استانی 13:07 - 01 مهر 1397
عکس معروفی از رزمنده 8 سال دفاع مقدس که در حال عبادت در منطقه عملیاتی است، باعث تغییر و تثبیت مسیر زندگی این رزمنده شد.

عکسی که مسیر زندگی یک رزمنده را تغییر داد

مهدی صمدی‌صالح یکی از رزمندگان 8 سال دفاع مقدس که صاحب عکس معروف رزمنده در حال نماز در جبهه است، به مناسبت هفته دفاع مقدس با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا به بیان خاطران دوران جبهه خود پرداخت و اظهار کرد: اواخر سال 1362 برای آموزش فرماندهی انتخاب شدم و در بین اعضای دسته کوچکترین عضو بودم.

این رزمنده درباره عکس معروف خود در هنگام نماز به خبرنگار ایسنا گفت: این عکس مربوط به عملیات کربلای 5، ساعت 3 و نیم بعد ازظهر 20 دی‌ماه 1365 است و 5 سال پس از پایان جنگ این عکس بعنوان عکس ملی و عکس شهید ثبت شد.

وی تصریح کرد: محمود بذرفرد، عکاس این عکس، یکی از عکاس‌های حرفه‌ای جنگ است، آن روز  با وجود اینکه از حضور گروه فیلمبرداری در منطقه آگاه بودم اما متوجه گرفتن این عکس از خودم نشدم و گمان می‌کردم که تنها در حال فیلمبرداری از قسمت دیگری است.

وی ادامه داد: در مناطق عملیاتی شیارهایی برای استتار ایجاد می‌کردند که اصطلاحا به آن دژ گفته می‌شود، این شیارها به علت باریکی برای ایستادن رو به قبله تنگ بود و به همین علت برای نماز خواندن به بالای دژ آمدم.

این جانباز دفاع مقدس با بیان اینکه اولین‌بار یکی از دوستانم مرا از این عکس آگاه کرد، یادآور شد: این عکس معروف در کتاب عکسی با عنوان جنگ تحمیلی چاپ شد که هم‌اکنون در استانداری همدان است.

وی بیان کرد: روزی برای دیدن عکس به استانداری رفتم، عکس را دیدم و برایم جالب بود، یکی از کارمندان استانداری با تیزبر به آرامی عکس را از صفحات کتاب جدا کرد و آن را به من داد و سال‌ها بعد با آمدن دستگاه کپی رنگی بزرگ در تهران، از عکس کپی گرفتم و آن را به دیوار خانه نصب کردم.

رزمنده جبهه‌های حق علیه باطل با اشاره به اینکه اخبار زیادی از این عکس برایم می‌آمد، افزود: همرزمی به اسم سیدسعید غیاثی داشتم که در حوزه هنری به عنوان نویسنده‌ای دست به قلم بود مشغول به کار است، روزی به من گفت «مهدی هر شهری ادعا می‌کند این عکس شهید ما است» و از من خواست که خاطرات جنگ را بگویم و در قالب کتاب منتشر کنیم که در نهایت ایشان خاطرات من را جمع‌آوری کرد و  توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رساند.

وی تصریح کرد: یک‌بار از سوی سپاه پاسداران علیه حوزه هنری شکایت شد که این عکس متعلق به یکی از شهدای ماست اما در اولین قدم که به سراغ عکاس رفته بودند، او اظهار بی‌اطلاعی کرده و صاحب عکس را نشناخته بود اما با مشخص شدن تاریخ عکس متوجه شدیم که آن شهید بزرگوار مازندرانی یک سال قبل از تاریخ این عکس به شهادت رسیده است.

صمدی‌صالح ادامه داد: عکاس این عکس سال گذشته برای تهیه مستندی با عنوان «رزمنده دیروز، امروز در سنگر علم» که از تهران کار آن را آغاز کرده بود، به همدان آمد. من در این جلسه از این عکاس تشکر کردم نه به خاطر اینکه با این عکس مرا مشهور کرد بلکه این عکس مسیر زندگی را برایم مشخص کرد و  باعث شد که خودمراقبتی بیشتری داشته و حواسم به نوع رفتار و زندگی‌ام باشد.

وی با بیان اینکه کتاب خاطراتم با عنوان «آن روز سه و نیم بعدازظهر» به چاپ رسیده است، گفت: این نام برگرفته از ساعت همان عکس معروف است که توسط سیدسعید غیاثی منتشر شده است. 

این رزمنده دفاع مقدس یادآور شد: این عکس  هم در دیواری در مسیر کربلا در خاک عراق نصب شده و هم در موزه جنگ کشور آلمان نیز این عکس با عنوان «سرباز ایرانی در حال عبادت» قرار داده شده است.

انتهای پیام


9916096
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است