ورزشی 00:40 - 10 آبان 1393
تیمی که حقش طلای المپیک بود را نابود کردند
سرمربی سابق تیم ملی کشتی آزاد با انتقاد از شرایط حاکم بر کشتی، در خصوص دلایل برکناری‌اش از سرمربیگری تیم ملی پیش از المپیک لندن و بازگشت‌ دوباره‌اش توضیح داد.

محمدی: تمام کشتی ما رسول خادم نیست/ رفتم چون نمی‌خواستم مترسک باشم

غلامرضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس،‌ با انتقاد از شرایط حاکم بر فدراسیون کشتی گفت: بعد از المپیک به خاطر کشتی سکوت کردم هر چند این سکوتم از روی رضایت نبود بلکه به خاطر علاقه‌ام به کشتی و برای آرامش این رشته بود، اما احساس کردم دیگر سکوت کردن جایز نیست و باید واقعیت‌ها و حقایق را برای مردم گفت چرا که دوران برده‌داری تمام شده است.

 

* سال‌های بعد از المپیک پکن تا المپیک لندن از تاریخ کشتی پاک شده است

سرمربی سابق تیم ملی کشتی آزاد افزود: واقعیت این است که باید حقایق را برای مردم گفت تا بدانند کشتی در چه شرایطی قرار دارد. انگار بعد از المپیک پکن تا سال 2011 و قبل از المپیک لندن از تاریخ ورزش در کشتی ما حذف شده است که متاسفانه بسیار آزاردهنده است. انگار نه انگار که در آن زمان فدراسیونی تحت هدایت محمدرضا یزدانی خرم بوده است که افتخارات فراوانی کسب کرده است.

وی ادامه داد: بعد از المپیک پکن با تغییر کادرفنی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی همه شاهد روند رو به رشد کشتی بودند و مشهود بود که شرایط روز به روز بهتر می‌شود. ما تیم یازدهم المپیک را با یک مدال برنز تحویل گرفتیم و کارمان را با یکسری جوان نوخواسته شروع کردیم هر چند کار کردن با این جوانان افتخار بزرگی بود.

سرمربی سابق تیم ملی کشتی آزاد گفت: حمایت‌های یزدانی‌خرم، راه سختی را که پیش رو داشتیم برای ما آسان می‌کرد و شرایط روز به روز بهتر می‌شد. حق تیم ما بود که در مسابقات جهانی 2011 قهرمان شود و همه می‌دانند که شرایط به چه گونه‌ای بود. به هیچ عنوان سطح رقابت‌های جهانی 2011 که پیش از المپیک و به منزله انتخابی بازی‌های لندن بود قابل مقایسه با مسابقات جهانی 2013 در مجارستان نیست. به هیچ عنوان نمی‌خواهم زحمات کشتی‌گیران و کادر فنی را در قهرمانی جهان نادیده بگیرم، اما همه می‌دانند که کشتی‌ گرفتن در ترکیه آنهم در آن شرایط چه سختی‌هایی دارد.

* کشتی آزاد باید 2 طلا در المپیک می‌گرفت

محمدی افزود: یک روز بعداز مسابقات جهانی استانبول قبل از پیاده شدن از هواپیما به بچه‌ها گفتم هدف ما باید کسب 2 مدال طلا در المپیک لندن باشد؛ موضوعی که به هیچ عنوان دور از دسترس نبود، اما اتفاقات عجیبی رخ داد که هیچ وقت از ذهن اهالی کشتی پاک نخواهد شد. اتفاقاتی که دور از معرفت و جوانمردی بود؛ تیم من را از من گرفتند و ما را از کشتی جدا کردند. تیمی که حقش طلای المپیک بود را نابود کردند! اتفاقاتی افتاد که ما را از کشتی دور کرد، اما به خاطر رفتار احساساتی‌ام و به خاطر مردم برای اینکه ثابت کنم کشورم را دوست دارم و با کسی مشکلی ندارم دوباره قبول کردم برای کمک به کشتی به تیم ملی برگردم.

وی افزود: کشتی آزاد نسبت به کشتی فرنگی در المپیک موفق نبود چون نتیجه دلخواه مردم را کسب نکرده بود. من هم گفتم برای کمک وارد گود شوم، اما علیرغم میل باطنی‌ام باز هم مجبور به جدایی شدم.  وقتی وارد شدم دیدم روز به روز عرصه بر من تنگ‌تر می‌شود. این حرف‌ها را می‌زنم تا در آینده این بلاها سر افراد دیگر نیاید؛ چه بسا که این اتفاق برای بزرگان زیادی پیش آمده است و باز هم تکرار خواهد شد.

