شتاب بخشی به اجرای این پروژه هستیم تا با بهره برداری از آن بتوانیم بخشی از مشکل کم آبی در بخش صنعت و کشاورزی ساوه را رفع کنیم.



وی بیان کرد: این شهرستان جزء مناطق کم آب کشور محسوب می شود که احداث و حفر چاه های غیرمجاز و مصرف بی رویه این نعمت الهی بر اثر نبود مدیریت مناسب در سال های گذشته بر این مشکل دامن زده است.



میرگلوبیات گفت: بهره مندی از مدیریت مناسب در مصرف آب با توانمندی علمی و ارتقای دانش کشاورزان در استفاده از روش های نوین آبیاری در این شهرستان تا حدی می تواند از افزایش کمبود آب بکاهد.



وی افزود: با توجه به شرایط کم آبی این شهرستان باید کشاورزان به سمت تولید محصولاتی روی آورند که نیاز به آب کمتری دارد.



معاون استاندار مرکزی و فرماندار ساوه نیز گفت: مهم ترین مشکل توسعه بخش کشاورزی این شهرستان کمبود آب است که با صرفه جویی و بکارگیری راهکارهای مناسب در مصرف می توان از هدر رفت آن جلوگیری کرد.



ˈمحمد بهاروندˈ در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که مشکل کم آبی تهدید جدی برای توسعه اقتصادی این شهرستان است، افزود: این مهم از طریق آشنایی بیشتر کشاورزان با روش های مختلف کشاورزی و هدایت به سمت استفاده از فناوری های نوین در آبیاری مزارع و باغ ها تا حدی رفع می شود.



وی اظهار کرد: طرح هایی از گذشته برای رفع کم آبی این شهرستان در کوتاه و دراز مدت در نظر گرفته شده است که با تعامل با مسوولان استانی می توان آنها را پیگیری و اجرا کرد.



وی بیان کرد: رفع کم آبی در بخش های مختلف نیازمند مصرف بهینه و صرفه جویی این نعمت الهی است.ک/4



7337/686

انتهای پیام /*


3533985
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است