سرمربی سابق تیم ملی کشتی آزاد گفت: از طرفی دوستان با توجه به شناختی که از اخلاق من و احساساتی بودنم داشتند می‌دانستند که با چه شیوه‌ای از میدان به در خواهم شد. من و تمام همکارانم از این تیم شناخت داشتیم و پتانسیل آن را می‌دانستیم، اما مسائلی را مجبورم بازگو کنم. وقتی شخصی مانند رسول خادم وارد کشتی می‌شود و شعارهایی می‌دهد که در عمل خبری از آن نیست باید روشنگری کرد.

 

* سایر مربیان جایی در برنامه فنی خادم ندارند

محمدی با بیان اینکه خادم همواره عنوان می‌کند کشتی ما متحول شده است، گفت: به هیچ عنوان این طور نیست؛ با این حرف تمام کسانی که در سال‌های گذشته برای کشتی زحمت کشیده‌اند را نابود می‌کنیم. به عنوان مثال اگر بخواهیم نتایج بازی‌های آسیایی در این دوره را با دوره قبل مقایسه کنیم شاهد پیشرفتی نبوده‌ایم. اعتقاد دارم باید در اینچئون حداقل 8 مدال طلا می‌گرفتیم، اما این طور نشد. در گوانگجو کشتی صاحب 7 مدال طلا شد آن هم در حالی که دو کشتی‌گیر ما با شکست مقابل قهرمانان جهان از ژاپن و ازبکستان به طلا نرسیدند، اما در اینچئون خبری از قهرمانان جهان و المپیک در کشتی آزاد نبود.

وی افزود: باید با صداقت با مردم رفتار کنیم و حقایق را به آنها بگوییم. نباید زحمات دیگران را نادیده بگیریم. تیم ما در شرایط کیفی بالاتری 7 مدال طلا در گوانگجو کسب کرد، اما در کره جنوبی با وجود سطح کیفی پایین‌تر رقابت‌ها عملکرد کشتی چندان درخشان نبود. از طرفی رئیس فدراسیون ما به جای اینکه در جایگاه ویژه در کنار مقامات عالی‌رتبه کشتی آسیا و جهان حضور داشته باشد و از حق کشتی‌گیرانمان دفاع کند با گرمکن در کنار تشک حضور داشت. خادم با این رفتارش نشان می‌دهد که سایر مربیان جایی در برنامه فنی او ندارد.

 

* وقتی دیدم باید نقش مترسک را بازی کنم، رفتم

سرمربی سابق تیم ملی کشتی آزاد گفت: من فکر می‌کردم با بازگشتم می‌توانم به کشتی کمک کنم، اما وقتی دیدم تنها باید نقش مترسک را بازی کنم ترجیح دادم عطای کار را به لقایش ببخشم چون دوست نداشتم ملعبه دست برخی‌ها باشم. حالا هم اگر انتقاد می‌کنم از سر دلسوزی است. امیدوارم فدراسیون کشتی و در راس آن رئیس فدراسیون انتقادپذیر باشد و با منتقدان برخورد حذفی نکند.

محمدی با بیان اینکه تاریخ و مردم در خصوص کشتی قضاوت خواهند کرد،‌گفت: دوستان مدام عنوان می‌کنند ما جوانگرایی کرده‌ایم، اما کشتی‌گیرانی که اکنون عضو تیم ملی هستند سال‌ها در اردوی تیم ما حضور داشتند. از طرفی میانگین سنی 25 تا 26 سال را نمی‌توان جوانگرایی نامید. جوانگرایی آن است که کشتی‌گیر 18 ساله روس با غلبه بر تمام حریفان قهرمان جهان می‌شود. مربیان شهرستانی برای ساختن کشتی‌گیران زحمت زیادی می‌کشند، اما نامی از آنها نیست.

 

* مگر در کشتی قحط الرجال است؟

دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان گفت: یکی از مشکلات و انتقادات اصلی به فدراسیون کشتی ریاست و سرمربیگری همزمانی رسول خادم است. شخصیت رسول خادم به عنوان یک قهرمان بزرگ جهان و المپیک قابل احترام است، اما این موضوع به هیچ عنوان خوشایند و منطقی نیست. مگر در کشتی قحط‌الرجال است که یک نفر هم رئیس فدراسیون هم سرمربی تیم ملی باشد. اگر رسول خادم به مربیان کشتی اعتماد ندارد یکی از نزدیکان خودش را حتی به صورت صوری هم که شده سرمربی انتخاب کند. اگر در کوچه و بازار فارغ از نتایج کشتی از مردم در این رابطه صحبت کنیم همه متفق‌القول مخالف ریاست و سرمربیگری خادم هستند.

محمدی گفت: امسال با 17 امتیاز اختلاف و در حالی که روس‌ها در 5 وزن از 8 وزن طلا گرفتند نائب قهرمان جهان شدیم، اما ادعا می‌کنیم که روس‌ها را گرفته‌ایم. همه می‌دانند که نتیجه‌گیری در مسابقات جهانی که قبل از بازی‌های المپیک برگزار می‌شود سخت‌تر است، اما کاری را که باید در لندن انجام می‌دادیم اجازه ندادند تمام کنیم و نیمه‌کاره ماند.

 

* نباید کشتی را فقط در یک نفر خلاصه کنیم

وی با بیان اینکه تناقض و تضاد در اعمال و رفتار مسئول تیم فدراسیون کشتی قرار دارد، گفت: خوب نیست که شخص اول کشتی کشور واقعیت‌ها را به مردم نگوید. یک روز ما می‌گوییم روس‌ها را گرفته‌ایم و باید با تیم دوم خود قهرمان جهان شویم، اما بعد از شکست سنگین مقابل روس‌ها در جهانی ازبکستان می‌گوییم که فاصله ما با آنها زیاد است. سطح مسابقات جهانی استانبول به هیچ عنوان قابل مقایسه با جهانی بوداپست نیست هر چند این دلیلی برای نادیده گرفتن افتخارات کسب شده نیست، اما راه را اشتباه می‌رویم چراکه می‌خواهیم با کوچک شمردن زحمات دیگران خودمان را بزرگ کنیم و کارهای انجام شده را بزرگ‌نمایی کنیم.

سرمربی سابق تیم ملی کشتی آزاد گفت: تیم کنونی تا المپیک برزیل جوابگوی انتظارات کشتی خواهد بود، اما بعد از آن چه؟ آیا فکری برای پشتوانه‌سازی کرده‌ایم؟ این تیم از سال‌ها قبل ساخته شده است و تا المپیک هم توان نتیجه‌گیری خواهد داشت، اما برای بعد از آن فکری نکرده‌ایم. چرخ کشتی از سال‌ها قبل در حال چرخیدن بوده است درست است که فراز و فرود داشته است، اما نشان داده است که پر از دلاور و استعداد ناب است. بعد از المپیک پکن شرایط و چرخه کشتی سرعت بهتری گرفت حالا هم چه ما باشیم و چه نباشیم چرخ کشتی می‌چرخد و کشتی راه خودش را پیدا می‌کند. رسول خادم هم به عنوان عضوی کوچک در جامعه بزرگ کشتی باید این را بداند.

دارنده مدال‌های برنز و نقره جهان تصریح کرد: تمام کشتی ما رسول خادم نیست. خیلی از بزرگان برای کشتی زحمت کشیدند، اما نباید کشتی را فقط در یک نفر خلاصه کنیم تا اگر روزی جدا شد اتفاقات ناگواری رخ دهد. با احترام و اعتماد به دیگران و خرد جمعی شرایط کشتی روز به روز بهتر می‌شود چرا که افراد توانمندی در کشتی ما حضور دارند.


5085380
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر تیم فوتبال سپاهان اصفهان گفت: در صورت تکرار اتفاقات مشابه بازی قبل مقابل تراکتور، تیم را از زمین بیرون می‌کشیم.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم فوتبال پرسپولیس، تمرین پنج‌شنبه را در ورزشگاه شهید کاظمی با حضور هواداران برگزار کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» در پایان رقابت‌های بوکس جاده ابریشم باکو، ملی پوشان ایران به دو مدال نقره و دو برنز دست یافتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» باشگاه استقلال که به دلیل دادن ضمانت به سانتاکلارای پرتغال پنجره نقل‌وانتقالاتی خود را بسته می‌بیند، خطری از این بابت احساس نمی‌کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» ملی‌پوش دسته فوق سنگین وزنه‌برداری ایران گفت: مطمئن هستم اگر با آمادگی کامل و روحیه خوب راهی المپیک شوم، اتفاق‌های خوبی را رقم خواهم زد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مریم طوسی دونده کشورمان در جریان برگزاری مسابقات دوومیدانی جایزه بزرگ آفریقای جنوبی در ماده ۲۰۰ متر نایب قهرمان شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» میرزایی بازیکن تیم فوتبال استقلال تهران که به دلیل مصدومیت از ابتدای فصل بازی‌های را از دست داده بود بعد از بهبود هم نمی‌تواند برای استقلال بازی کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» داور مشهور مسابقه قویترین مردان ایران از پیشنهاد رشوه در دوران برگزاری این مسابقات خبر داد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و الشرطه عراق در دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به مصاف هم می‌روند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و الشرطه عراق در دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به مصاف هم می‌روند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است